העשרה מגיל צעיר
העשרה מגיל צעירצילום: istock

ילדים גדלים במהירות ושואבים השראה מהסביבה הקרובה שלהם. כתוצאה מכך, יש חשיבות גדולה לפעילויות העשרה שמנצלות את היכולת הפיזית והקוגניטיבית של הילדים. את הפעולות כדאי לשלב בבית ובגן ובעיקר להתאים אותם לאופי המיוחד של כל ילד בנפרד

לפי נתוני המועצה לשלום הילד, הגיל הרך היא תקופת חיים קריטית במהלך החיים של הילד. בגיל הזה מונחות אבני היסוד להתפתחותו והוא נדרש לגלות עצמאות. מבחינה דמוגרפית (נכון לשנת 2013), 62.7% מהילדים בגיל הרך בישראל הם בני 6 ומעלה, 25.4% בגיל 0-3 וכל השאר בגיל 3-6. המשמעות היא מאות אלפי ילדים במוסדות חינוך רשמיים של משרד החינוך ועוד כמה עשרות אלפי פעוטות במשפחתונים, גנים ומסגרות פרטיות.

העשרת פעוטות וילדים מגיל צעיר היא השקעה משתלמת שמניבה פירות בטווח הקצר והארוך. החל מגיל 22 חודשים מאיץ הפעוט את קצב הגדילה שלו באופן משמעותי, והוא מוסיף למשקלו 1.5-2.5 ק"ג בלבד.

המשמעות היא בגרות מהירה של התינוק והפיכתו לילד. הוא מתחיל להתנהל בצורה זקופה, זריזה, פעילה ועם תנועות חלקות. כל אלו מחייבים יצירת סביבת גירויים בטוחה עבורה התינוק והעשרה שמנצלת את היכולות שלו. בנוסף, בחירת הפעילויות צריכה להתבצע לפי אופי הילד ותחומי העניין שלו.

התאמת פעולות העשרה לגילאי שנתיים ושלוש

רוב הפעוטות בגיל 22-24 חודשים יכולים לבעוט בכדור קדימה, לבצע שתי משימות אחת אחרי השנייה, להשתמש ב-50-70 מילים ולדבר במשפטים בני שתיים עד שלוש מילים בצורה קוהרנטית. מחצית מהפעוטות יכולים לפתוח דלתות, לשיר שירים, לדבר על עצמם ולרדת במדרגות. פעוטות מעטים בגילאים הללו אף יכולים לשאול "למה" ולהבין מושגים מופשטים כמו "עכשיו", "אחר כך" וכדומה.

לצורך השוואה, החל מגיל 3 מתארך גוום של מרבית הפעוטות והם משילים את משקל התינוקות שצברו. שיני החלב האחרונות בוקעות החל מגיל 20 חודשים ועד גיל 33 חודשים, ניתן לחשוף את הפעוט למשחקי קופסא ומשחקי מחשב.

מבחינת יכולות, העשרה בגילאים הללו צריכה לנצל את היכולות של מרבית הפעוטות לתאר את פעולתם של מכשירים שונים, לדבר במשפטים בני 3-5 מילים, לזהות שמות של פעולות, לקפוץ ולדלג. פעוטות מעטים יכולים להתלבש בגיל הזה ללא עזרה ויש ילדים שכבר מביעים מגוון רחב של רגשות.

מה כוללת העשרה עם ילדים אחרים?

רוב פעולות ההעשרה בגילאי שנתיים עד שלוש מבוצעות בבית ובמסגרת המשפחתית. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהחשיבות של הפעלות עם ילדים אחרים. חינוך לגיל הרך למשל מבוסס על ניצול ארגז הכלים של הילדים ועל הרחבת האופקים שלהם. בגילאי 30-36 חודשים הילד עשוי לנהל שיחות עם חבר דמיוני, לפתח מערכות יחסים שלא כוללות את ההורים ולהעמיק את היחסים האמיתיים שלו עם מבוגרים אחרים בסביבתו.

הגן מאפשר לילדים להתפתח בצורה שמתאימה ליכולות שלהם. לצד הפעילויות המשותפות, ילדים בגן מקבלים הרבה זמן פנוי להתעסק עם מה שמעניין אותם. הם יכולים ליצור קשרים של חברות אמיתית עם 1-2 פעוטות נוספים בממוצע, ולפגוש אותם לאחר מכן בגינת המשחקים או בבית.

העשרה גם אמורה לחזק אצל הילד את תחושת הביטחון העצמי. היתרון בהקשר הזה הוא לאו דווקא קוגניטיבי או התפתחותי, אלא פסיכולוגי ומנטאלי. תחושת הביטחון אמורה לגדול אצל הילד באופן טבעי והתפקיד של ההורים הוא לסייע. העשרה אפקטיבית תאפשר להורים להראות לילד כמה הם אוהבים אותו, לדאוג לו ולעמוד לצדו כשהוא זקוק לכך. מנגד, היא לא באה על חשבון חינוך, הצבת גבולות והתנסות ברכישת כללי נימוסין.