לנטרל. אוחנה
לנטרל. אוחנהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הצעת חוק חדשה, אותה יזם ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) בשיתוף עם ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, מציעה להטיל פיקוח ומגבלות על אסירים שריצו מאסר בגין עבירת רצח או ניסיון לרצח.

מדובר באסירים שבעת שחרורם, לאחר ריצוי מלוא תקופת המאסר, עדיין נשקפת מהם מסוכנות גבוהה לציבור ו/או לנפגע העבירה, בהתאם לחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדת שחרורים מיוחדת.

כיום על פי החוק, ישנם מקרים שבהם אסירים משוחררים נמצאים תחת פיקוח והטלת תנאים, גם לאחר שריצו את מלוא תקופת מאסרם (ולא שני שלישים מתקופת המאסר). אותם מקרים מתייחסים אך ורק לעברייני מין, שנתפסים כעבריינים סדרתיים העלולים לחזור ולבצע עבירות מין גם לאחר שחרורם.

מנגד, אין התייחסות בחוק לאסירים משוחררים (שאינם עברייני מין), שקיים סיכון כי עם שחרורם יחזרו ויבצעו פשע מסוג רצח ו/או ניסיון לרצח.

דוגמה בולטת בנושא היא האסיר ישי שליסל, שביוני 2005 ביצע מספר נסיונות לרצח במצעד הגאווה בירושלים ובעקבות כך נגזרו עליו 10 שנות מאסר. כזכור, ביולי 2015, התקיים מצעד גאווה נוסף בירושלים וישי שליסל, ששוחרר ממאסר זמן קצר קודם לכן, הגיע למצעד, רצח את שירה בנקי ז"ל וניסה לרצוח משתתפים נוספים – מקרה שיתכן וניתן היה למנוע אילו היה חוק שכזה.

לדברי יוזם הצעת החוק, ח"כ אמיר אוחנה: "הקלות הבלתי נסבלת שבה משוחררים רוצחים מורשעים כאשר כל האינדיקציות והאורות האדומים מורים כי מהאדם נשקפת מסוכנות גבוהה לציבור חייבת להיפסק. יש להטיל מה שיותר מהר כמוצע בהצעת החוק, פיקוח ומגבלות על אסירים שהואשמו ברצח ו/או בניסיון לרצח ובעת שחרורם עדיין מהווים סכנה לציבור".

עוד הוסיף ח"כ אוחנה, "כאשר הכתובת על הקיר – חובתה של המדינה להגן על הציבור ולמנוע מצבים כמו זה בעטיו נרצחה שירה בנקי ז"ל".

עו"ד רותי אלדר, היועצת המשפטית של ארגון משפחות נרצחים ונרצחות ומי שסייעה בניסוח הצעת החוק, אמרה "הצעת חוק זו חשובה להגנה על ביטחון הציבור ומתקנת לאקונה שהייתה בחוק שחרור על תנאי ממאסר, שלא מתייחס כלל למסוכנותם של האסירים האלימים ביותר שאינם משוחררים בשחרור מוקדם".