בכל העולם הפנימו. חייבים לסנן
בכל העולם הפנימו. חייבים לסנןצילום: דרור גרטי. פלאש 90

השבוע הנוכחי הוא שבוע הבטיחות הבינלאומי ברשת. מסתבר שאזהרות שהיו עד לפני שנים אחדות נחלתם של יהודים שומרי מצוות בלבד הפכו נחלת הציבור הכללי ולא רק בישראל.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר יריב פאר, מנכ"ל אינטרנט רימון, על הזהירות היהודית ישראלית מרשת האינטרנט לעומת זו הבינלאומית, ולדבריו אכן "יש הבדלים. מה שאנחנו היהודים הבנו לפני עשר שנים והיינו חלוצים עולמיים בעניין הזה כשלקחנו את נושא סינון התכנים למקומות שלמעט אנחנו אף אחד לא עושה בעולם - אנחנו לא מתייחסים רק לתכנים לא ראויים קשים, אלא נוגעים גם למערכת ערכית דתית כמו מקרים של לבוש חלקי שזהו תוכן לא ראוי מבחינת הציבור הדתי, מה שאין כן הציבור הכללי - בנושא הזה אינטרנט רימון היא חלוצה עולמית, ויש הבחנה בין התפיסה היהודית לתוכן לא ראוי לבין התפיסה הכללית של ההגדרה הזו".

"הצד החיובי והמקשר והמגשר הוא שאם לפני עשור היינו חלוצים בנושא הזה, והבנו שהאינטרנט כאן והוא הולך לגדול ולהתרחב ואנשים בעלי רקע דתי הרוצים לשמור על אורח חייהם צריכים פתרון, אז זה החל בציבור הדתי ועבר לחרדי אבל בשנים האחרונות זה הפך לקונצנזוס ונושא הבטיחות ברשת הוא נושא עולמי ולא נושא של דתיים. אם כשהיינו ילדים הזהירו אותנו מלהסתובב בחוץ כי היו שם סכנות, היום אפשר לתת לילדים להסתובב כי אין שם כבר אף אחד. כולם ברשת. היום כל אותם אנשים רעים מקבלים "בופה" של הזדמנויות ברשת, ולכן חובת ההגנה על ילדים מובנת מאליה ופונים אלינו אנשי ציבור, אנשי חינוך פסיכולוגים ופוליטיקאים שמבינים את הצורך במציאת פתרון".

ממשיך פאר ומספר כי הביקוש והפניות לחברה שלו מגיעות גם מחוץ למעגל היהודי ישראלי, "גם מחוץ לישראל אננו רואים עלייה בנושא המודעות גם אם הוא לא באותה רמת הבנה וכאב כפי שזה אצלנו, והפתרונות מתחילים להתפתח בכיוון הזה,.

על המתרחש בעולם הוא מספר כי "שם ההתמודדות היא לא רק עם תכנים לא ראויים, שעליהם שמים את הדגש אנשים דתיים, בציבור הרחב עולות סוגיות כמו פגיעות ברשת, חשיפת תמונות לא צנועות על ידי ילדים, פדופיליה, חרמות וכו' וההבנה היא שהתופעה נמצאת ברמות מאוד גבוהות. המחקרים מבשילים עד שמבינים שהצלקות מתחילות להיראות. אני מצדיע לציבור שלנו שראה את הנולד ולקח אחריות והצטרף לפתרון שהצענו".

"הסטטיסטיקה הכואבת בישראל, גם בציבור הדתי, היא ש-2 מתוך 3 ילדים לפני גיל בר מצווה נחשפים לתכנים פורנוגראפיים. הורים אומרים שזה לא יכול להיות אצלם כי הילדים מלאכים וצדיקים. הם אכן כאלה, אבל אי אפשר לצפות שילד יעמוד מו המכונה המשומנת של החברות שמשקיעות מיליארדים להפצת התכנים הללו לטובת הפרנסה שלהם. ללא חסימות הילדים יגיעו לשם, כי הפיתויים גדולים וכולנו נמצאים ברצף ההתמודדות, לא רק ילדים. לצפות מילדים שיתמודדו זה לא רציני. לכן הקריאה שלנו כ'רימון' היא גם ובמיוחד בשבוע הזה להגן קודם על הילדים".

