"אסור שאלאור ישב בכלא"חזקי ברוך

שר החינוך נפתלי בנט מגיב בצהריים (שלישי) לגזר הדין שניתן במשפטו של החייל אלאור אזריה וקורא לחון אותו.

"ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מיידית לאלאור עזריה. אלאור נשלח להגן על אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור סכינים פלסטיני, וכל הליך החקירה זוהם מיסודו. גם אם שגה, אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר", דברי השר בנט.

השר ישראל כ"ץ הצטרף לדברים וציין, "בית הדין אמר את דברו - ההליך המשפטי מוצה. כעת הגיע העת לחנינה, להחזיר את אלאור הביתה".

השרה מירי רגב אמרה כי "זהו יום עצוב. גזר הדין קשה. אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה. זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו".

"כפי שאמרתי לפני הכרעת הדין וכפי שהעידו אלופים בצה"ל, האירוע הזה לא היה צריך כלל וכלל להגיע לפתחו של בית המשפט כהליך פלילי. הוא היה אמור להיות מטופל בדין משמעתי במסגרת היחידה. כיוון שהגענו לצערי ליום הקשה הזה, אני שבה ומבקשת מהרמטכ"ל להמליץ לחון את הלוחם אלאור אזריה על פי סעיף 55 לפקודות ההגנה", דברי רגב.

השר והאלוף (מיל') יואב גלנט שלח לאחר מתן גזר הדין בקשה לשר הביטחון ליברמן ולרמטכ"ל אייזנקוט להעניק חנינה מיידית לחייל.

"כפי שאנו דואגים להשיב חייל שנפצע וכפי שאנו חייבים לחלץ כל חייל שנפל בשבי, עלינו לדאוג לחייל ששגה, גם כאשר השגיאה היא חמורה ודרמטית", כתב גלנט לשניים.

הוא ציין כי "התנהלותו של אלאור אזריה היתה פסולה מבסיסה. על מפקדי צה"ל בעתיד ללמד את הלוחמים אודות האירוע ולהדגיש את המשמעויות החמורות שלו. עם זאת, עלינו לזכור: גם חייל שטעה הוא חייל שלנו".

השר איוב קרא טען כי "מדובר בעונש קשה שיפגע במוטיבציה ובביטחון של הלוחמים בשטח ויתן רוח גבית לטרור".

"אני קורא לשר הביטחון ליברמן להתערב מיד, להפעיל את סמכותו ולעצור את המשך הפגיעה בכוח ההרתעה של מדינת ישראל ויפה שעת אחת קודם", דברי השר קרא.

השר אריה דרעי הגיב בחשבון הטוויטר שלו וכתב, "כעת לאחר גזר הדין, אלאור אזריה ראוי לחנינה, כדי שיוכל לשקם את חייו וכדי לסיים את הפרשה שקורעת את כולנו כבר כל כך הרבה חודשים".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר אמר כי "תמה מידת הדין, כעת תורה של מידת הרחמים. כעת יש לקדם מהלך חנינה זריז. עלינו להביא לסיומו של הפרק הקשה הזה".

ח"כ אורן חזן (ליכוד) אמר כי "כל יום שהחייל אלאור אזריה ישב בכלא - הוא כתם על צה"ל ומערכת המשפט".

"במקום לנהוג באומץ ולשמוע את רחשי לב הציבור, העדיף בית הדין לאמץ את האג'נדה של שר ביטחון שסרח ונבעט מתפקידו, בעיקר על רקע פרשת אזריה. זה היה משחק של מטרות מסומנות מראש. האווירה שידרה לכל אורך הדרך שבעצם מדובר במשחק מכור וההרשעה ואפילו גזר הדין התקבלו מזמן, גם אם לא נכתבו בצורה רשמית".

חזן קרא לרמטכ"ל לא להמתין 'עוד שעה' ולהעניק לחייל חנינה מיידית לחייל. במקביל הודיע כי יקדם חוק לשחרורו המיידי של אזריה.

ח"כ אל"מ במיל' מוטי יוגב טען כי "טוב יעשה החייל אלאור עזריה, אם ישוב למפקדיו, לאלוף הפיקוד ויבקש ממנו הקלה מירבית בעונשו. טוב יעשה אלוף הפיקוד אם כך ינהג ויקל בעונשו של החייל ככל הניתן. כך ימנע סבל נוסף מהחייל וממשפחתו ופרשה זו שאינה חד ערכית, תבוא אל מקומה באיזונים הנכונים"

"ידע כל חייל בצה"ל את הוראות הפתיחה באש וידע גם שיש מפקדים שיגבו אותו גם אם טעה באירוע מבצעי", דברי יוגב.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי ציינה כי "למרות שהעונש נחשב יחסית קל, אלאור לא אמור לשבת בכלא אף לא יום אחד".

