אילו מטרות אני יכולה להשיג?
אילו מטרות אני יכולה להשיג?צילום: שאטרסטוק

חז"ל בפרקי אבות נותנים לנו את המתכון לרווחה כלכלית: "איזהו עשיר? השמח בחלקו". כל אחת מאיתנו הגיעה לעולם עם "חלק", עם משאבים אישיים וסביבתיים שנדרשים לנו לחיים. ככל שנרבה להתעמק בחלק שלנו, ככל שנשמח בו וננצל את הקיים עד תום, כך נוכל לבנות לעצמנו חיי רווחה.

השלב הראשון בבניית עסק הוא להתבונן בציפור שביד – מה כבר יש לי. מה אני יודעת ויכולה לעשות? אילו משאבים נמצאים אצלי? וחשוב מכול: את מי אני מכירה? הקשרים האישיים שלנו הם המשאב החשוב ביותר, כי ביצירת שיתופי פעולה מועילים לשני הצדדים נוכל לקבל גישה למשאבים רבים בלי השקעה כספית. כדאי ליצור רשימה מפורטת בכל אחת מהקטגוריות האלה.

בשלב הבא נשאל את עצמנו: אילו מטרות אני יכולה להשיג עם מה שכבר יש לי? החשיבה הזאת תפתח דלת ליצירת ריבוי מטרות. לא תוכלי כמובן להשיג את כולן, אבל כן תוכלי לפעול להשגת חלק מהן. לדוגמה: במקום להתלונן שאין לך מקום לסטודיו מקצועי, בדקי האם יש לך מקום בבית ליצור סטודיו ביתי. אולי יש לך תקציב מוגבל שבעזרתו אפשר לקנות מכולה ולהפוך אותה לסטודיו, או לשכור חדר בעסק אחר שלא מנצל את כל השטח שלו? לקוחה אחת שלי חלמה לפתוח בית ספר, ופתרה את מצוקת המקום כשפנתה לספרייה המקומית וקיבלה חדר. לקוח אחר התחיל את בית הספר המונה כיום כ‑150 תלמידים בסלון ביתו!

בשלב השלישי שאלי את עצמך עם מי תוכלי לשתף פעולה כדי להשיג את המטרות שלך. כאן חשוב להבין ששיתוף הפעולה חייב להיטיב עם שני הצדדים ובהכרח הרעיון שלך יצטרך להשתנות כדי שתוכלו לבנות משהו ביחד. אפשר לדמות זאת לשמיכת טלאים. אם יש לך פיסות בד כחול ולשותפה פיסות אדומות, יחד תוכלו לתפור שמיכה הרבה יותר גדולה ומרהיבה, אבל היא לא תהיה לא כחולה ולא אדומה.

נסי להיכנס לנעליים של השותפים ולהביט על הדברים מנקודת המבט שלהם. איך שיתוף הפעולה איתך יכול לשפר את מצבם? את השיחה עם השותפים אפשר לפתוח בתיאור הכיוון והמשאבים הקיימים אצלך, ולשאול מה הם חושבים על כך. איזו תועלת הם רואים לעצמם בשיתוף פעולה אפשרי? מה יצטרך לקרות כדי שתוכלו לעבוד ביחד? מה חסר להם שאת יכולה לספק?

לדוגמה, בשלב מסוים בדקתי עם עובדת קהילתית שרצתה להקים קבוצת בעלות עסקים במתנ"ס איך נוכל לשתף פעולה. היא ביקשה שאעביר הרצאה שתעזור לה למשוך קהל לאירוע ההשקה. ההרצאה הזאת הובילה לעבודה משותפת ארוכת טווח ולזרם לקוחות מארגונים נוספים בשווי של עשרות אלפי שקלים.

יצירת שיתופי פעולה חדשים תרחיב את גבולות האפשר ותספק לך את המשאבים לשלבי פיתוח עתידיים.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי