ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: שלומי כהן, פלאש 90

הועדה לפניות הציבור בכנסת ביקרה בכותל המערבי ודנה עם רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ אודות סדרי האבטחה בשבת בכניסות לרחבת הכותל.

הסיור התקיים בעקבות טענות לבידוק מתפללים בשבת תוך כדי חילול שבת.

"חלק גדול מפוסקי ההלכה התירו את השערים הללו הקיימים בכל בתי החולים ובקבר רחל", אמר רב הכותל. "בודק המגנט אינו אלקטרוני. הוא מותר על ידי פוסקי ההלכה מכל החוגים והעדות. מי שעובר בשערים הללו אינו מחלל שבת כמו כל מי שפותח ברז בשבת והמונה המכני הסופר את צריכת המים. המגנומטר עושה את אותה פעולה של מונה המים בבית, הפועל באותה שיטה", הסביר.

לדבריו, מי שרוצה להחמיר על עצמו זכאי לעבור בדיקה ידנית אך עליו לדעת כי הבדיקה הידנית אורכת יותר זמן. "נתדרך את המאבטחים שיהיה להם אורך רוח", אמר הרב רבינוביץ' והוסיף כי "מדובר בשעות שלפני תחילת התפילות בהן שורר לחץ בכותל".

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הדגיש כי אין ספק שיש לבדוק כל אחד מפני פיקוח נפש במיוחד לאחר פרסום הפרצה הביטחונית הקיימת בשבתות בכותל המערבי. בדבריו כינה את יוזמי הפרסום "אויבי הכותל", כלשונו.

"אויבי הכותל יזמו תחקיר שהופץ בכל התקשורת המוסלמית בעולם לפיו אפשר להכניס סכינים לכותל המערבי בשבת תוך התעטפות בטלית ולבישת בגדי שבת. זהו מחדל של הצנזורה הביטחונית שאפשרה פרסום עולמי של פירצה בטחונית באתר כה אסטרטגי", אמר אייכלר.

לטענתו, הפרסום נועד כדי להסית נגד הציבור החרדי. "עצם הפרסום מזמין מחבלים לפגע בשבת", טען אייכלר. "אם היו מעבירים את התחקיר למשטרה ולגורמי הבטחון, בלי פרסום, כדי לשפר את הבידוק לא היתה סכנה. אבל הפרסום נועד להסית נגד החרדים המקבלים 'פרוטקציה' בבידוק. המטרה היא למנוע מציבור שומרי השבת להגיע לכותל בלי חילולי שבת. משכשלה הצנזורה אין מנוס מלבדוק כל אדם הנכנס לרחבת הכותל. אך אפשר וצריך לעשות זאת בלי חילולי שבת. קיימת בדיקה ידנית בכל שדות התעופה בעולם ואין סיבה לא לאפשר זאת בכותל המערבי. כך גם בודקים אנשים עם קוצב לב, בלי להכניס סכינים", אמר.

רב הכותל הוסיף כי בימים אלה נבחן פתרון נוסף בדמות רכישת מכשירים ידניים שיפעלו באותה מתכונת בה פועלים השערים. "הנבדק הופך לפאסיבי וגם המאבטח אינו מחלל שבת", סיפר הרב רבינוביץ'. "בכל מקרה מי שעובר עם מפתחות או אבזם, אין שום השפעה על השער. אותו דבר עם בגדי שבת או עטרה בטלית. אך מי שיש לו מתכות, יכול להניחם בצד ולעבור בלי חילול שבת''.

מפקד מרחב דוד אמר כי קיימת אפשרות לבדיקה ידנית. "אנחנו נבקש לפרסם את השערים דרכם ניתן להיכנס בבדיקה ידנית. אך זה יקח יותר זמן לבדיקה. המשטרה תהיה מוכנה לכל בדיקה שתואמת את ההלכה ולא תגרום לחילולי שבת ובלבד שהיא תהיה בדיקה המונעת כל אפשרות להעביר שום דבר".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) דרש שהבדיקה הידנית תתאפשר גם בכניסה משער שכם אל הכותל. מנגד המשטרה טענה כי קיים במקום שער בטחוני לרכבי חירום ולכן החפץ בדיקה ידנית יידרש לעלות לשער הסמוך כמה עשרות מטרים בלבד שם תבוצע הבדיקה הידנית. "בכניסה משער שכם בגלל המבנה הפיזי, ביקשנו שיעלו ימינה ומגיעים מהכניסה העליונה שם ישנה אפשרות בלי בעיה להיבדק ידנית", אמרו במשטרה.