כל הירוק והטוב שהוא מעריף עלינו
כל הירוק והטוב שהוא מעריף עלינוצילום: שאטרסטוק

איך היו חיינו נראים בלי צמחים? האם אנחנו נותנים את דעתנו על כל הטוב שהורעף עלינו בזכות העולם הירוק הזה?

המיטה שאנחנו ישנים עליה, השולחן שאנחנו סועדים עליו, הכיסא שאנחנו יושבים עליו והקפה או הקקאו של הבוקר, מצעי כותנה, חולצות מכותנה סרוקה, מחברות, ספרים, עפרונות, נייר, וזו רק טיפה באוקיינוס של שימושים נרחבים בעצים וצמחים. ושלא נדבר על ריחות הפרחים משובבי הנפש שתעשיית הבשמים נשענת עליהם, ואין כמו מראה של שושנה בשיא פריחתה לשמח לבב אנוש.

חי וצומח

היכרותי הנרחבת עם עולם הצומח התבטאה במשך שנים בלימוד מקצועות בוטניים. למשל, פרחי באך. ד"ר אדוארד באך הוא רופא אנגלי שחקר את השפעתן של תמציות צמחים על איזון נפש האדם. הוא חקר פרחי בר וגילה סגולות ריפוי המטפלות ברגשות שונים וגישור הפערים בין גוף לנפש.

ארומתרפיה היא אמנות השימוש בשמנים שמופקים מעצים, שורשים, פרחים, עלי כותרת וזרעים. בעזרתם מקלים על מגוון בעיות על רקע סטרס, בעיות נשימה ועור. שילובם של השמנים האתריים הריחניים בטיפולי מגע שונים מביא מזור לגוף ולנפש.

שמן הנרולי (NEROLI) אהוב עליי במיוחד, בגלל ריחו הנעים והמרגיע ואיכויותיו בטיפוח העור. בעברית שמו ניצת התפוז המר. השם נרולי ניתן לו במאה ה‑16 על שם הנסיכה האיטלקייה נרולה, שאהבה להתבשם בשמן זה.

בעבר שימשו פרחי התפוז המר בזרי כלולות ובשקיות ריח שנשאה הכלה בליל הכלולות כדי להרגיע ולהפחית מתחים. היום השמן ידוע כמרגיע, משחרר מחרדות והיסטריה, מקל על בעיות שינה ובפן הקוסמטי שלו כמחדש תאים.

לכל אחד מתחומי לימוד אלו פן אחר ושימוש שונה בטיפולים פיזיים ומנטליים מעולם הצומח.

חמאת שיאה

ההתנסות הראשונה שלי עם חמאת השיאה הייתה לפני שנים רבות, כשחברתי דורית פנתה אליי וסיפרה לי על בנה בן החמש עשרה, בחור ישיבה שקשה לו לדרוך על כפות רגליו מכיוון שהן שורפות לו והוא מתקשה ללכת. כשביקשתי ממנו להוריד את הגרביים ולשים את רגליו על כיסא כדי שאוכל להתבונן, חשכו עיניי. כף הרגל הייתה מלאה חתכים, ממש חרושה תלמים מרוב יובש, אקזמה קשה ובנוסף פטריות. אם לא הייתי מכירה את אמו, הייתי חושבת שצריך לפנות למועצה לשלום הילד ולהתלונן על הזנחה קשה.

הנחיתי אותו לגרוב גרבי כותנה בלבד, ורקחתי לו משחה מחמאת שיאה בתוספת שמנים אתריים המטפלים באקזמות. כמובן, הוספתי את שמן עץ התה לטיפול בפטרייה. הוריתי לו למשוח את כפות רגליו פעמיים ביום, בוקר וערב, ולאוורר אותן כמה שאפשר וכמובן לישון בלי גרביים. כמו כן ביקשתי שידווח לי איך מתקדם הטיפול.

לאחר יומיים קיבלתי טלפון מעודד שחל שיפור. יומיים נוספים חלפו ושיפור נוסף ניכר. אחרי פחות משבוע אי אפשר היה להכיר את כפות הרגליים.

קרם בסיס שיקומי

חומרים:

50 מ"ל חמאת שיאה טהורה

10 גרם שעוות דבורים צהובה

20 מ"ל שמן חוחובה

10 מ"ל שמן קלנדולה טהור

ממיסים בכלי מזכוכית מעל סיר מים רותחים, מוזגים לצנצנת נקייה ומקררים.

מוסיפים 10 טיפות שמן לבנדר.

אפשר להוסיף שמנים אתריים אחרים לפי מטרת הטיפול.

שמן הזנה והרגעה לגוף

חומרים:

30 מ"ל שמן אבוקדו

10 טיפות שמן נרולי

2 טיפות שמן ילנג ילנג

4 טיפות שמן גרניום

מערבבים היטב ומורחים אחרי המקלחת.

מסיכה לעור יבש

חומרים:

כף שמן אבוקדו

2 כפיות חומץ תפוחים

רבע כפית מיץ לימון

2 טיפות שמן נרולי

מערבבים ומורחים על פנים נקיות, משאירים 20 דקות ושוטפים.

זהירות! את המסיכה יש למרוח בשעות הערב, ואסור להיחשף לשמש חמש שעות לאחר הסרתה.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי