למצולמות אין קשר לידיעה
למצולמות אין קשר לידיעהצילום ארכיון: דובר צה''ל

צה"ל מקים מערך אחוד שיתכלל את משימות ההגנה על גבולות מדינת ישראל. המערך יכלול את לוחמי ולוחמות האיסוף קרבי, לוחמי ולוחמות הגדודים המעורבים, גששים, תצפיתניות, סמב"ציות, ואת מערכת ההגנה המרחבית.

בתום עבודת מטה שנמשכה למעלה משנה הוחלט על הקמת גדוד חי"ר מעורב חדש, רביעי במספר. כמו כן תורחב פעילות בית הספר לאיסוף קרבי (ביסל"ק) - שיהפוך בנובמבר 2017 לבית הספר להגנת הגבולות.

קצין האיסוף הראשי, תא"ל מרדכי כהנא, סיפר אתמול: "לאחרונה התקבלה החלטה במטכ"ל להקים גדוד חי"ר קל גבולות רביעי, גדוד נוסף שישלב לוחמים ולוחמות. נתחיל במרץ הקרוב תהליך מהיר של בנייה, כך שבנובמבר בעוד כשמונה חודשים הגדוד כבר יהיה מבצעי".

בצבא מבצעים התאמות לחיילות המשמשות כלוחמות, שמספרן עומד כיום על 1,300. הן יקבלו קסדה קלה ונוחה יותר ואפוד ייעודי ללוחמות. בנוסף, חיילים וחיילות בגדודים המעורבים יפסיקו לשאת על גבם מקלעים כבדים ומקלעי מא"ג, ומקלעים אלה יותקנו על רכבי הבט"ש בלבד. הוחלט כי הלוחמות והלוחמים באותם גדודים ימשיכו לשאת מקלעי נגב שנחשבים לקלים יותר.

במקום רובה המיקרו תבור שבו השתמשו עד היום הלוחמים בגדוד קרקל, כל גדודי החי"ר הקל ישתמשו ברובה מסוג M-16 מקוצר שאמנם ארוך יותר, אך קל יותר מהמיקרו תבור.

בעבודת המטה שנעשתה בזרוע היבשה התברר, בין היתר, כי בהשוואה בין פלוגת טירוניות חי"ר לפלוגת לוחמים, נמצא כי בפלוגה המעורבת מספר הביקורים במרפאה היה פי ארבעה.

מנתוני זרוע היבשה עולה כי חל זינוק במספר הנשים בתפקידי לחימה בצה"ל. בין השנים 2012 ל-2016 עלה מספר הלוחמות בזרוע היבשה ב-350%. עוד עולה כי גם בקרב דתיות שמתגייסות לצה"ל חל גידול בביקוש ללוחמה.

גורם בכיר בזרוע סיפר כי בתוך עשור גדל מערך התציפתניות ב-1,500%, כשמקביל נרשמה ירידה של 15% בנשירה מהתפקיד - זאת, בין היתר, הודות לשיפור תנאי השירות.