ללא מרכז מדעי. רחובות קהיר
ללא מרכז מדעי. רחובות קהירצילום: עיסאם נאסר. פלאש 90

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי, הכריז על כוונתו לבנות בבירה המנהלית החדשה שהוא מקים בארצו את הכנסיה והמסגד הגדולים ביותר במצרים. הודעה זו מניבה קריאות להעדיף מרכז מדע כדוגמת זה של האויבת השכנה, ישראל.

את הקריאה לבניית מעין טכניון מצרי נושא ח'אלד מונתצר, בעל טור ביומון המצרי אל-וטן, הסבור כי פיתוחה של מצרים תלוי בבניית מפעלי ענק או מרכז מדעי ואל במרכזי דת.

מודל לדבריו מוצא מונתצר במודל הישראלי, והוא מביע זאת באופן ישיר. במאמר שתורגם על ידי חוקרי מכון ממר"י, הוא כתב: "מתי העולם יכבד אותנו ויתחשב בדעתנו? העולם יכבד אותנו ויתחשב בנו לא בגלל כמות הנשק שיש במחסנים שלנו, אלא כאשר תהיה לנו יכולת לייצר את הנשק הזה ולהמציא נשק חדש. לא בגלל כמות צריחי המסגדים או הצלבים מעל כיפות הכנסיות אלא בזכות ההמצאות, מחקרים מדעיים ותעודות השתתפות בקורסים אקדמיים בחו"ל".

לדבריו "במקום לייבא ארבע מתוך חמש ככרות לחם שאוכל המצרי, ראוי שהחוקר המצרי ישקוד ויחקור כיצד להגדיל את ייצור קמח במפעלים. הוא צריך להשקיע מאמץ בטיפול במחלות ובמגפות מזיקות ולהמציא מכשירים הנדסיים...".

כאמור, המודל הישראלי הוא ההשראה הישירה לדבריו של מונתצר, והוא כותב: "שכנתנו היריבה, ישראל, שהייתה אמורה לנצל את הדת לצרכיה ולהצדקת הקמתה וגזלתה את פלסטין לא הודיעה או דיברה על בניית בית הכנסת הגדול בעולם. היא מתגאה במכוניה, מכון ויצמן והטכניון ולא בבתי הכנסת שלה. אלה שני המכונים למחקר מדעי הגדולים ביותר במזרח התיכון ומהחשובים בעולם כולו... אדוני הנשיא, אנו זקוקים לטכניון מצרי לצד המסגד והכנסייה הגדולים ביותר".