לראשונה ביהודה ושומרון
כץ מתכנן מהפכה בתחבורה ובכבישים

שר התחבורה ישראל כץ: נשפר את הנגישות והבטיחות עבור האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית וניתן תנופה גדולה לפיתוח ההתיישבות היהודית.

ערוץ 7 , ד' בשבט תשע"ז

ישראל כץ
ישראל כץ
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, מקדם תכנית מהפכנית לפיתוח תשתיות הכבישים והתחבורה הציבורית ברחבי יהודה ושומרון, בהיקף של מיליארדי שקלים.

מדובר במיזם ענק שנועד לשפר את הנגישות והבטיחות עבור האוכלוסיה הישראלית והפלסטינית.

השר כץ ציין כי התכנית תיתן תנופה גדולה לפיתוח ההתיישבות היהודית ביהודה שומרון וירושלים, בדומה לפיתוח התשתיות שבוצעו ומקודמות כיום בגליל ובנגב. לדבריו, עם השלמת התוכנית, תשתיות הכבישים ביהודה ושומרון ישודרגו באופן משמעותי ויתנו מענה לתחזיות הגידול של האוכלוסייה היהודית והעלייה ברמת החיים והמינוע של האוכלוסיה הפלסטינית.

מדובר במגה פרויקט הכולל כריית מנהרות, מחלפים, כבישי גישה חדשים, כבישים עוקפים, הרחבת כבישים ראשיים, ריבוד מחדש של כבישים וחיבור מהיר של מועצות וערים למטרופולין גוש דן וירושלים, באמצעות רכבות קלות ונתיבי תחבורה ציבורית מיוחדים (נת"צים).

סלילת הנת"צים תיתן מענה תחבורתי יעיל ומהיר לגודש הקיים בכניסות למטרופולינים. במטרופולין ירושלים ניתן דגש מיוחד לגודש הקיים בכניסות לירושלים ממזרח מדרום ומצפון, כך שירושלים רבתי תהפוך להיות למטרופולין אחד מחובר ומחוזק, עם חיבור ישיר בטוח ומהיר למעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון בנימין וביתר עילית.

כבישי יהודה ושומרון מאופיינים כיום בתנועה ערה של כלי רכב ישראלים ופלסטינים לאורך כל שעות היממה. במקומות רבים ביו"ש, רמת התשתית אינה מספקת, דבר הגורם לסיכון חיי אדם, לעומסי תנועה ורמת שירות נמוכה לנהגים. המעברים לירושלים וגוש דן פקוקים וחסומים ומערכת הכבישים בשטח צרה ומסוכנת ותוכנית החומש אמורה לתת מענה בטיחותי בדרכים ולחלץ פקקים באזורים העמוסים במיוחד.

באזור מטרופולין ירושלים, התוכנית נותנת מענה לחיבור הערים והמועצות מסביב לבירה בדגש על פתרון מהיר לבעיית הגודש בכניסה למטרופולין ממזרח, מדרום ומצפון. במסגרת זאת, מקדם המשרד פרויקט את הרחבת כביש המנהרות שעל כביש 60, בעלות של כ- 850 מיליון שקל. מדובר בתוספת נתיב נסיעה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית(נת"צ). מטרת הפרויקט: שחרור מגבלת תוספת יחידות דיור בבית שמש, ביתר עילית, צור הדסה והסביבה, תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית וכניסה מהירה לירושלים. הפרויקט יאפשר נסיעה ישירה מגוש עציון לתל אביב דרך ירושלים ללא רמזורים.

מכיוון מעלה אדומים מתוכננת הקמת הפרדה מפלסית, בצומת הגבעה הצרפתית, בהשקעה של כמיליארד שקלים. מדובר על הקמת צמד מנהרות דו- מסלוליות, בעלות שני נתיבים (ממזרח למערב) באורך כולל של כ- 1.5 קילומטר ובנוסף, צמד מנהרות חד מסלוליות (מצפון למערב) באורך כולל של כ- 650 מטרים. משרד התחבורה הקצה 80 מיליון שקל לתכנון וקידום זמינות של התוכנית.

