לפיד בכנס המכון למדיניות העם היהודי
לפיד בכנס המכון למדיניות העם היהודיצילום: יש עתיד

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, השתתף בכנס של המכון למדיניות העם היהודי שנערך היום (רביעי) בירושלים, ונאם בפני מנהיגי קהילות יהודיות מכל העולם.

במהלך נאומו התייחס לפיד לאתגרים העומדים בפני מדינת ישראל והדיאלוג שיש לקיים עם יהדות העולם, על המתח בין הצורך של ישראל לשרוד ולהישאר מוסרית ועל המלחמה באנטישמיות.

במהלך נאומו התייחס לפיד לתופעות האנטישמיות המתרחשות בארה"ב ובאירופה: "לעתים נדמה שהדבר שמאחד את העם היהודי בימים אלה, הוא החרדה המשותפת שלנו מול עלייתה של האנטישמיות. כששוברים מצבות בסנט לואיס, מיזורי, זה קורה לי. כשתוקפים שני צעירים יהודים בפריז, זה קורה לי. כשיהודים פוחדים ללכת ברחוב בקייב, זה קורה לי. כשילדה בת 13 נרצחת במיטתה בקרית ארבע רק מפני שהיא יהודייה, אני יודע שזה קורה לכם".

לפיד הדגיש כי הוא מצפה ממשלות העולם להילחם באנטישמיות, "הימים בהם יהודים הסתתרו מפני האנטישמיות נגמרו. אנחנו נתייצב מולה ביחד ומכאן מירושלים אנחנו אומרים 'עד כאן'. יהודים לא יסתתרו יותר, יהודים לא יפחדו יותר, ואנחנו מצפים מממשלות העולם להילחם באנטישמיות בעוצמה ובהחלטיות. דם יהודי לא יהיה הפקר עוד. יחד עם זאת, האנטישמיות לא יכולה להגדיר את הקשר בינינו. מה שמגדיר אותנו הוא לא אויבינו, אלא הקשר שלנו כמשפחה.

יו''ר מפלגת יש עתיד דיבר על הדיאלוג שצריכה מדינת ישראל לקיים עם יהדות העולם: ''מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להניח שהיא מחוסנת מביקורת בקרב יהדות העולם, בדגש על יהדות ארצות הברית. אנחנו מאבדים את הדור הצעיר של היהודים הליברלים, גם בארה"ב וגם באירופה. בארה"ב זה גורם לכך שאנחנו מאבדים בדרך גם את בסיס הכוח שלנו במפלגה הדמוקרטית ואת מעמדנו העל-מפלגתי''.

''העם היהודי זקוק לדיאלוג אחר לגמרי מזה שהוא מנהל היום. הוא זקוק לשיח פתוח, אמיץ, נוקב, וזהו תפקידה של מדינת ישראל להוביל אותו. תפקידה של ההנהגה הישראלית אינו לפתור בעיות פוליטיות רגעיות, אלא לשאול את עצמה מה יהיה פה עוד חמש שנים, עוד עשר, עוד עשרים? תפקידה של ההנהגה להניח את הבסיס הרגשי, האידיאולוגי והאינטלקטואלי שילדינו יוכלו להשתמש בו כדי להישאר אחים וחברי משפחה", הוסיף לפיד.