באסל גטאס
באסל גטאסצילום: רוי אלימה, פלאש 90

השר זאב אלקין העביר ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את הבקשה לפתוח בהליכים להדחתו מהכנסת של ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת). כך מדווח העיתונאי גדעון אלון בעיתון "ישראל היום".

על הבקשה חתומים 71 ח"כים מתוכם 61 ח"כים מסיעות הקואליציה וכן 10 ח"כים מסיעת יש עתיד באופוזיציה.

חוק ההדחה קובע שעל מנת שניתן יהיה להתחיל בהליך יש להגיש חתימותיהם של 70 ח"כים מתוכם 10 נציגי האופוזיציה. על הפניה חתמו ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל השרים של הליכוד למעט יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (התומך בבקשה אך סבור שאיננו צריך לחתום על פנייה כזו בשל תפקידו הממלכתי) וכן ח"כ בני בגין שהתנגד למהלך.

גם כל שרי הממשלה והח"כים מהסיעות האחרות בקואליציה צירפו את חתימותיהם לבקשה למעט 3 הח"כים של סיעת דגל התורה (הח"כים משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר). כמו"כ חתמו על הבקשה כל חברי סיעת יש עתיד (למעט ח"כ יעל גרמן). ח"כ אורלי לוי-אבקסיס שפרשה מישראל ביתנו, חתמה על הבקשה ולאחר מכן ביקשה להסיר את שמה.

במכתב שצירף לבקשה ציין השר אלקין שטיפל גיוס החתימות כי ב-5 בינואר הוגשה ליו"ר הכנסת טיוטת כתב האישום נגד ח"כ גטאס בגין הברחת ציוד תקשורת ומסמכים לשני אסירים ביטחוניים בכלא קציעות.

"אנו סבורים כי במעשים החמורים האלה קיים ח"כ גטאס עבירה של הבעת תמיכה במאבק מזויין של ארגון טרור נגד ישראל. בהתחשב בכך שמיצוי ההליך הפלילי הוא דבר שאורך זמן רב, לא יעלה על הדעת כי במהלך תקופת הזמן הזו ח"כ גטאס ימשיך לכהן בכנסת לקבל משכורת ולנצל את חסינותו ומעמד לתמיכה בטרור".

עתה עובר "הכדור" לועדת הכנסת שתפתח בסדרה של דיונים בנושא זה. החוק קובע כי על יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד) להודיע 10 ימים מראש על מועד קיום הדיון בבקשת ההדחה. בישיבה ישתתף היועמ"ש לממשלה או נציגו וכן היועמ"ש לכנסת. ח"כ גטאס יורשה לומר את דברו ולהיות מיוצג ע"י עו"ד.

על מנת לאשר את הבקשה בוועדת הכנסת יש צורך ברוב של 75% מחברי הועדה. ועדת הכנסת מונה 17 ח"כים מתוכם 11 נציגי הקואליציה. על מנת לאשר את בקשת ההדחה חייבים לתמוך בה לפחות 13 ח"כים. בליכוד מאמינים כי בנוסף לנציג יש עתיד גם נציגי המחנה הציוני יתמכו בבקשה. ח"כ יואל חסון (מחנ"צ) כבר אמר שיתמוך בחוק ההדחה).

אם יושג רוב לאישור ההדחה בועדת הכנסת יועבר הנושא להכרעת מליאת הכנסת שם יהיה צורך בתמיכת 90 ח"כים. כדי להשיג רוב כזה תהיה הקואליציה לגייס תמיכה של לפחות 15 עד 20 ח"כים מהמחנה הציוני. אז גם יעשה מאמץ נוסף לשכנע את הח"כים של דגל התורה וכן את ח"כ בני בגין לתמוך בבקשה. ח"כ גטאס יהיה רשאי לערער על ההחלטה בפני ביהמ"ש העליון.