יחיא סנוואר / לוחמות
יחיא סנוואר / לוחמותצילום: רויטרס / פלאש 90

בתדרוך לכתבים צבאיים נמסר כי בין 2015 ל-2016 גדל מספרן של הלוחמות בזרוע היבשה ב-350%.

עוד דווח כי "פלוגת אילת" היא כיום "מגדרית" – כלומר, יש בה בנות בלבד – וכי בקרוב, כל גדוד האיסוף הקרבי "איתם" יהיה "מגדרי" אף הוא (לא ברור, אגב, למה גדודים של בנות בלבד זה "מגדרי" ואילו גדודים של בנים בלבד זה שוביניסטי, אבל נניח לזה).

איך זה קרה? ובכן, צה"ל מודה כיום בפה מלא שהוא מוריד את הרמה של הגדודים בכדי להכניס עוד בנות: קצין בכיר בזרוע היבשה צוטט כמי שאמר כי "בניגוד לתפיסה האמריקאית לפיה יש אותם מיונים וגיבושים ללוחמים ולוחמות, החלטנו לעשות התאמות כדי שיהיו הרבה יותר לוחמות באופן יחסי מאשר בצבא ארה"ב".

עוד דווח כי בזרוע היבשה הציגו השבוע בתדרוך לכתבים את הקמתו של מערך חדש להגנת הגבולות, שיישען רובו ככולו על נשים. המערך מאגד בתוכו את ארבעת גדודי החי"ר-קל המעורבים (קרקל, אריות הירדן, ברדלס והגדוד החדש, גדוד 47), כוחות האיסוף הקרבי, כוחות הגנת הישובים האזרחיים, מפקדות החטיבות והאוגדות המרחביות ועוד. המערך הוקם בתום עבודת מטה שנמשכה כשנה וחצי, במהלכה "ניסו בצה"ל לבצע התאמות ושיפורים לשירותה של הלוחמת ביבשה".

לוחמות בצה"ל
לוחמות בצה"לצילום: פלאש 90

"כך למשל, השוואה שנערכה בין פלוגת טירוניות חי"ר לפלוגת לוחמים העלתה שבפלוגה המעורבת כמות הביקורים במרפאה או אצל הצוות הרפואי היא פי 4". מה המסקנה מהגילוי המרעיש הזה? הדיווחים לא מספרים לנו אבל אנחנו יכולים לנחש בין השורות – ועל סמך אמירות קודמות של צה"ל בנושא – שהמסקנה אינה שבנות לא מתאימות לעיסוק הקרבי, אלא שפשוט צריך להשקיע הרבה יותר בליווי רפואי צמוד עבור גדודי הבנות.

הזמנה לסנוואר

האויב מקבל עוד פיסת מידע משמעותית בדיווחים מהתדרוך: הוחלט להפסיק לשאת מקלעים כבדים ומקלעי מא"ג על גב הלוחמים/ות, ומקלעים אלה יותקנו על גבי רכבי הבט"ש בלבד. כלומר, הסיורים הרגליים הופכים לכאורה קטלניים פחות. טוב לדעת.

המערך החדש לא צפוי בשנים הקרובות למלא את משימות הבט"ש המרכזיות, אותן ימשיכו למלא הגדודים הסדירים הרגילים. אולם "המטרה היא שכבר ב-2018 נוציא את 4 גדודי החי"ר קל לתעסוקות מבצעיות גם ביהודה ושומרון, כמו שהגדודים המעורבים של פיקוד העורף מבצעים", בישר הקצין הנאור. "כיום ל-4 הגדודים האלה יש תכניות אופרטיביות להילחם גם בשטח אויב בקרבת הגבול".

מה מבין מכל זה יחיא סנוואר, או מפקד של חולייה סלאפית בסיני? שצה"ל הוא צבא פרוגרסיבי? לא. הוא מבין שצה"ל הוא צבא טיפש, שמקרב יותר ויותר בנות למקומות שבהם שוהים מחבלי החמאס ודאע"ש.