"הדרישה פשוטה: הבטחתם – תקיימו, הרסתם – תבנו". הפגנת תושבי עמונה
"הדרישה פשוטה: הבטחתם – תקיימו, הרסתם – תבנו". הפגנת תושבי עמונהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מתיישבי עמונה לא האמינו שזה קורה להם, ששוב התשובה לשאלה להיכן הם יעברו הופכת להיות לוטה בערפל.

הבטחתו של נתניהו להקמת יישוב חדש הועמדה בסימן שאלה ענק בישיבת הקבינט ביום ראשון, שם אמר נתניהו לשרים שלאחר פגישתו עם טראמפ, ביקש הנשיא לרסן זמנית את הבנייה ביו"ש, מה שמעורר קושי בהקמת יישוב חדש למפונים. אחרי 24 שעות של לחצים והפגנות, בזמן שראש הממשלה עשה את דרכו לסינגפור, פורסמה הבהרה לפיה "אין כל כוונה להפר את ההתחייבות שניתנה למפוני עמונה לפיה תוקם התנחלות חדשה עבורם בגוש שילה".

אלא שלמרות שבהודעה נאמר שראש הסגל של ראש הממשלה יואב הורוביץ שוחח עם יו"ר מטה המאבק בעמונה אביחי בוארון, בוארון עצמו עדיין מאוד סקפטי. "לאחר הפינוי התקשר אליי בכיר מאוד בלשכת היועמ"ש כדי להביע השתתפות בכאבנו", מספר בוארון השבוע. "אמרתי לו שרק דבר אחד יכול לתת מעט נחמה לאנשי עמונה, לציבור כולו ולציונות - הקמת יישוב חדש. הוא ענה לי שמבחינה משפטית אין שום בעיה - זו החלטה מדינית לחלוטין. 'זה לגמרי בידיים של ראש הממשלה והשרים', הוא אמר.

"הדרישה שלנו היא פשוטה: הבטחתם - תקיימו. הרסתם – תבנו. ההסכם חתום על ידי ראש לשכת ראש הממשלה, מנכ"ל המשרד וחשב המשרד, הדרג הפקידותי הכי בכיר שלא זז מילימטר בלי הנחיית ראש הממשלה. זה הופך את ההסכם להתחייבות שלטונית חזקה יותר שנחתמה בהנחיית הדרג המדיני הכי בכיר. אנחנו פונים לשרי הממשלה כולם בלי יוצא מן הכלל: קבלו החלטת ממשלה כבר בשבוע הקרוב להקמת יישוב חדש".

בדיקה שערכנו מול גורמים בממשל האמריקני העלתה כי הם לא מכירים לעומק את סוגיית עמונה והקמת היישוב החדש. בבית הלבן יודעים לספר שנתניהו לא ביקש שום בקשה מהותית בשביל ההתיישבות או תמיכה אמריקנית בצעדי סיפוח, והסכים באופן קל למדי להקים את אותו מנגנון שיתאם את נושאי ההתיישבות מול האמריקנים. אחד הגורמים אף ציין בפנינו שטראמפ אמנם דיבר על עצירה זמנית של הרחבת ההתנחלויות, אבל מדובר בעיקר בטיפול בהרחבת ההתיישבות לאחר הפגישה. הסכם עמונה, כזכור, נחתם עוד לפני חילופי השלטון בבית הלבן.

גורם בסיעת הבית היהודי מעריך שנתניהו אכן יצר את הבעיה. "המצב שנוצר הוא כישלון ופלגמטיות של נתניהו. הוא לא רצה להקים יישוב מחשש של העכרת היחסים עם ממשל טראמפ והמצב שנוצר הוא פשוט כישלון אישי שלו", אומר הגורם. "אותנו לא מעניין אותנו מה ראש הממשלה אמר או מה אמר ראש הסגל שלו. מבחינתנו ברור שחייב לקום יישוב למתיישבי עמונה".

בדרך למשבר קואליציוני?

