המגנומטרים בכותל
המגנומטרים בכותלבאדיבות הקרן למורשת הכותל המערבי

תחקיר של חדשות 2 חושף כי מכניסת השבת ועד צאתה (וגם בימי חג) יהודים דתיים וחרדים לא עוברים בדיקה בכותל המערבי.

הבאים למקום גם לא עוברים בידוק של של גלאי מתכות, ולא בדיקה גופנית של מאבטח.

בדיווח הערב נאמר כי בשעה שעשרות מתפללים שהו ברחבת הכותל בשבת, נכנס למתחם דוד סולימן, עיתונאי חוקר, כשהוא מחופש לדתי חרדי וכשעל גופו שתי סכינים וחגורת נפץ מדומה שהוסתרו מתחת לבגדיו. סולימאן הצליח לעבור ב-3 מארבעת המעברים שדרכם ניתן להגיע לכותל המערבי.

בתחקיר נאמר כי יהודים שומרי מסורת פטורים מלעבור בגלאי המתכות והותר להם לעבור מהצד ובלבד שייבדקו. כל מי שאינו דתי מתבקש להעביר את חפציו לבדיקה ואחר כך נדרש לעבור במגנומטר. סולימן הצליח לעבור מצד שמאל של שער האשפות, מבלי שנבדק כלל ומשם עשה את דרכו לרחבת הכותל המערבי. המחבל המתחזה הצליח להגיע עד לקבוצה בה התפללו עשרות בני אדם.

בתחקיר נבדקה גם הכניסה מהרובע היהודי וגם שם עבר סולימן בלי שנבדק ושנשאל אפילו שאלה אחת. הוא נכנס אל בית הכנסת והסתובב בין המתפללים כשאיש לא חושד בו. גם במעבר השלישי מהרובע המוסלמי הצליח סולימן לעבור.

תגובת משטרת ישראל: "בידוק הנכנסים לרחבת הכותל המערבי מתבצע על ידי חברת אבטחה אזרחית, על פי הנחיות המשטרה לביצוע משימות האבטחה - הכל מתוך מטרה לשמור על שלום הציבור וביטחונו. ככל שיימצא כי הנחיה זו או אחרת לא יושמה - משטרת ישראל תפעל בהתאם".

תגובת חברת האבטחה "עמישב": "עם קבלת הממצאים הנטענים תוקם ועדת בדיקה מקצועית אשר תסיק מסקנות ותערוך שינויים והתאמות עם מזמין השירות (רב הכותל) ככל שיידרש".

נציין כי מכון 'צומת' פיתח בעבר שערים מיוחדים המאפשרים את השימוש בהם גם בשבת. באתר של המכון נאמר כי שערים כאלה הותקנו בעבר בכניסה לרחבת הכותל המערבי ובדלתות בית החולים 'שערי צדק' בירושלים. בשערים אלו פועל מחוג במקום צופר, וגם כאשר הם אינם מזהים שום חלקיק של מתכת - עובר דרכם זרם חשמלי.

כך, אדם העובר בשער זה עם חפץ מתכתי רק משנה את עוצמת הזרם הזורם בשער, ואינו מפעיל או מכבה שום מתקן חשמלי. שלט מיוחד מודיע לכל העוברים בשער שאין הם צריכים לחשוש מפני מעבר דרכו בשבת.

המהנדס הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת, שאמון על סידורי השבת בשערי הבידוק הוסיף "השערים הללו אושרו על ידי גדולי ישראל מכל הזרמים ובהם הרב הלברשטם זצ"ל מהעדה החרדית, הרב נויבירט זצ"ל ויבדל לחיים הרב נבנצל. וכמובן רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ' ואישור בכתב על כך נמצא סמוך לשערים. חבל שיש מי שבשם חומרות מיותרות עלול לפגוע בביטחון ובשמירה על באי הכותל המערבי״.