מוטי יוגב נגד דו"ח מבקר המדינה

דו"ח מבקר המדינה בעניין צוק איתן, ההיערכות למערכה מול איום המנהרות והתנהלות הקבינט תוך כדי המבצע ובתקופה שלפניו יפורסם היום (שלישי) אחר הצהרים.

לקראת פרסום הדו"ח קובע חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אל"מ במיל' ח"כ מוטי יוגב, לאחר עיון ראשוני בדו"ח, כי המבקר עוסק בתחומים שאינם תחומי עיסוקו.

חבר הכנסת יוגב שבעברו היה ראש מטה וסגן מפקד אוגדת עזה מציין כי החומר המדובר בדו"ח המבקר מוכר לו מזה שנים רבות, ומתוך כך הוא יכול לקבוע כי אכן, השר נפתלי בנט היה "מהמעוררים בקבינט את הצורך לפעול למיגור איום המנהרות".

עוד הוא מעיר ואומר כי "פערי המודיעין ברצועת עזה, שנבעו גם מההתנתקות מהשטח, תרמו לאיום שהתגבר, בעת שאנחנו ידענו מעט מידי על איום המנהרות והוא לא קיבל את התשומות הנדרשות בסדר העדיפויות של מכלול האיומים וההתמודדות איתם".

כמו כן הוא מזכיר כי "שר האוצר דאז קיצץ מאד בתקציב הביטחון דבר שהיקשה גם הוא על יכולותיה של ישראל להיערך להתמודדות עם כל האיומים".

לדבריו "גורמי פיתוח אמצעי הלחימה במשרד הביטחון נתפסו לקונספציות מסוימות ויקרות ולא נתנו דעתם לפתרונות מקצועיים, פשוטים וזולים. כאן היה כשל המתמשך גם כיום. מרגע שלראש הממשלה הובא המידע על עוצמת האיום הנשקף מהמנהרות, כמחצית השנה לפני "צוק איתן" - סביב ינואר 2014, הוא הורה למערכת הביטחון ולצה"ל, לפעול בכל דרך להיערך כנגד איום זה".

יוגב מספר כי "כך עודכננו אז, בוועדת החוץ והביטחון ואף סיירנו במנהרה חודרת מרצועת עזה ועמדנו על היערכות הכוחות".

באשר להתנהלותו הכללית של מבקר המדינה בסוגיה זו הוא מוסיף כי לטעמו "מבקר המדינה נכנס לנושאים שאינם מתחום עיסוקו, הן לגבי דעות וויכוחים בקבינט שהם לגיטימיים וחלק חיוני ממהות הדיון והן לגבי הדעות השונות לגבי פעולות מבצעיות שונות".