בוארון לא אופטימי. הוא וחבריו שבעו הבטחות לרוב. הפעם הם לא מסתפקים בפחות מעלייה לקרקע עוד לפני ה‑31 במרץ. "ראש הלשכה יואב הורוביץ אכן התקשר אליי מסינגפור. צריך לומר בכנות שהוא בתפקידו אכן רתום לקדם דברים. שמעתי ממנו שהם יעשו כל מאמץ להקים את היישוב החדש, ושהם לא חוזרים מהתחייבותם להקמת היישוב עד לסוף מרץ הקרוב. עניתי לו שהמבחן הוא מבחן התוצאה - אני לא יכול לומר לילדים שלי או להורים שגרים עם ששת ילדיהם בחדר קטן כבר שלושה וחצי שבועות: ראש הממשלה מתאמץ. זה לא מעניין. שבענו דיבורים והתחייבויות. רק כשניכנס לבתים וכשנקבע מזוזה נאמין. רק כשניגע בקירות נדע שזה קרה".

בוארון מוסיף ומספר על השיחה עם הורוביץ: "אמרתי לו גם שהיה צריך לטפל בזה כבר בנסיעה הזאת ולהחריג מיידית את עניין עמונה מכל מדיניות עתידית בתחום ההתיישבות. אין לי ספק ש‑42 משפחות עמונה, והקמת יישוב חדש עבורן, לא עומדות בראש רשימת הדברים שצריך לטפל ושברור שזה לא יעורר את התנגדותו של הנשיא".

מי שהגיעו השבוע לאתר המיועד ליישוב הם השר אורי אריאל וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. הם סיירו בגבעה המיועדת ליישוב ואחר כך ירדו להיפגש עם התושבים. "המצב שבו נמצאים התושבים הוא בלתי נסבל. זה לא אנושי להכניס משפחות כאלה לחדר אחד, זה לא ראוי ולא נורמלי. בשיחה שמענו גם אותם – והם לא דיברו על המצוקה שלהם אלא על שטחי החקלאות שנותרו והם ביקשו לא להרוס אותם, ועל המשבר שעברו אחרי ששמעו שבוחנים מחדש את הקמת היישוב עבורם", מספר לנו השר אורי אריאל.

זה נראה כאילו משחקים עם התושבים.

"הממשלה החליטה ואין מקום לסגת. כל המילים הנוספות מיותרות וגורמות נזק, גם לאנשים שנפגעים מהן וגם לקואליציה. יש ניסיונות הרגעה מצד ראש הסגל של ראש הממשלה, אבל לא הייתה אמירה חד משמעית. כרגע אין אישור לחתום על צו אלוף, ובלעדיו אי אפשר להקים את היישוב. אני מבין מתוך זה שההנחיה היא לא לאשר, ועל כן הודעות ההרגעה לא מרגיעות. זו התנהלות מדאיגה אבל אני מאמין שראש הממשלה יעמוד בהבטחתו – ואם זה יהיה לו קשה נעזור לו".

הסיוע שעליו מדבר השר אריאל הוא כינוס מיוחד שערכה סיעת האיחוד הלאומי ביום רביעי, שם הוסמכו אריאל וסמוטריץ' לעשות כל שביכולתם, כולל ליצור משבר קואליציוני, כדי להביא את הקמת היישוב לכדי מעשה. השר בנט העדיף שלא להגיב השבוע בנושא עמונה, וכמוהו גם חברים אחרים במפלגה. ישיבה משותפת של סיעת הבית היהודי בנושא טרם התקיימה, ואם לא תושג התקדמות בימים הקרובים תדון הסיעה כולה בנושא במהלך השבוע הקרוב.

למרות זאת בוארון כבר לא מעוניין להיאחז אפילו בשביב של תקווה, הוא רוצה תוצאות. "אנחנו לוקחים בחשבון שאולי הפעם, רק אולי, הם יעמדו בהתחייבויותיהם. אנחנו לוקחים בחשבון שמי שהפרו את התחייבויותיהם לציבור שמראות פינוי לא יחזרו במשמרת שלהם ואכזבו, שאמרו שחוק ההסדרה יחול גם על תושבי עמונה ואכזבו, שאמרו שייבנו 52 מבנים בעמונה על אדמות נפקדים ואכזבו, מי שאכזבו כל כך הרבה פעמים אותנו ואת הציבור כולו - מועדים לאכזב גם בפעם הזאת. עמונה היא פצע פתוח ומדמם. הציבור מחכה לראות אם הפוליטיקאים ייקחו אחריות, יעצרו את הדימום וירפאו את הפצע. זה באחריותם וזה בידיים שלהם".