עירנות המטיילים התגלתה כחשובה ביותר
עירנות המטיילים התגלתה כחשובה ביותרצילום: דוברות מועצת שומרון

תושבי נופים שבשומרון החלו לפני כ-4 חודשים במסורת חדשה, במסגרתה משפחות היישוב יוצאות לטייל באזור נופים, להיכרות טובה יותר עם האזור ולגיבוש התושבים.

במהלך הטיול האחרון לחרבת שחדאה ולדולינה, נתקלו המטיילים בעומק השטח בקברים עתיקים המתוארכים ככל הנראה לימי בית שני.

בסמוך לקבר נמצאו סימני חפירה, דלי ועצמות אדם פזורות בכל השטח. זאת ככל הנראה לאחר שערבים מהאזור חפרו בקברים כדי לשדוד עתיקות ואף מצאו כלים שלמים ומטבעות. המטיילים מיהרו לדווח על כך לאנשי ארגון "שומרים על הנצח" הנאבק בתופעת שוד העתיקות ביו"ש, ואלה דיווחו לגורמים המוסמכים.

הישוב נופים יושב בתוך שמורת הטבע נחל קנב ובסמוך אליו בתוך שטח המתאר של הישוב נמצא האתר הארכיאולוגי חירבת שחאדה שהוא הוכחה לקיום חיים יהודיים במקום לפני כ-2,000 שנה, בימי בית שני.

במקום ישנם שרידים של חווה חקלאית מימי בית שני ואף נחשף שם מקווה טהרה, גתות ועוד. ערביי הסביבה משחיתים באופן קבוע את הממצאים הארכיאולוגים באיזור.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון, "העירנות של המטיילים והנוכחות שלהם בשטח התגלתה כחשובה ביותר. בסופו של יום נוכחות בשטח היא קריטית ליכולת של הגורמים הרלוונטים להגן על השרידים הארכיאולוגים וההיסטוריה של האיזור. עם זאת אנחנו מצפים מהגורמים הרלוונטים להיות יותר ערניים בשטח לנעשה בשרידים ההיסטורים הפזורים בשומרון. הנושא של שוד עתיקות במקום כבר הפך לתופעה של ממש ועל ממשלת ישראל לתת דעתה לעניין למען הדורות הבאים".