מה הציע נתניהו?
מה הציע נתניהו?צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע במהלך פסגת השלום החשאית שנערכה אשתקד בעקבה שבירדן להקפיא את הבניה מחוץ לגושים תמורת הכרה אמריקנית בגושים, כך מדווח הבוקר (שני) העיתון "הארץ".

דבר קיומה של הפסגה החשאית בעקבה, בה השתתפו מזכיר המדינה האמריקני לשעבר ג'ון קרי, נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני נחשף אתמול בעיתון.

ראש הממשלה נתניהו טען אתמול בישיבת הקבינט כי הפסגה כונסה ביוזמתו, ואילו ראש האופוזיציה יצחק הרצוג טען כי היוזמה לכינוס הפסגה באה מצידו של קרי.

בפסגה הציג נתניהו לשלושת המשתתפים האחרים של הפסגה תכנית של חמש נקודות לקראת חזרה למו"מ בין ישראל לפלסטינים.

בין היתר כללה התכנית מתן ״סוכריות״ לפלסטינים בדמות אישור לבנייה מאסיבית וקידום מיזמים כלכליים בשטח C, קידום מיזמי תשתית ברצועת עזה והידוק התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית כולל אישור להכנסת אמצעי לחימה נוספים למנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

התוכנית כללה גם פרסום התייחסות חיובית פומבית מצד ממשלת ישראל ליוזמת השלום הערבית תוך הבעת נכונות לנהל משא ומתן עם מדינות ערב על מרכיביה, ומנגד תמיכה והשתתפות פעילה של מדינות ערב ביוזמת שלום אזורית, כולל הגעה של נציגים בכירים מסעודיה, איחוד הנסיכויות ומדינות סוניות נוספות לפסגה גלויה ופומבית בהשתתפות נתניהו.

נתניהו הציע כאמור להקפיא את הבניה בהתנחלויות המבודדות שממזרח לגדר ההפרדה, זאת בתמורה להכרה אמריקאית מעשית בבנייה בגושים הגדולים, במסגרת הסכמות שקטות. במקביל דרש נתניהו לקבל ערבות מממשל אובמה לבלימת צעדים אנטי־ישראליים במוסדות האו"ם ולהטלת וטו על החלטות בנושא הסכסוך הישראלי־פלסטיני במועצת הביטחון.