"גולדה" חופרת מתחת לגוש דן

מכונת ענק שנקראת על שמה של ראש הממשלה לשעבר החלה לחפור את התוואי האדום של הרכבת הקלה, בעומק של 30 מטרים.

עדו בן פורת , כ"ג בשבט תשע"ז

השקת "גולדה"
השקת "גולדה"
צילום: אבשלום ששוני

מכונת החפירה הראשונה בתוואי הרכבת הקלה בגוש דן נקראת "גולדה", על שמה של ראש ממשלת ישראל לשעבר גולדה מאיר ז''ל.

מכונת הכרייה "גולדה" החלה היום (א') לחפור מתחת לגוש דן.

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "גולדה מאיר הייתה הראשונה שכיהנה כראש ממשלה והיא בין השישה שהניחו כאן אבן פינה. אני מאחל לכולנו לחפור מהר, ולהגיע ליעד".

החפירה החלה ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן. "ההחלטות שקיבלתי בשלוש הממשלות האחרונות כשר תחבורה היו לשנות את המציאות, לחבר את הפריפריה למרכז ולהוביל פרויקטים בתשתיות. הגודל של הפרויקט במשך השנים הרתיע רבים ובמשך ארבעה עשורים זה הוזנח, מנהיגות לא פוחדת מאתגרים על מנת לשנות מציאות, אנחנו מבצעים", אמר כץ.

לדבריו, "המציאות שתהיה כאן בגוש דן כולה תיראה אחרת, זה ההבדל כולו. בעידן שבו מתוגמלים נבחרי ציבור על ציוצים ולא על מעשים, כדאי להזכיר שמנהיגות נשענת על מעשים וקבלת החלטות ובעיקר על כושר הביצוע. החיים הם לא מציאות מדומה".

שמונת מכונות ה-TBM שיחפרו את מנהרות הקו האדום בגוש דן הן באורך של 115 מטרים כל אחת, ובקוטר של כ-7.5 מטרים. משקלה של כל מכונה מגיע לכ-900 טון. 20 פועלים ומהנדסים מחברת הכרייה הסינית CRTG נמצאים בתוך המכונה בכל רגע נתון. קצב ההתקדמות של כל מכונה מגיע ל-10 מטרים ליום.

לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה. הכרייה תתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח.