הרב יצחק נריה
הרב יצחק נריהצילום: יח"צ

מאות השתתפו ביום חמישי האחרון בכנס השנתי של 'מכון התורה והארץ' שנערך בחוות הנוער הציוני בירושלים בשיתוף 'קרן אביה' והאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך. במהלך הכנס נידונו סוגיות חברתיות העולות ממצוות התלויות בארץ, ובין השאר נידונה השאלה כיצד יש לתת את מתנות העניים בחקלאות המודרנית.

בנוגע למצוות מעשר עני למשל, האדם הפרטי נתקל בבעיה כיון שלא יחפש עני בכדי למסור לו רבע לימון או חצי תפוז. מאידך חקלאי שימסור 10 טון תפוחים לעני גם כן אינו נשמע רעיון מציאותי כל כך.

במהלך הכנס הציג הרב יצחק נריה, יו"ר קרן אחד לאחד העוסקת בסיוע לנזקקים, תיאר כי כיום עדיף להעביר לעני צדקה בכסף ולא במוצרי מזון, זאת בין השאר בשל הבדלי התרבויות והצרכים. הרב נריה סיפר כי אצל משפחה מעולי רוסיה אשר קיבלה חבילות מזון נמצאו בביקור של מתנדבים עשרות חבילות קוסקוס. בני המשפחה סיפרו כי כלל לא ידעו מה עושים עם המאכל.

לכן הביע הרב נריה תמיכה במיזם "בית האוצר" שמפעיל מכון התורה והארץ, ובעצם ממיר את מעשר העני מפירות לכסף. הרב אהוד אחיטוב, מרבני מכון התורה והארץ ורב הישוב בני דקלים, סיפר על קרן בית האוצר שכיום מנויים בה כ-13,000 בתי אב, ומספר חקלאים. בשנת מעשר העני האחרונה הופרשו על ידי הקרן כ-700 אלף שקל לצדקה, סכום כסף שעל פי תקנת חז"ל המיר את הפירות שהופרשו על ידי האנשים בגינתם ובביתם.

הרב אחיטוב הדגיש כי לא מדובר בדיעבד אלא שבמציאות המודרנית מדובר בצורה של לכתחילה, בכדי לאפשר את קיום המצווה בדרך שתועיל גם לבעל הגינה ולחקלאי וגם לעני.

בכנס, דיבר גם הכלכלן ד"ר אשר מאיר מפורום קהלת אשר הסביר כיצד מתיישבת הפרשת תרומות ומעשרות עם החקלאות המודרנית והפחת הנהוג בשוק.