מדרון חלקלק. ח"כ גרמן
מדרון חלקלק. ח"כ גרמןצילום: הדס פרוש. פלאש 90

ועדת חוקה חוק ומשפט קיימה היום (שלישי) דיון תחת הכותרת "חשש להיתר פוליגמיה בחסות הרבנות הראשית" שיזמו חברות הכנסת עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) עליזה לביא (יש עתיד), קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ומיכל רוזין (מרצ).

הדיון התקיים בעקבות פרסום בערוץ 10 ולפיו הרבנות מתירה לגברים נשואים לשאת אישה נוספת בניגוד לחוק.

הרב שמעון יעקובי, מנהל בתי הדין הרבניים, סיפר כי "במהלך החמש השנים האחרונות מ-2012 עד סוף 2016 ניתנו 53 פסקי דין סופיים- היתרי נישואין של נשיא ביה"ד הגדול. בבתי הדין האזוריים יש 201 בקשות ובבית הדין הגדול מחכים 202 תיקים והמערכת עובדת כך שגם אם ניתן היתר בערכאה הראשונה חייבים אישור נשיא ביה"ד הגדול.

"מערכת המידע נותנת לנו מענה על כמה תיקים וכמה החלטות התקבלו וייתכן שהדברים החלו בשנים שלפני אבל זה סדר הגודל, כ-10 עד 15 מקרים בשנה". הרב יעקובי הוסיף כי שתי העילות הרווחות הן חוסר יכולת של אישה לקבל גט בגלל מצב מנטלי או מצב רפואי וכן בשל סרבנות קשה של אישה לקבל את הגט למרות שביה"ד הפעיל סנקציות וקבע שחובה עליה לקבל את הגט.

"יש עוד סיטואציה יוצאת מן הכלל לאורך שנים רבות, כשזוג מוכן שהבעל יישא אישה נוספת כי הם חשוכי ילדים. ביהמ"ש המחוזי בירושלים אישר בעבר למאהבת להרות מבן זוגה הנשוי, זה בסדר, אבל אנשים המצייתים להלכה ולא חושבים שיוכלו להביא ילדים אלא אם הם נשואים כדת משה וישראל זה לא? אתם תכתיבו בפטרנליזם לאדם שלא מוצא הצדקה אישית והלכתית לעשות הליך פונדקאות?".

בסוף דבריו, הקריא ממכתבו של הראשון לציון, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף לפיו העמדה ההלכתית שוללת לחלוטין את פעולת העמותה שאנשיה "מבטיחים למי שילך בדרכם 'היתר' שקרי מבית דין".

ממלאת מקום יו"ר הוועדה ח"כ גרמן אמרה בדיון, "הזדעזעתי לגלות שהכול בחסות החוק. ריבוי נישואין זה זלזול ופגיעה בכבוד האישה. ננסה להגיע לפתרון שלא יאפשר ביזוי והשפלה של אישה". היא ביקשה לקבל נתונים מספריים על ההיתרים שניתנו.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה כי "עמדתי נגד ריבוי נשים ידועה והגיע הזמן שהנושא יידון בכנסת. בישיבה עם שרת המשפטים הבהרתי לה שאני בעד אכיפה נחושה של החוק ולא להשתמש בזה כפי שעושים רבים כולל ח"כים כדי להשתלח. מי שאכפת לו מציבור הנשים ידבר על התופעה בכל מגזר.

''לא מתקבל על הדעת שבי"ד תחת אחריות המדינה ומשרד הדתות נותן היתרים לנישואים שניים כשידוע שזו עבירה. המחוקק אמר אמירה ברורה שמה שקובע הוא החוק האזרחי מ-1957 ואם ניתן חריגים וסייגים לקבוצה מסוימת, איפה יעבור הקו? האם נתיר סוג כזה של עבירות עם חותמת רשמית של לוגו המדינה?", שאלה.

