תביעות רפואיות
תביעות רפואיותshutterstock

מימוש זכויות רפואיות הוא תחום מורכב המחייב מומחיות והכרות מעמיקה עם הנושא, לרבות מחלות ופציעות רפואיות העשויות לזכות בפיצוי כספי והטבות שונות. הכנסו למידע נוסף.

הליך מימוש זכויות רפואיות עלול להיות ארוך ומייגע, וכרוך לרוב בבירוקרטיה מורכבת. את הזכויות הרפואיות יש לדרוש מביטוח לאומי, לעתים יש לתבוע גם את חברת הביטוח, כמו כן יש לפעול מול גופים נוספים על מנת לקבל הטבות המגיעות על פי חוק, לדוגמה הקלות במס הכנסה, בתשלומי ארנונה, קבלת תו נכה ממשרד התחבורה ועוד.

כדי לממש את הזכויות הרפואיות באופן מיטבי מומלץ לפנות לחברה המתמחה בנושא ומציעה ייעוץ מקצועי על ידי מומחים, אבחון מדויק על ידי רופאים, הכנה לוועדות רפואיות, איסוף מסמכים להכנת תיק רפואי ולהגשת התביעה לגורמים הרלוונטיים, מילוי טפסים ועוד. במקרים רבים חברה מקצועית למימוש זכויות רפואיות מסייעת ללקוח למקסם את זכויותיו במינימום זמן.

זכויות רפואיות של נפגעי עבודה

נפגעי עבודה זכאים לקבל מביטוח לאומי ומגורמים נוספים זכויות והטבות שונות, לרוב המבוטח אינו מודע לכך ואינו יודע כיצד לנהוג על מנת לממש את מלוא הזכויות המגיעות לו על פי חוק. כדאי לדעת כי בחוק הביטוח הלאומי מוקדש פרק שלם (פרק ה) העוסק בזכויות נפגעי עבודה, כאשר סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי פגיעה בעבודה אשר מזכה בגמלאות נפגעי עבודה היא תאונת עבודה או מחלת מקצוע.

למעשה, על פי חוק ביטוח לאומי קיימים שלושה סוגי פגיעות בעבודה:

  • תאונת עבודה- תאונה שאירעה במהלך שעות העבודה, ותאונות שנגרמו בדרך למקום העבודה ובחזרה ממנו.
  • מחלת מקצוע- מחלה המופיעה ברשימת המחלות בחוק ביטוח לאומי ונגרמת כתוצאה מסביבת העבודה ומתנאי העבודה.
  • מיקרו טראומה- פגיעה הגורמת לנזק ממשי ובלתי הפיך עקב רצף של תאונות עבודה קטנות וזעירות המתמשכות לאורך זמן בגלל תנאי וסביבת העבודה.

ביטוח נפגעי עבודה נועד לסייע לעובדים המבוטחים בביטוח לאומי לקבל פיצוי בגין אובדן כושר עבודה ופגיעה בהכנסה, בתקופה שלאחר הפגיעה ממנה איבד את כושר התפקוד הנדרש על מנת לבצע את עבודתו.

בנוסף, כל אדם יכול לממש את הזכויות הרפואיות המגיעות לו על פי חוק בגין בעיות רפואיות שונות, מחלות הנכללות בחוק ועקב פציעות בבית, בעבודה או ברחוב. כך לדוגמה נפגעי פעולות איבה, חיילים שנפגעו בשירות הצבאי, נפגעי תאונות דרכים והורים לילדים נכים, זכאים לפיצויים כספיים ולהטבות שונות.

הליך ביורוקרטי ארוך למימוש הזכויות

ראוי לציין כי כדי לממש את הזכויות הרפואיות המגיעות על פי חוק יש להכין תיק מפורט הכולל מסמכים רפואיים, לרבות חוות דעה של רופא מומחה. כמו כן, יש לעבור בהצלחה ועדה רפואית בביטוח לאומי, לעתים המבוטח נדרש להתייצב מספר פעמים בפני חברי הוועדה על מנת שזו תוכל לקבל החלטה בעניינו. כדי לקבל אחוזי נכות, קצבה והטבות נוספות יש להציג בפני הוועדה הרפואית את כל המסמכים הנדרשים, במקרים רבים הוועדה תדרוש מהמבוטח לעבור בדיקה של מומחה מטעם ביטוח לאומי, ובהתאם לכך היא תפסוק בנושא. ניתן להגיש ערר על החלטת הוועדה תוך 60 יום מקבלת ההחלטה, לעתים יש לפנות לבית דין לעבודה כדי להוכיח את טענות המבוטח וכדי לשנות את החלטת הוועדה הרפואית.

בסוף התהליך המורכב ניתן לממש זכויות רפואיות שונות וכן לקבל מענק חד פעמי או קצבה חודשית, ליהנות מהטבות מס ומהקלות בתשלומי ארנונה וברכישת רכב ודירה, לקבל טיפול רפואי ללא תשלום, לזכות בתשלומי ביטוח, לקבל מטפל צמוד וכדומה.

מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי ולבחור בחברה המתמחה במימוש זכויות רפואיות כדי לשפר סיכויים לקבל את הזכויות המגיעות למבוטח, וליהנות מהטבות נוספות חשובות המקלות על אדם הנמצא במצוקה וסובל מבעיות או מחלות שונות.

המאמר נכתב באדיבות אתר בשבילך – מימוש זכויות רפואיות