סוגיית החינוך מסתבר מעסיקה גם את חברת 'רימון' כחברה ופאר מספר: "כ'רימון' אנחנו מזוהים כחברה שמקדמת טכנולוגיות סינון, אבל מאז שקמנו אנחנו מקדמים את נושא החינוך לגלישה בטוחה. העברנו מאות סדנאות בהתנדבות, אנחנו מחזיקים את 'רימון למען הקהילה' לצורך זה. לטובת העניין חברנו לפרופ' חיים עמר מאוניברסיטת תל אביב, המומחה המוביל לסמכות הורית ויד עם הנהלת 'בשבע', שהבינו את חשיבות העברת המסר, אנחנו מעלים מחר (שלישי) לראשונה סדנא של פסיכולוג להורים בנושא הגלישה הבטוחה, איך לדבר עם הילד, איך להתמודד והכול ללא עלות. מה שצריך הוא להיכנס מחר בשמונה וחצי בערב לדף הפייסבוק של רימון ולצפות בזמן אמת בסדנא. אפשרי יהיה לצפות גם דרך ערוץ 7".

על הסדנא עצמה הוא מספר "זו סדנא שעשינו לה כבר מספר פיילוטים ללקוחות בחברה וגילינו שהורה הוא הורה וילד הוא ילד באשר הוא, ואותם חששות מאפיינים את כולם – מנכ"לים, מנהלות בתי ספר ואחרים, כשמתמודדים עם ילד ונצרכים לשאול אותו 'גלשת?' יש שיתוק. יש צמא מצד ההורים לקבל הדרכה והסטנדרטים של כל אחד אינם רלוונטיים. ברימון אנחנו נותנים פתרון לכל הקשת הרחבה של ישראל, מהמגזרים החרדיים ביותר דרך הדתי והחרד"לי ועד הציבור הכללי, וכל אחד מגדיר את תפיסת הלא ראוי כהבנתו, ובהתאם כל אחד מתאים את הטכנולוגיה המתאימה לו. כל אחד ימצא בסדנא את הפתרונות המתאימים לו".

בסדנא המדוברת יוכלו הורים להפנות שאלות לפסיכולוג, לקבל תשובה ולייצר דיון חי ואינטראקטיבי. יהיו, אומר פאר, גם מקרים שבהם הורים יופנו להמשך דיון באופן אישי ובחלק מהמקרים יימשך הדיון והשאלות והתשובות לאחר הסדנא עצמה.

פאר נשאל עוד אם פגש במרוצת השנים ניסיונות לאמץ אידיאולוגיה להחלטה שלא לסנן תכנים – אם בקביעה שממילא הילד ייחשף לתכנים בחוץ ועדיף שההתמודדות תהיה בבית, אם בטענה שהתמודות מחשלת וכיוצא באלה.

לדבריו אכן קיים בנק תירוצים מוכר, כלשונו, אך אל מול כל אותם תירוצים אידאולוגיים הוא מציג את דבריו של פרופ' עמר שכאדם חילוני "אמר לי משהו חשוב מהעולם הטיפולי – אדם שמכור לסיגריות ורוצה להיגמל ותוך כדי תהליך אומרים לו להוציא את הסיגריות מהבית, אומר שאין בכך טעם כי ממילא הוא יוכל לרדת לקיוסק לרכוש סיגריות, אבל צמצום הנגישות היא חלק קריטי מהטיפול, הצורך לרדת לקיוסק מהווה התמודדות בראשו של הנגמל עם הפעולה עצמה לטובת הסיגריות, הוא צריך לבצע פעולה שמצריכה מחשבה נוספת אם הסיגריה אכן נצרכת לו.

"ילדים שגדלים בבית שבו הורים הסבירו שיש דברים טובים ולא טובים באינטרנט ואנחנו אומרים שאצלנו אין את זה בבית, אז גם אם הוא יפגוש במקום אחר התמודדות הוא יזכור שהדברים הללו לא נכנסים לבית וזה לא טוב, וכך גם אם הוא ייפול הקול ההורי מלווה אותו. כשאנחנו כהורים מבלבלים אותו באידיאולוגיות שונות הילדים נשארים מבולבלים בלי הבנה של מה ההורים רוצים".