"אלאור חייל צה"ל ועל מפקדיו למצוא את הדרך לחון אותו ולתמוך בחייל ובמשפחתו בתהליך הריפוי שצפוי להם, לצה"ל ולחברה הישראלית כולה", אמרה מועלם רפאלי.

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד הצטרף לקריאות לחנינה. "אלאור אזריה הוא חייל שעשה טעות חמורה בנסיבות קשות. מהמעט שאמר, נראה שגם הוא מעדיף שיתייחסו אליו כאל לוחם בצה"ל, לא כמו לילד. אני מקווה שמפקדיו של אלאור ישקלו חנינה שתאפשר לו ולמשפחתו לחזור לחייהם, אבל מי שיחליט על כך הם המפקדים בלבד. הפוליטיקאים צריכים להפסיק להתערב במה שקורה במערכת הצבאית".

" אני מגבה את הרמטכ"ל ואת בית המשפט על עמידתם האמיצה על ערכי הצבא. הם אלה שמופקדים על רוח צה״ל, ולא כל אלה שעושים עכשיו סיבוב פוליטי על גבו של חייל שטעה", דברי לפיד.

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד אמר מנגד כי "גזר הדין במשפט אלאור אזריה צריך להיות נקודת הסיום של הפרשה הכאובה הזו. צריך לומר די לפוליטיקאים שניסו לקושש פופולריות זולה על גבם של אלאור ומשפחתו, תוך איום על ערכיו של צהל ויכולת מפקדיו להוביל אותו".

"איש אינו שמח לראות את אלאור נכנס לכלא, למרות שעשה מעשה שלא ייעשה. אבל חנינה מיידית תשים ללעג את המערכת הפיקודית והמשפטית של הצבא", דברי ח"כ שלח.

חברת סיעתו, ח"כ עליזה לביא חלקה עליו וטענה כי "כעת משנסתיים ההליך המשפטי, אני חושבת שיהיה הוגן וראוי לדון בחנינה לחייל אלאור אזריה".

"אי אפשר לנתק את הנסיבות, אי אפשר להתעלם מן הרקע התרבותי ממנו בא החייל, ומן העובדה כי נשלח למשימה מורכבת, ככל הנראה לא בשל מנטלית וערכית להתמודד עמה תוך שמירה על איפוק וקור רוח. למדינה יש אחריות על חייליה, גם כשטועים, וגם כשזה מאוד קשה ולא נוח. אפשר וצריך להעניש, אפשר וצריך לחדד את המסר ואת ערכי צה"ל בכל הזדמנות, אבל בהתחשב במכלול הנסיבות אני לא חושבת שנכון יהיה שישב כעת בכלא", דברי ח"כ לביא.

ח"כ והאלוף במיל' אלעזר שטרן (יש עתיד) קרא לפוליטיקאים להפסיק ולעסוק בנושא. "אם מישהו חושב שגזר הדין ישנה את התנהגותם של לוחמים בסיטואציה קרבית לא יודע מה זה סיטואציה קרבית. אני קורא לחברי בפוליטיקה למשוך את ידם מהעיסוק בנושא".

"המוערבות הפוליטית כבר עשתה מספיק נזק בעיקר לאלאור אזריה, אבל גם לצה"ל ולחברה הישראלית. לאחר שיבצע את עונשו אלאור יצא לחיים בישראל כחייל שגדל בבית שחינך אותו להיות לוחם וכך ביצע את שירותו בצה"ל".

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג אמר כי "בית המשפט גילה רגישות והבנה למצוקת החייל ומצד שני יישם כמתחייב את ההקפדה המוחלטת על עיקרון טוהר הנשק בצה"ל".

"אלאור אזריה הוא קורבן של נסיבות מדיניות בלתי אפשריות שמדינת ישראל מתחמקת מהן עשרות בשנים. על הממשלה, שר הביטחון, צה"ל והגורמים הביטחוניים הבכירים לבחון כעת את הדרכים למנוע את המקרה הקשה הבא", דברי הרצוג.

ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני), מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, קרא לכבד את גזר הדין. "״אני סומך את ידי על שיקול דעתם המקצועי של השופטים ועל גזר הדין שניתן. בהרשעתו של החייל היורה נקבע כי פעל בשוויון נפש כשביצע ירי על מחבל שלא היווה סכנה".

"משום שפעל בניגוד למצופה מלוחם במצב האמור ובניגוד להוראות הפתיחה באש, עליו לשאת באחריות ולקבל את גזר הדין שניתן לו", דברי בר לב.