ראשי מועצות מפגינים בירושלים
ראשי מועצות מפגינים בירושליםצילום: פלאש 90

מזה כחודשיים אני משמש ראש המועצה בפועל (ומקווה להמשיך בכך...). במסגרת תפקיד זה אני נדרש לטפל בצרכים האזרחים השוטפים של תושבי המועצה, של בעלי העסקים של יזמים ושל חברות שונות.

נכון להיום, אני מודאג מאוד. המשטר הנוכחי לא מאפשר לי לתת את השירות שמגיע לתושבים.

התושבים שלנו אומנם מצביעים לכנסת אך בפועל רוב החוקים שמחוקקים בכנסת לא חלים עליהם והם מתנהלים על פי צווים של אלוף הפיקוד. רק לאחרונה התפרסם בתקשורת כי חוק השקיות החדש איננו חל אצלנו בגוש ולמעשה הסופרים שגובים תשלום בשם החוק – מטעים את ציבור התושבים.... וזו כמובן רק דוגמה אחת.

חוק ההסדרה שהתקבל בכנסת הוא התחלה של תיקון לעיוות היסטורי. עיוות שמשמעותו דין אחד לאזרח שגר בתל אביב ודין אחד לאזרח שגר ביהודה ושמרון. תהליך אישור בנייה אחד לתושבי מדינת ישראל ותהליך בנייה אחר לתושבי יו"ש.

אפשרות רישום קרקע, אפשרות בירור מעמדה של הקרקע, פיצויי במקרה של פגיעה בבעל הקרקע – בכל אלו לצד מדינת היהודים מתנהלת אוכלוסייה שלמה תחת משטר צבאי וצווי אלוף.

מערכת החוקים נועדה בראש ובראשונה להבטיח סדר ולהביא לצדק. המצב עד היום בו בג"ץ עוסק בטענות בעלות ללא הוכחות, טענות שנטענות על ידי גורמי שמאל, המצב בו אין סופיות דיון ובית ותיק יכול להיהרס בהוראת בג"צ - איננו עושה סדר. המצב בו נהרסים בתים ללא פתרון למפונים, המצב בו התובעים אינם מקבלים דבר, אינם מקבלים פיצוי ההתנהלות הזו איננה מביאה לצדק.

חוק ההסדרה הוא התחלה. הוא חוק שירגיע את השטח, זהו חוק שייתן ביטחון לתושבים שבנו את בתיהם ומגדלים את משפחתם כבר שנים רבות. זהו חוק שמביא צדק ובסופו של יום הוא טוב לכל הצדדים.

אבל החוק הזה הוא עוד פלסטר בכאוס הנורמטיבי לו אנחנו כפופים. נורמה שחלקה כתוב בספר החוקים של מדינת ישראל, חלק בצווי אלוף וחלק נשען על מערכת של חקיקה עותומנית, ירדנית, בריטית..

מדינת ישראל כבר החליטה. מדינת ישראל כבר קבעה עובדות בשטח. תנופת הבנייה שאנו רואים בגוש עציון בפרט וביהודה ושומרון בכלל. תנופה זו היא התשתית שעליה בנויה הריבונות. בלי בנייה אין התיישבות בלי התיישבות אין ריבונות.

לשמחתי אני יכול להגיד לכם שרכבת הריבונות כבר יצאה מהתחנה – ובמאמצים משותפים היא תגיע אל היעד. אי אפשר להמשיך עם המצב שבו חצי מיליון אזרחים המופלים לרעה לא הולכים לשום מקום. להפך המספרים רק גדלים.

בגוש עציון לבדו חיים 23,822 תושבים ובעשור הקרוב מספר התושבים יכפיל את עצמו. למעלה מ-6,000 יחידות דיור בשלבי תכנון מתקדמים מתוכן 2,500 יחידות שתוכננו והוגשו וממתינות לאישור המנהל האזרחי. יחידות דיור שאפשר להתחיל לבנות באופן מיידי. צריך עכשיו לסיים את האפליה.

יש האומרים שמדובר על מהלך מורכב ובלתי אפשרי, אבל אני רוצה להזכיר שהחוק להחלת הריבונות על רמת הגולן עבר כולו ביום אחד. שלוש קריאות ביום אחד. כאשר ראש הממשלה דאז, מנחם בגין החליט שהחוק יעבור, גם המחאה והשביתה של המערך לא שינו את עמדתו והחוק עבר.

יש לנו מנהיגות טובה. צריך לחזק אותה והיא תחיל את הריבונות. אנחנו נוכל לקבל מהלך לריבונות בשלבים, גוש עציון ומעלה אדומים תחילה, שטחי C, שטחים נוספים, אבל אנחנו לא נוכל לקבל חוסר עשייה, חוסר התקדמות, המשך הכאוס והמשך האפליה. עם חילופי השלטון בבית הלבן אנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית – הממשל בארה"ב ממתין לשמוע מההנהגה הישראלית אמירה ברורה על הכיוון שאליו היא מבקשת לצעוד.

ימים אחדים לפני ט"ו בשבט, בו יצאו אלפי ילדים ובני נוער לטעת עצים באדמת המולדת, מהדהד באוזנינו הפסוק "ונטעתים על אדמתם" נטיעה של ממש שאיננה זזה למרות הרוחות העזות. הכנו שורשים בהר הזה, ואנחנו ממשיכים לטעת עוד ואף זוכים לראות את הפירות.

חוק ההסדרה הוא אומנם רק צעד אחד אך הוא מוכיח שיש לנו הנהגה שיש ביכולתה לעשות שינוי. הנהגה שאכפת לה מהתושבים, הנהגה שלא מפחדת לעשות צעדים הנהגה, שיחד עם התושבים תחיל את הריבונות. ויפה שעה אחת קודם.