דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןReuters

התנועה הרפורמית בארה"ב פרסמה הודעה בה היא מביעה התנגדות למינויו של דיוויד פרידמן לשגריר ארה"ב בישראל. ההתנגדות החריגה מצטרפת להתנגדויותיהם של תנועות פרו פלשתיניות וזוכה לתשומת לב לא מבוטלת, בין השאר משום שכלשון ההודעה עצמה "מעולם לא הביעה התנועה התנגדות למינוי של שגריר ארה"ב".

"ההצהרה שלנו מגיעה מתוך אהבה עמוקה לישראל ופחד מכך שהתמיכה הדו מפלגתית ארוכת השנים בישראל מונחת על כף המאזניים", כותבים מנסחי ההודעה, וביומן ערוץ 7 התייחס לדברים יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, עו"ד מארק צל.

לדבריו, אנשי המפלגה בישראל "לא מרוצים בכלל מההכרזה של הרפורמים. יש להם את הזכות לדבר, אבל זה לא אחראי לדעתי. מר פרידמן הוא מינוי מצוין. יש לו את האמון של הנשיא טראמפ ושל הסגן מייקל פנס. לא היה לנו שגריר יותר מוכשר ממר פרידמן".

על הטענות לפיהן התבטא פרידמן בצורה קיצונית אומר עו"ד צל כי אכן "במהלך הקמפיין שהיה אחד הקמפיינים הכי לוחמניים בהיסטוריה, ובקמפיין כזה קל להתבטא בצורה חריפה. הוא התנצל על ההתבטאויות שלו בצורה ברורה, ומצד שני הוא אמר שהעקרונות שלו לא השתנו. ההתבטאויות היו קצת חריפות אבל העקרונות שלו עדיין עומדים".

על חששם של הרפורמים שמינויו של פרידמן עשוי לפגוע בתמיכה המסורתית של שתי המפלגות האמריקאיות במדינת ישראל, אומר צל כי הוא אמנם "מסכים שהתמיכה בישראל היא עניין על-מפלגתי, אבל לצערי בגלל השינויים בתוך המפלגה הדמוקרטית התמיכה בישראל לא מובנת מאליה שם.

''אני קורא לכל הקהילה היהודית בארה"ב, ואני שייך לה, להבין שאי אפשר להתנהג כאילו יש רק מפלגה אחת, הדמוקרטית. כולם צריכים לתמוך בישראל, ואם הדמוקרטים לא עושים זאת אני קורא לקהילה היהודית, כולל הרפורמים, לומר לדמוקרטים שנטשו את ישראל לחזור לתמיכה בישראל כפי שעושים הרפובליקנים".

עו"ד צל התייחס לאמירתו של פרידמן במהלך השימוע שנעשה לו ולפיה הוא רואה בפתרון שתי המדינות את האפשרות הטובה ביותר. "מבחינה מסוימת זה נכון", אומר צל ומסביר: "זה נכון כי לא דיברו הרבה על אפשרויות אחרות. יש לדעתי אפשרויות אחרות, ואני חושב שכשהוא יגיע לכאן כשגריר הוא ישמע על האפשרויות הללו.

''בניו יורק טיימס פורסמה רשימה ארוכה של אפשרויות אלטרנטיביות לשתי המדינות ואני חושב שחלקן ראויות לבדיקה. כשהוא יגיע לכאן כשגריר הוא ישמע על האפשרויות הללו ויבדוק את הדברים לעומק. תהיה לנו שיחה מאוד מעניינת לגבי האופציות של מדינת ישראל בארץ ישראל".

על הסטטוס הקיים כעת, בתפר שבין שני השגרירים, מספר צל כי לפי שעה אין שגריר לארה"ב בישראל, ובמקומו מתפקד ממלאת מקום השגריר הנחשבת למעשה כמעין סגנית השגריר עד שוועדת החוץ של הסנאט תאשר את מינויו של פרידמן ובהמשך כל הסנאט יצטרך להצביע בעדו או נגדו. "אני מקווה שיבינו שהוא המועמד הטוב ביותר והוא ימלא את התפקיד החשוב ביותר של נציג הנשיא וסגנו בישראל".