ח"כ ענת ברקו (הליכוד) הדגישה בדבריה כי "אסור שיהיו נישואים פוליגמיים בישראל בכל מגזר. זה מרסק את המשפחה. במגזר הבדואי מצאו את הדרך לעקוף את זה ואני מצפה שגם זה יהיה על השולחן. סוחרים בנשים וכל זה תחת עינינו הפקוחה כשיושב בכנסת ביגמיסט שזה כתוב בקורות חייו. זה נושא חשוב שחייב להיות מטופל גם כתופעה המונית שמנצלת את קופת המדינה למימון הטירוף הזה כשלא מצהירים עליו".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה כי ''כמי שמכירה וטיפלה בסוגיית הנשים הבדואיות, זו מציאות קשה שצריך לראות איך לטפל בה כמדינה דמוקרטית אך הטיפול שונה. יש הבדלים בין קבוצות בחברה ואנחנו מדברים היום על המרחב היהודי.

''כאן הדברים נעשים בהיתר, 50-70 היתרים ניתנים לשאת אישה נוספת בשנה. חוק העונשין אוסר על נישואים כאלו. עומד כאן קו אידאולוגי מכוון לכך שבתהליך 'ההתרווקות' שמתארך גם בחברה הדתית, יש יזמה של 'הבית היהודי השלם' לעודד את הנושא. לא כל דבר אפשר לעשות בשם ההלכה", הסבירה.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הביע זעזוע ''מכך שהרבנות מתירה ביגמיה בישראל. אם החוק מאפשר זאת נצטרך לשנותו. פוליגמיה מכל סוג שהוא אינה ראויה. ראוי לדון גם בחברה הערבית וזה נושא שהוזנח. למדינה יש דרכים שונות לאשר תופעות שליליות מעצם זה שהיא נותנת להן לקרות. המדינה לאורך שנים הייתה צבועה כשעשתה איפה בין יהודים לאחרים אבל אסור לתת תוויות וגזענות לשום אוכלוסיה. החוק דיבר על מקרים מאוד נדירים ספציפיים ומה שראינו בתחקיר לא היה בגדר החוק''.

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תהה בפני הח''כיות "למה אתן לא מגישות הצעה לסדר ואיפה היזמה שלכן כשזה נוגע לחברה הערבית".

עו"ד בתיה כהנא דרור מארגון ''מבוי סתום'' אמרה בדיון כי "זה הופך לכלי במאבקי גירושין. אני באה ממקום של הנשים העגונות ומוסרית אני לא יכולה לאסור על פיתרון לגברים אבל ההיתר הזה מנוצל. זו חרב שמונפת מעל הליך הגירושין כי לאישה אין פתרון. לנשים יש רק את הלחץ שבתי הדין יכולים להפעיל באיום המאסר. במהלך חמש השנים האחרונות הנתונים מראים על 120 היתרים שזו כמות עצומה. כי ניתנו אישורים ל-72 בביה"ד האזורי. ההיתרים ניתנים ברוחב לב וההמלצה היא לצמצם את שיקול הדעת לנשיא ביה"ד הגדול ולהשאיר רק בנסיבות של מחלת נפש או מניעות".

סיוון יעקובסון, דוברת ארגון 'קולך', אמרה גם היא כי "הקלות בה הרבנות נותנת היתר לאישה שנייה מדאיג ביותר. נעשה ניצול ציני של רווקות. האיסור לשאת אישה שנייה בא להגן על נשים ולכבד אותן וההיתר הוא ביזוי. בשבוע הבא חל יום העגונה ודרך ההיתר הזה משאירים נשים אלו באזיקים לנצח".

חה"כ גרמן סיכמה את הדיון: "יש בעיה בחוק כי יש בו פתח הקורא לפעמים לגנב ולפעמים לאחר. זהו מדרון חלקלק. אבקש מחקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לגבי הנתונים ונבחן מה קורה כשאישה מבקשת גט. אבקש שנדון בסגירת הפרצה בחוק, שיהיה כתוב במפורש באיזה מקרים מותר ובאיזה מקרים אסור".