אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה היום (ב') דיון מהיר בנושא העלייה במספר הדיווחים על פגיעות מיניות בצה"ל.

קודם לדיון דווח כי בשנת 2016 הייתה עליה של כ-20% במספר הדיווחים על פגיעות מיניות בצה"ל. בעוד שבשנת 2015 התקבלו 686 דיווחים על פגיעה מינית בנסיבות צבאיות. בשנת 2016 היו 802 דיווחים כאלו.

תא"ל שרון ניר, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם), אמרה כי "צה"ל, כארגון המגייס נשים וגברים, מכח חוק, מחויב לוודא כי סביבת שירותם היא מכבדת ובטוחה. לשם כך אנו משקיעים בהסברה, כמו למשל בהכשרות ואפילו לומדה אינטראקטיבית, בבקרה, כמו ביקורות מגדר וניטור אקלים יחידתי (כולל ביקורות פתע), ובאכיפה וענישה – הן ברמה הפיקודית משמעתית, והן ברמה הפלילית".

את נתוני 2016 פילחנו לפי סוג שירותו של המטריד לכאורה, כאשר 50% היו בשירות חובה, 26% קצינים ונגדים בשירות קבע ו-24% בשירות אחר (מילואים, אזרח עובד צה"ל ועוד). עוד אציין כי מתוך 802 הדיווחים, כ-81% (648) בחרו להסתפק בדיווח, ולא להגיש תלונה, שמיד נהפכת לחקירת מצ"ח".

תא"ל ניר הוסיפה כי בחצי השנה האחרונה אותרו שש קצינות יוצאות הפרקליטות הצבאית, אשר כיום משרתות במילואים בכדי לתת סיוע לנפגעות והנפגעים וללוות אותם בתהליך. עו"ד ציינה תא"ל ניר כי גם קבוצה של שופטים צבאיים עברה הכשרה ייעודית לניהול תיקים העוסקים בתקיפות מיניות.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) שאלה: "עם כל העבודה המדהימה, בסוף המפקד הצעיר מעולם לא קיבל את ההכשרה הבסיסית הזו, בכדי לדעת מה לעשות כשבאים אליו עם התלונה בפעם הראשונה. האם בבה"ד 1 יש הכשרה, אפילו של שעה בנושא? כי למיטב ידיעתי לא".

תא"ל ניר השיבה כי "מכשירים אותם לדעת מה הפקודה ומה החוק – ושצריך לפנות לממונת היוהל"ם ביחידה, אשר לה יש את הידע והמומחיות לטפל בכל מקרה לגופו".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הוסיפה "מגיע לצבא הרבה קרדיט על הטיפול באירועים כמו של לירן חג'בי ואופק בוכריס, אבל אני תוהה אם לדעתך הריאיון עם אשתו של בוכריס והאצבע שהיא הפנתה כלפי המתלוננות לא מייצר חזרה אחורה ואפקט של דה-לגיטימציה למתלוננות?"

תא"ל ניר השיבה, "מקרה בוכריס הוא מקרה של דוגמה לטיפול מצוין מבחינתנו, שמייצר תחושה הפוכה לחלוטין. היה פה ערוץ פיקודי, כי הוא הושעה מיד ובוטל מינויו, ועם הגשת כ"א הוחלט על פיטוריו מהצבא. זה חלק בלתי נפקד מהשיח הציבורי שדיברנו עליו. בהקשר של ביה"ד, הוא אמר את דברו לגבי אופק בוכריס - הוא עבריין שהורשע בבעילה אסורה בהסכמה. עסקת הטיעון נכתבה כמו שהיא נכתבה בגלל עמדת המתלוננות - היה פה קשר ושיח הדוק איתן. כשמדברים על בוכריס בהקשר של הטרדות מיניות, הוא דוגמה מצוינת מבחינתנו".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם, "זהו אבסורד שבלתי אפשרי לקיים דיון על הטרדות מיניות בצבא בוועדה למעמד האישה והוועדה תפנה על כך במכתב ליו"ר הכנסת".

דיכטר דרש מהצבא להעביר תשובה עד ה-20 במרץ, בה יבהירו מה מתבצע בבה''ד 1 –מה הן ההדרכות שמקבל צוער בכל הקשור לאיתור וטיפול בתלונות על הטרדות מיניות.