אפי נוה
אפי נוהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נווה אומר לערוץ 7 כי יש לברך על בחירת ארבעת השופטים החדשים לבית המשפט העליון.

לדבריו, "הבחירה המוצלחת תחזק את בית המשפט העליון. אפשר בסך הכל לברך על המינויים האלה ולהיות מרוצים. תמיד יש מחלוקות בדיונים בוועדה, כל צד מושך לכיוון מסוים זה קרה בעבר וקרה גם הפעם".

נווה טען כי נציגי הלשכה הם אלה שיודעים לתת את הטון המקצועי בדיוני הוועדה, "לפוליטיקאים אין הכלים המקצועיים שיש לנו, את האינפוט המקצועי שלנו אין לאף אחד, לשכת עורכי הדין היא גוף מקצועי לא פוליטי שבקיאה במזג השופטים, ביכולתם השיפוטית ובהספק שלהם״.

עו״ד נווה אומר גם כי שיטת הבחירה הנוכחית היא טובה ומאוזנת, כלשונו, משום שהוועדה למינוי שופטים מורכבת מנציגי הרשות המחוקקת, הרשות השופטת ולשכת עורכי הדין, ״שמוציאים יחדיו חוות דעת מקצועית על כל שופט ושופט.

״בסופו של דבר חברי כנסת לא מופיעים בבתי משפט ואין להם את הידע המקצועי שיש לנו כך ששיתוף הפעולה הוא מבורך. גם השרה שקד שמעה חוות דעת מאיתנו וכמובן התייעצה עם שופטים. אני חושב שזאת הדרך הנכונה והיא אכן הוכיחה את עצמה - עובדה שהתוצאות שהושגו אתמול מאפשרים גם למי שהם בעלי גישה שמרנית להיבחר".

יו"ר לשכת עורכי הדין מביע תמיכה בגישה השמרנית. ״במחלוקת הלגיטימית בין אקטיביזם שיפוטי לשמרנות אנחנו בעד שמרנות. אני אוחז שלא כל דבר הוא שפיט ולאו דווקא במישור הפוליטי, גם כשמדובר לדוגמא בפסיקת בית משפט באשר לחוזים, לדון מה התכוונו הצדדים בית המשפט זה לא המקום.

״יש שופטים שחושבים כך ויש שופטים שחושבים אחרת, לדעתי מי שאוחז בגישה של שמרנות וזהירות יכול להיות מרוצה הבוקר. אני לא מזהה אצל השופטים החדשים שום אקטיביזם".

לדבריו הבחירה בשופטים החדשים מחזקת את בית המשפט העליון, "יש לנו בית משפט עליון מצוין ומגוון שמשקף רבדים רחבים באוכלוסייה. הבחירה אתמול מחזקת את האמון בו״.

עו״ד נווה סבור שיש מקום לבחון איזה מקרים מגיעים לפתחו של בית המשפט העליון ואלו לא, "יש היום עומס אדיר שמוטל על בית המשפט העליון, אנחנו במקום הראשון בעומס בקרב מדינות המערב. כיום ערעור פלילי שמגיע לעליון לוקח שמונה חודשים עד שהוא מתברר ובינתיים אנשים יושבים במאסר, גם ערעור אזרחי משך הזמן עד שהוא מגיע לדיון זה שנה וחצי. אולי צריכים לבחון כיצד לנסות להגביל קצת את ההליכים שמגישים לבית משפט העליון וחלקם להעביר למחוזי".