תערוכה: סדרת המגן דוד

תערוכה לזכרה של המשוורת זלדה (לכל איש יש שם), היוצרת עדכון אמנותי מחודש לסמל היהודי מגן דוד.

קובי פינקלר , י"ח בשבט תשע"ז

מגן דוד
מגן דוד
צילום: אילנה ירון

בתערוכתה החדשה בגלריה בעין הוד מוצגות עבודות משתי סדרות תערוכותיה בשנים האחרונות של אילנה ירון.

הסדרה ראשונה, הינה של קומפוזיציות יפות, על פי מילונה הויזואלי של אילנה ירון, המפרשות את התרשמותה מהטקסטים הייחודים, הפיוטיים המשוררת הדתיה זלדה.

בסדרה נוספת, בונה אילנה ירון סדרה של דימויים בשחור לבן ומתווי צבע מופשטים המתייחסים לטקסטים של הסופר אלי ויזל, ניצול השואה.

פרשנות מונח ה"חומר" ביצירותיה של אילנה ירון מתקשר לשני היבטים שונים אך משלימים. הראשון מתייחס למבנה האסמבלז'ים הפיזיים המורכבים שלה, המיוצרים על מצעים מגוונים של חומרים ממוחזרים מצד אחד, ומן העבר השני, ההיבט המתייחס לתשלובת הנושאים המסורתיים והחברתיים, המהווים את חומרי התעסקותה הקונספטואליים.

שתי פרשנויותיה למושג ה"חומר", בונות אצלה דיאלוג דרמטי מתמשך לאורך שנות יצירתה האמנותית. דרך החתחתים האישית של אילנה ירון, מסלול חייה ויצירתה, מהווה את נתיב עבודתה. חתחתים אלה מייצגים את היסורים והתלאות וממולם את התיקון וההשלמה. ירון מייצגת את הפרדיגמה המסובכת וטעונת החוויות, ממנה היא יוצאת ואליה היא באה, בכל מסגרות עבודותיה.

פסל תלוי עשוי מסבך ענק של כבלים וקשרים מייצג את תפיסת יצירתה שח אילנה ירון. זהו אסמבלז' תלוי שהוצג בעיר דואיסבוג בגרמניה בחלל ה"רוף", במקביל להתרחשותו של פסטיבל יהודי, שעסק ביצירה מחודשת של אמנים ישראליים בחנויות, שננטשו על ידי יהודים שהובלו למחנות ההשמדה. הסבך התלוי מהווה מתווה אלגורי לחשיבתה של אילנה ירון.

היא תמיד בוחרת במצע קיים, משטח חומר, אותו היא ממחזרת בעבודתה, עליו היא בונה את השתלחות צבעיה, עליו היא מפעילה את דימיונה חסר הרסן, כשהיא בונה את מתווה הקומפוזיציה החדשה. יש להביט שוב ושוב בכל יצירה שלה, להעמיק בשכבות הצבע ובצורות האובייקטים המצוירים ולגלות את סימני דרך החתחתים שלה.

אילנה ירון אינה מקלה על צופיה. כנות אמנותית אותנטית בונה את יצירותיה היא נאמנה לתחושותיה ויוצרת בצורה אימפולסיבית ישירה הבוקעת מעולמות הרגש שלה.

יצירתה המיתית העושה שימוש במגן דוד מדמם, הפכה לסמל תערוכת האמנות הישראלית שהוצגה במוזיאון היהודי בדנבר קולורדו. העבודה הוצגה מאוחר יותר על הדף החזיתי של העיתון "די נויה וולט", עיתונו של בנימין זאב הרצל, היוצא לאור בוינה. עבודה זו המהווה את שיאה של דרך החתחתים האמנותית של אילנה ירון הפכה לבסיס יצירתה המתמשכת בשנתיים האחרונות.

סדרת המגן דויד מפותחת בתערוכה הנוכחית בשלל סגנונות ופרשנויות היוצרות עדכון אמנותי מחודש לסמל האיקוני היהודי. ביצירה האחרונה מופיע מגן דויד מעוצב בשכבות של מלח לבן, המסמל את שמירתו והקפאתו לנצח. העבודה מיועדת לתצוגה בונציה השנה כחלק מאירועי החוץ הנלווים לביאנלה הבינלאומית. התערוכה מוצגת בעין הוד.