עו"ד אילן בומבך
עו"ד אילן בומבךצילום: פלאש 90

ח"כ יהודה גליק הגיש השבוע בקשה לדיון נוסף לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו על פסיקת אי מתן פיצויים בעקבות החלטת המשטרה לא לאפשר לו להעלות להר הבית.

שופטי העליון ביטלו את פסק הדין וקבעו כי לא ניתן להגיש תביעה נגד המדינה אלא אם כן פונים תחילה לבג"צ וכן לא ניתן לתבוע את המדינה אלא אם התרשלה באופן קיצוני.

גליק שכר כעת לצורך הטיפול בתיק את שירותיו של עורך הדין אילן בומבך שמסביר היום לערוץ 7, כי "פסק הדין כולל דעת רוב שאותה הוביל השופט יצחק עמית ודעת מיעוט של השופט אליקים רובינשטיין. המשמעות היא שמעכשיו בתי המשפט המחוזיים וכן העליון יוצפו בעתירות מיותרות", אומר בומבך.

"משום שאם בעבר יכולת לבחור אם לעתור נגד הרשות או להגיש נגדה תביעת נזיקין - נקבעה עכשיו הלכה חדשה שלא תוכל להגיש ישירות תביעת נזיקין אלא יש קודם לעתור לביהמ״ש על כל פעולה של הרשות, זאת במסגרת החובה להקטין את הנזק".

בומבך מוסיף, "קביעה חדשה ובעייתית נוספת היא שלא ניתן לתבוע את הרשות אם זו פעלה ברשלנות ואף גרמה לנזקים כבדים אלא אם היא פועלת ברשלנות קיצונית. הקביעה סותרת מושכלות יסוד של המשפט המנהלי והנזקי שאין לרשות כל חסינות ושהמדינה תשלם על נזקים שהיא גורמת כמו כל אדם אחר".

נציין כי למרות שזו הלכה חדשה תוקפה חל על התנהגות שקדמה לה והיא לא חלה רק מכאן ולהבא. האזרח, אפוא, לא יוכל לכלכל את צעדיו מול פגיעה מצד רשות מסוימת, דבר המנוגד לפסיקות קודמות של בית המשפט העליון.