בארמון הנשיאות
בארמון הנשיאותצילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה השתתפו (שני) בארוחת ערב יחד עם ראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג ורעייתו הו צ'ינג בארמון הנשיאותי.

ראש הממשלה אמר בפתח ארוחת הערב: ''אני חושב שהרבגוניות, שאותה הזכרת, אדוני ראש הממשלה, נותנת לנו גם כוח רב. יש לנו אזרחים שהגיעו ממאה מדינות ויש לנו בישראל אוכלוסייה ערבית משגשגת. יותר ממיליון מאזרחינו הם אזרחים ערבים, הם לוקחים חלק פעיל בחיים הלאומיים. את שנת הלימודים הזאת פתחתי בבית ספר ערבי בגליל ודיברתי שם עם ילדות שרוצות להיות רופאות. אמרתי להם: 'זאת המדינה שלכן. תשקדו, תלמדו ותצליחו'''.

לדברי נתניהו, ''תרבות זאת של רבגונות וסובלנות היא ההיפך ממה שאנו רואים באזורים רבים של המזרח התיכון ולצערי גם במקומות רבים בעולם שם יש חוסר סובלנות תרבותי, רודנות תרבותית ואלימות תרבותית. בתחילת המאה ה-21, מתחולל בעולם מאבק עיקש. האינטרס של כולנו הוא שידן של הסובלנות, הרבגוניות והקידמה תהינה על העליונה ושהמודרניות תגבר על הברבריות והניסיון להחזיר את העולם אחורה לימי-הביניים''.

''אני חושב שזה משותף לכולם, לחברות שלנו, למדינות המערב, למדינות אסיה ולעולם המוסלמי עצמו", הדגיש ראש הממשלה וסיפר כי ביקר לאחרונה במדינות המוסלמיות אזרבייז'אן וקחזחסטאן, ''אפשר לראות כמה הם באמת משתוקקים לאחוז בעתיד. אפשר לראות כמה הם דוגלים בסובלנות. ביקרתי בבית כנסת כמו זה שהיינו בו היום, וכמו שהיה היום, ילדים יהודים שרו שירים בעברית במדינה שרובה מוסלמית.

''זה מה שאנו רוצים לראות. אנו רוצים לראות את הסובלנות הזאת ואת הקבלה הזאת שיכריעו בסופו של דבר את גורלו של אזורנו ואת גורל השלום''.

נתניהו ורעייתו בארמון בסינגפור
נתניהו ורעייתו בארמון בסינגפורצילום: חיים צח, לע"מ

נתניהו אמר למקבילו הסינגפורי, ''אני מבטיח לך שאני מחויב לשלום ושאזרחי ישראל כמהים לשלום, כולנו. אנו מייחלים לשלום מפני שהעם שלנו יודע, כפי שאמרת, את מחיר המלחמה. איבדנו אהובים, אני עצמי נפצעתי במלחמה. השלום עדיף לאין שיעור. המפתח לשלום הוא לנטוש את הכוונות הרצחניות, להתחיל להכיל ולפתור את הסכסוכים השונים.

''אני חושב שהיום יש לנו הזדמנות לעשות זאת, כיוון שאפשר לחוש בשינוי עצום שחל בעולם הערבי ובמדינות ערב רבות, ואני מקווה, כפי שאמרנו בשיחתנו קודם, שנדע לנצל את היחס החדש הזאת כלפי ישראל כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אנו משקיעים מאמצים רבים בכך, רובם אינם מתפרסמים''.

ראש הממשלה התייחס לשיתופי הפעולה של ישראל וסינגפור. ''שתי המדינות שלנו נהנות ממוניטין בעולם, אך כשאנו חוברים יחד מתקבל מותג חזק יותר ועוצמתי.

''שוחחנו היום על שיתוף פעולה במדינות נוספות. אנו עושים את זה כבר במדינה אחת באפריקה. אני חושב שאנו צריכים לעשות זאת במדינות רבות באפריקה ובאזור הפסיפיק. יש לנו הרבה מה להציע לאנושות. ההצלחה שלנו מיטיבה לא רק עם החברות שלנו ועם אזרחינו; את ההצלחה הזאת נוכל להפיץ בכל רחבי העולם''.

לדברי נתניהו, ישראל פונה לכיוון אסיה בצורה ברורה ותכליתית. ''בחודש הבא אבקר בסין. מאוחר יותר השנה, יבקר בישראל ראש ממשלת הודו מודי. בדיוק באמצע הדרך בין הודו לסין נמצאת סינגפור, ואיני מתכוון רק במובן הגיאוגרפי אלא שאתם השער לאסיה. סינגפור היא שותפה מושלמת עבורנו. חברות ישראליות כבר מבינות את זה, ואני מקווה שבעקבות הביקור הזה, חברות נוספות רבות יבינו את זה. אנו מאמינים בסינגפור, אנו מעריכים את סינגפור, אנו מוקירים את המנהיגות האיתנה שהפגנת, אדוני ראש הממשלה, ושאתה ממשיך להפגין.

''ברצוני להרים כוסית לחיי מנהיגותך, לידידותנו, לרעייתך ולזיקה היוצאת דופן בין אזרחי ישראל לאזרחי סינגפור", כך ראש הממשלה בארוחת הערב הרשמית.