יריד העליה בניו יורק
יריד העליה בניו יורקצילום: שחר עזרן

מעל אלף וחמש מאות יהודים השתתפו אתמול (ראשון) באירוע המרכזי של יריד העלייה של ארגון "נפש בנפש", ה-Israel Mega Event, שנערך בניו יורק בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית לישראל, קק"ל, ו-JNF-USA.

זהו למעשה אירוע העלייה הגדול ביותר שעורך "נפש בנפש" במהלך השנה וה-9 במספר מאז שהוקם הארגון בשנת 2002. היריד בניו יורק מהווה את יריית הפתיחה לשבוע מרוכז של ירידי עלייה וסדנאות ממוקדות שייערכו גם בלוס אנג'לס, בטורונטו ובמונטריאול ובערים נוספות ברחבי צפון אמריקה.

לאירוע הגיעו, בין השאר, מאות בעלי מקצוע מבוקשים בישראל, ובהם רופאים, אנשי הייטק ועוד, שצפויים להצטרף ליותר מ-200 הרופאים וליותר מ-1,000 אנשי ההייטק, שעלו מצפון אמריקה לישראל ב-4 שנים האחרונות בלבד.

במסגרת האירוע, הוענקו לעולים שמתכננים לעלות לישראל שירותי ייעוץ והכוונה במגוון נושאים הקשורים לעלייתם ולקליטתם בארץ. בין אנשי המקצוע שהיו ביריד וסייעו במתן המידע הנדרש לעולים, ניתן היה למצוא יועצים פיננסיים, יועצי תעסוקה, יועצי מס וביטוח, חברות נדל"ן, חברות הובלה ועוד.

ליריד הגיעו גם נציגים מאוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית, וכן מקופות החולים השונות. בנוסף, השתתפו בו נציגים מבתי חולים בארץ, כגון "העמק" בעפולה, "רמב"ם" בחיפה ו"שערי צדק" בירושלים. גם מקומן של הרשויות המקומיות לא נפקד ועיריות ירושלים, חיפה, רמת גן, מודיעין, ובית שמש שלחו אף הן נציגים ליריד.

על רקע המחסור ברופאים ובבעלי מקצועות פרה-רפואיים בישראל, גם הפעם הוזמנו נציגי אגף לרישוי מקצועות רפואיים של משרד הבריאות ליריד. לעולים שעוסקים במקצועות אלה ומתכננים לעלות ארצה, ניתנה האפשרות להגיש במקום את המסמכים הרשמיים לנציגים ולפתוח בתהליך הרישוי הרפואי כבר במהלך האירוע במגוון תחומים: רפואה כללית, רפואת שיניים, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, תזונה, ריפוי בעיסוק, סיעוד, רוקחות ועוד.

בנוסף, נציגי משרד הבריאות קיימו פגישות פרטניות עמם והעבירו להם סדנאות והרצאות ייעודיות. מדובר למעשה במהלך, שבמסגרתו חברו יחד ארגון "נפש בנפש" והאגף לרישוי מקצועות רפואיים של משרד הבריאות במטרה לצמצם את המחסור בבעלי מקצועות רפואיים בארץ, מצד אחד, ולהקל על העולים בהליך הביורוקרטי המורכב של הסדרת הרישוי הרפואי שלהם בישראל, מצד שני.

שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר שנכחה ביריד אמרה "כמדי שנה, אנחנו במשרד העלייה והקליטה מגיעים לפגוש פנים אל פנים את העולים הפוטנציאליים והתושבים החוזרים כאן בניו יורק. העלייה ארצה היא מרגשת אך גם מלאת חששות, ולכן אנחנו פה - מגיעים כל הדרך מישראל כדי להכווין, לייעץ, לספר ולהסביר - על מנת שתהליך העלייה או החזרה ארצה יתחיל כבר כאן, ויהפוך לקל ומהיר, יעיל ונוח עבורכם. נמצאים איתנו היום עולים פוטנציאליים, תושבים חוזרים, חניכי צבר ואנשי מקצועות הרפואה, לכל אחד ואחד מכם מקום מיוחד בישראל, עם מסלול ותכנית שאנו במשרד העלייה והקליטה מתאימים ומציעים כבר בתחילת תהליך העלייה שלכם. אנחנו מחכים לכם בבית – במדינת ישראל".

הרב יהושע פס, מנכ"ל ומייסד "נפש בנפש" אמר "ירידי העלייה שאנו מקיימים מדי שנה, זו השנה התשיעית ברציפות, מהווים עבור רבים מהפוקדים אותם נקודת מפנה במסעם הציוני לקראת עלייתם לישראל. עצם הגעתם ללמוד על זכויותיהם כעולים, לקבל ייעוץ ותמיכה במגוון רחב של נושאים החיוניים לתהליך העלייה ולהיחשף למפעל הציוני המכונה עלייה מסמל עבורם את תחילת הדרך של הפיכת חלומם הציוני האישי למציאות".

"האווירה החיובית והמחשמלת ששררה באוויר במהלך כל היום מחזקת אותנו כארגון, ואותי באופן אישי, ומוכיחה שוב כי המשימה שחרטנו על דגלנו להפיח חיים בעלייה מצפון אמריקה ואנגליה איננה סיסמה בלבד אלא מתקיימת הלכה למעשה. הגעתם של נציגי משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, בתי חולים, קופות חולים ומוסדות נוספים ולקיחת חלק פעיל ביריד הוא הכרה נוספת בתרומה המשמעותית של העולים למדינת ישראל", הוסיף.