עם השלמת הפרויקט תתאפשר נסיעה ישירה ממעלה אדומים לירושלים ולתל אביב ללא אף רמזור. כמו כן, נבחנות חלופות תחבורתיות של הסעת המונים ממעלה אדומים לירושלים, באמצעות רכבת קלה או רכבל.

בנוסף לכך, מקודמים פתרונות לגודש התנועה באזור קלנדיה שיקלו על הכניסות לירושלים מכיוון צפון. בשלב הראשון מדובר על סלילת נתיב תחבורה ציבורית מקלנדיה לירושלים. בשלב השני, יצירת הפרדה מפלסית והקמת מעבר חדש מבנימין לכביש 443 דרך עטרות. עלות הפרויקט מסתכמת ב- 80 מיליון שקלים.

כמו כן, צפויים להיפתח לתנועה כביש הטבעת המזרחי שיאפשר חיבור מצפון העיר לכיוון מנהרת נעמי שמר וגבעת התחמושת, בה הושקעו כ- 50 מליון שקלים. כמו כן, מתוכננת הרחבת כביש 437 ממחלפון אדם (המבוצעת בימים אלה) ועד לרכבת הקלה בפסגת זאב, לצורך הקמת נתיב תחבורה ציבורית.

התכנית נותנת מענה גם לחיבור אריאל והשומרון למטרופולין תל אביב וגוש דן באמצעות רכבת קלה מאריאל לכיוון ראש העין ופתח תקווה. בכוונת משרד התחבורה, להשלים את התכנון להכפלת כביש 55 מקרני שומרון ועד לחיבור עם כביש 444.

התכנית כוללת התייחסות לכבישים עוקפים, שיתנו מענה לבעיה הבטיחותית והביטחונית בכבישים מהירים החוצים כפרים. בימים אלה, מוקם כביש עוקף 'נבי אליאס', בעלות של כ- 54 מיליון שקלים. כמו כן, מתוכנן כביש 'לב יהודה' העוקף את אל ערוב שיאפשר חיבור מהיר מאזור יהודה, קרית ארבע חברון לירושלים, וכן כביש עוקף חווארה, שיאפשר חיבור טוב יותר מצפון השומרון לאריאל ולמרכז.

גם לעיר מודיעין עילית ניתן מענה לגודש הקיים. בטווח הקצר, תבוצע הכפלה של הכביש הקיים ממודיעין עילית ועד צומת לפיד, ובטווח הארוך מתוכנן מחלף שילת, וכן כביש ישיר נוסף מהעיר ועד צומת מכבים על כביש 443.

במסגרת התוכנית גובש גם צבר פרויקטים להשלמת ההליכים הסטטוטוריים, ולביצוע בתוכנית החומש הבאה (21-26) הכוללת בין היתר את השלמת תכנון כביש 60 מצומת תפוח ועד מיתר לכביש דו מסלולי בעל שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, בעל רמת שירות גבוהה, וכן הרחבת והשלמת כבישי רוחב נוספים (465, 446 ועוד).

בתוכנית זו גם יתבצע טיפול מקיף במוקדי סיכון בהם אירעו בעבר תאונות דרכים קטלניות. בשלב ראשון יטופלו צמתים לאורך כביש 60, בהם, צומת גבעת אסף, צומת כוכב יעקב, וצומת המשטרה הבריטית. מדובר בצמתים בהם אירעו תאונות קטלניות בשנים האחרונות.

כמו כן, מתוכנן שיפור בטיחותי משמעותי בכביש ענתות – מעלה אדומים (כביש המחצבות), המהווה מפגע בטיחותי למשתמשי הדרך הרבים. בשלב שני, יבוצע מיפוי נרחב של צמתים ומוקדי סיכון נוספים ברחבי יו"ש.

משרד התחבורה החליט בנוסף, על חיבור רכבתי מהיר ויעיל של גבעת זאב ובנימין (משער בנימין) לרשת הרכבות המוקמת בימים אלה בירושלים. נבחנות מספר חלופות לתוואי אפשרי.