עליזה לביא
עליזה לביאצילום: חזקי ברוך

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת אילן גילאון ועליזה לביא, הקובעת כי אסיר שנמצא בבית סוהר או במעצר ביום הבחירות לרשויות המקומיות, יהיה רשאי להצביע בבחירות בקלפי שבו הוא נמצא.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "לרשות המקומית השפעה גדולה על חיי הפרט השוטפים והזכות להצביע לרשות העיר חשובה לפחות כמו הזכות להצביע לכנסת ישראל. המשקל של כל תושב ברשות המקומית הוא גדול לאין שיעור ממשקל המצביע בבחירות הכלליות. תוצאות הבחירות רלוונטיות לאסירים גם בשעת שהותו במאסר שכן קהילתו, משפחתו וביתו חוסים תחת שלטון הרשות וזהו המקום אליו הוא חוזר בחופשותיו ולאחר שחרורו.

''כאשר ניתנת לאסיר אפשרות לבחור בבחירות המקומיות נשמר הקשר של האסיר עם הקהילה ועם החברה, נדבך חשוב בתהליך השיקום. הזכות להשתתפות בבחירות דמוקרטיות היא זכות יסוד של כל אזרח במדינה, והצעת חוק זו מתקנת את העוול הקיים כיום המונע מאסירים ועצורים לממש את זכותם זו", נכתב.

ח״כ לביא (יש עתיד) אמרה כי "מעבר לכך שהצבעה היא זכות יסוד בדמוקרטיה, היא כלי שבכוחו לייצר תחושת אחריות, שייכות וחיבור של אדם למדינה, לחברה ולקהילה. אין סיבה שזכות הקיימת בהצבעה בבחירות כלליות תהיה שונה כשזה מגיע לרשויות המקומיות. אסיר משלם את חובו לחברה בשבתו בבית הסוהר, אך אין מקום לשלול ממנו זכות הצבעה שעשויה להשפיע על עתידו שלו או של משפחתו וקרוביו״.

ח"כ גילאון (מרצ) אמר בדיון במליאה כי ״כאשר ניתנת לאסיר אפשרות לבחור בבחירות המקומיות נשמר הקשר של האסיר עם הקהילה ועם החברה, נדבך חשוב בתהליך השיקום. הזכות להשתתפות בבחירות דמוקרטיות היא זכות יסוד של כל אזרח במדינה, והצעת חוק זו מתקנת את העוול הקיים כיום המונע מאסירים ועצורים לממש זכותם זו''.