צוותי מגן דוד אדום ואיחוד הצלה הוזעקו בשעות הצהריים (ראשון) לשלושה מקרי חשד למוות בעריסה. שניים מהתינוקות נמצאו במיטותיהם כשהם ללא דופק וללא נשימה.

המקרה הראשון אירע בגן בתל אביב - תינוק בן שמונה חודשים אותר במיטתו ללא דופק וללא נשימה. החובשים החלו במאמצי החייאה תוך כדי פינוי לבית החולים איכילוב בתל אביב.

תינוקת בת שנה וחצי מטירה נמצאה ללא רוח חיים ופונתה תוך כדי החייאה לבית החולים הלל יפה בחדרה. תינוק נוסף נמצא בגן ילדים בפרדס חנה ופונה גם הוא תוך כדי מאמצי החייאה.

בישראל מתים מדי שנה כ-45 תינוקות באופן פתאומי. 87% מתוכם מתרחשים עד גיל חצי שנה, ו-50% מהמקרים מתרחשים בחודשי החורף, מינואר עד מרץ.

משרד הבריאות מפרסם המלצות ליצירת סביבת שינה בטוחה עבור הילדים, להפחית את הסיכון למוות בעריסה ולמנוע מוות תוך כדי שינה.

השכיבו את התינוק על הגב בכל שינה, בלילה וביום

השכבת התינוק לשינה על הבטן או על הצד אינה בטיחותית ומעלה את הסיכון למוות בעריסה, ואילו השכבה לשינה על הגב מורידה את רמת הסיכון.

ההמלצה להשכבה על הגב היא עבור כל התינוקות, כולל פגים ותינוקות שנולדו במועד.
השכבה לישון על הגב מפחיתה את סיכון היתר של פגים למוות בעריסה.

שמרו על סביבה בטוחה במיטת התינוק

  • הימנעו מלשים במיטת התינוק כריות, בובות, צעצועים רכים, שמיכות עבות וחפצים נוספים
  • כסו את התינוק בשמיכות הדוקות, הצמידו את השמיכה לקצה המיטה והדקו בגובה האגן מתחת למזרן, או הכניסו אותו לשק שינה ייעודי לתינוקות
  • כסו את המזרן בסדין נמתח והדוק
  • לבוש התינוק צריך לשמור על חום גופו ולא לכסות את פניו. ככלל, יש להלביש תינוקות עד גיל חצי שנה רק בשכבה אחת נוספת מהמבוגר הנמצא באותם תנאים.
  • אין להשתמש במגן מיטה או במגן ראש. מגן מיטה ומגן ראש אינם מונעים חבלות ויכולים לגרום ללכידה של ראש התינוק וחנק.
  • מקמו את מיטת התינוק הרחק מכבלי חשמל, שקעים, וילונות ורצועות של וילונות, והרחיקו ממנה שקיות ניילון ופלסטיק
  • הימנעו מחימום יתר. החימום המומלץ במזגן הוא- 22-24 מעלות. אווררו את החדר בו ישן התינוק כל יום.

הקפידו על מיטה ומזרן תקינים הכוללים תו תקן

במיטת תינוק בעלת תו תקן קיים מרחק בטיחותי בין הסורגים, וקשיחות המזרן מותאמת לתינוק. אלו ומפחיתים את הסיכון לחנק ולחבלה. השתמשו רק במיטת תינוק ובמזרן שעומדים בתו התקן.

הימנעו משינה בסלקל, כיסא בטיחות לרכב ומנשא

הסלקל וכיסאות הבטיחות לרכב אינם מיועדים לשינה שגרתית בבית ובמיוחד לא לתינוקות בני פחות מ-4 חודשים. העבירו את התינוק הישן בהזדמנות הראשונה למיטתו. כאשר התינוק במנשא, הקפידו שפניו יישארו גלויים מעל הבד, ושדרכי הנשימה שלו לא ייחסמו.

תינוק ישן בחדר ההורים, במיטה משלו

שינה משותפת באותו חדר מהווה גורם מפחית סיכון. השכיבו את התינוק לישון במיטת תינוק על יד מיטת ההורים, ולא באותה המיטה. שינה משותפת באותה מיטה מעלה את הסיכון לחנק משמיכות, כריות או מההורים עצמם המתהפכים תוך שינה. ניתן להניק, להאכיל ולהרגיע את התינוק במיטת ההורים, אך יש להעבירו למיטתו לצורך שינה.

שימו לב כי השכבת התינוק לשינה במיטת מבוגר מסוכנת עוד יותר:

  • עבור תינוק מתחת לגיל 3 חודשים
  • בכורסה או על הספה: התינוק עלול להיתקע בין המבוגר לספה / כורסה
  • כאשר אחד מההורים מעשן, אפילו אם אינו מעשן בחדר השינה
  • כאשר האם עישנה בהיריון
  • כאשר אחד מההורים עייף במיוחד
  • כאשר אחד מההורים משתמש בתרופות מרדימות, אלכוהול או סמים
  • כאשר אחד מההורים סובל מהשמנת יתר

הימנעו מעישון, סמים ואלכוהול

הימנעו מחשיפת התינוק לעישון בהיריון ולאחר הלידה. שמרו על בית ורכב ללא עישון, והימנעו משימוש בסמים ובאלכוהול בהיריון ולאחר הלידה.

ההנקה מוסיפה הגנה

הנקה מומלצת כתזונה בלעדית לתינוקות עד גיל 6 חודשים. חלב אם עשיר בנוגדנים למחלות ויראליות, מסייע במניעת זיהומים במערכת הנשימה, ומוריד את הסיכון למוות עריסה.

שימוש במוצץ

שימוש במוצץ הוא גורם מפחית סיכון. השימוש במוצץ מומלץ עבור תינוקות יונקים מעל גיל 3-4 שבועות, כאשר ההנקה מבוססת. את המוצץ אין לחבר בשרשרת או בכל חיבור אחר שעלול לגרום נזק לתינוק.