אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: הדס פרוש. פלאש 90

מוריה אמריקוס תלמידת כיתה י"ב באולפנת הרב בהר"ן בגדרה ותושבת יד בנימין נאבקה מזה שנתיים מול משרד החינוך כדי לקבל הקלה ולגשת לבחינות הבגרות באמצעות מחשב.

אמריקוס סובלת ממחלה במערכת העצבים שגורמת לה לכאבים בכל הגוף ומקשה עליה את הכתיבה בעט.

בעקבות כתבה שהתפרסמה אודות מאבקה בעיתון 'ישראל היום' אישר משרד החינוך לאמריקוס לגשת לבחינות הבגרות באמצעות המחשב.

לערוץ 7 היא מספרת על המאבק הסיזיפי שהסתיים בהצלחה, "לפני ארבע שנים אבחנו אצלי מחלה כרונית במערכת העצבים שבאה לידי ביטוי בכאבים בכל הגוף אך בעיקר בכתיבה, בהתחלה הייתי כותבת כל הזמן בכיתה עם מחשב נייד גם במבחנים אבל כשהייתי בכיתה י' נאמר לי שבמבחנים במתכונות אצטרך אישור מיוחד כדי לעשות את המבחנים באמצעות מחשב".

המאבק בהתחלה לא נשא פרי, משרד החינוך אישר לה אמנם להיבחן בעל פה אבל לא באמצעות מחשב, "במבחן בהיסטוריה היה לי מאוד קשה לעשות בעל פה ולא בכתב ונאלצתי במבחנים האחרים לעשות בכתב יד למרות הכאבים שסבלתי מהם הציונים היו בהתאם".

אבל אמריקוס לא ויתרה, "הגשנו בקשה בוועדת חריגים הבאנו אישורים רפואיים ושוב דחו אותנו, עד שהגענו לוועדת עררים עליונה של משרד החינוך וגם שם נדחינו. הצוות באולפנה וחברות טובות התגייסו לעזור ופנינו גם לתקשורת ולחברי כנסת הגענו עד לנציב שיוויון הזדמנויות, לפני שבוע התפרסמה עלי כתבה ויומיים אחרי כן מנהל התיכון קרא לי והראה לי סוף סוף את האישור המיוחל".

מוריה מקווה שהציונים בקיץ יהיו טובים יותר, "קיבלתי סוף סוף את האישור לעשות את המבחנים באמצעות מחשב זו הקלה גדולה אני ממש שמחה ואני מודה לכל מי שעזר לי. הלקח מכל זה שפשוט אסור לוותר וצריכים להמשיך להיאבק עד הסוף".

היא מקווה שתוכל לתקן את הציונים של המבחנים שעשתה בעל פה ובכתב, "זה מאוד קשה אני לא בטוחה שאני רוצה לעשות הכול מחדש כי זה אומר לחזור עוד פעם על החומר משנה שעברה אבל ברור לי שהציונים הושפעו לרעה כשנאלצתי לעשות אותם בעל פה או בכתב תוך כאבים עצומים - אני צריכה עוד לחשוב על זה".