"ירוק ולא רחוק"

הירוק זה כאן. כשעולים על תל עירק אל מנשייה בפאתי קרית גת וצופים לכל עבר רואים רק דבר אחד. ירוק.

שפלת יהודה
שפלת יהודהצילום:קובי פינקלר

לא סתם בחרה, עמותת התיירות שפלת יהודה, לקיים את פסטיבל "ירוק ולא רחוק" עכשיו בחודש אדר, שכן, עם בוא האביב נצבעת שפלת יהודה במרבדים צבעוניים של כלניות, –חרדלים, ותורמוסים עוצרים נשימה המתכתבים באופן מושלם עם אלפי הדונמים של יערות עמוסי עצים ירוקים ברקע.

בזכות נופים אלו ונופי הגבעות הרכות, שמעניקות לאזור חן מיוחד קיבלה שפלת יהודה את הכינוי "טוסקנה של ישראל".

מסלול הסיור מוביל אותנו מדרום לצפון, אך כמובן שניתן לעשות זאת בכל דרך שתרצו.

אתכלית- כפר ביתא בקרית גת

כפר ביתא ישראל בקרית גת הוא מרכז חווייתי אותנטי לשימור והנחלת מורשת יהודי אתיופיה. שדות ירוקים (כמו הפסטיבל), צנוניות, שום,בצל, פול ושאר ירקות שהיו מנת חלקם של יהודי אתיופיה.

זוהי יוזמה חינוכית של עמותת "הנני", המספקת תשובה ייחודית ויצירתית לכמה מהאתגרים החברתיים הסבוכים ביותר של יוצאי אתיופיה, ומחזירה לחיים את אוצרות התרבות והמסורת של אחת הקהילות המיוחדות והמעניינות בעם ישראל. הכפר מציע סיורים, סדנאות חווייתיות, כיבוד ביתי ועוד פעילויות ברוח יהודי אתיופיה.

הביקור בכפר ביתא ישראל כולל: סיור בכפר, הסברים על פרויקט החקלאות הקהילתית למבוגרים והיכרות עם הקהילה האתיופית בעבר, בהווה ובעתיד, פעילות קבוצתית חווייתית מתוך מגוון סדנאות ברוח יהדות אתיופיה (רשימה למטה) וסיכום וכיבוד אתיופי מסורתי: דאבו (לחם טקסי), בונה (קפה אתיופי) ושתיה חמה וקרה.

איתכלא- גן ירק
איתכלא- גן ירקצילום:קובי פינקלר

ניתן לשלב סדנת בנייה בבוץ- פעילות המפגישה את המשתתפים עם שיטת הבנייה הנפוצה ביותר באתיופיה, בצורה חווייתית, דרך הידיים (והרגליים)

ניתן להרחיב את הביקור עם סדנאות נוספות, או ארוחת צהרים אתיופית ביתית וכשרה(בתיאום מראש). עזריה -054-7530224

משק שמואלי- באר טוביה

"אם חקלאות כאן, מולדת כאן." (משה סמילנסקי), כך חרוט על משק שמואלי בבאר טוביה, הישוב הדרומי ביותר של יישובי הברון רוטשילד.

יעל וניר בעלי המשק הם דור שלישי למשפחות חקלאיות מכפר ביל"ו ומבאר טוביה.

במשק, ממשיכים הזוג את המסורת, מגדלים ומטפחים עדר עיזים ורואים בעובדה שהתהליך כולו מתבצע במשק שלהם חשיבות רבה. החליבה מתבצעת פעמיים ביום, במכון החליבה החדיש עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. המעקב אחר העיזים הוא יום יומי והדאגה לבריאותן רבה.

משק שמואלי
משק שמואליצילום:קובי פינקלר

העיקר אצלם הוא הסיפור. רפתות יש הרבה, עיזים יש המון. סיפור יש אחד.

הגבינה כמספרת סיפור ברגע שתטעמו מן הגבינה, תחוו בנוסף לטעם הנפלא שלה, גם את הסיפור של משק שמואלי. המשק מייצר את מוצריו במחלבה ומקיים סיורים מונחים לקבוצות המונות עד 50 משתתפים. רחוב הגליל באר טוביה - יעל - 052-6659925

מעט צפונה משם, מרכז המבקרים אשדוד

נמל אשדוד- סיורים בפורים לכל המשפחה

ראשית זה אתר שומר שבת ובתור שכזה כבר מחמאות. כשנכנסים בשערי נמל אשדוד, לא מאמינים למה שרואים. היקף עצום של מלגזות, מנופים, מכולות וכל טוב הארץ והעולם.

מרכז המבקרים החדש של נמל אשדוד הוא מהגדולים, המושקעים והמתקדמים בארץ. מטרתו היא להציג את חשיבותו האסטרטגית בחיי היומיום ותרומתו לכלכלה מיום הקמתו, בראשית שנות ה-60 ועד היום.
הרעיון חושף את המבקרים בדרך חווייתית לפעילות המתרחשת בנמל. במרכז מוצג "עולם הנמל": סיור בעברו ההיסטורי, ההווה והעתיד, כיצד הוא בנוי, תהליכי העבודה המרכזיים המתקיימים בו והשימוש בטכנולוגיה והמחשוב המתקדמים.
במרכז מגוון אמצעי המחשה ובהם סרטים, משחקים אינטראקטיביים שהמבקרים לוקחים בהם חלק פעיל, סרטים היסטוריים, תמונות נדירות ומעבר במספר תחנות הכוללות בין השאר סימולציה של ניתוב אוניה וקשירתה לרציף.

מרכז מבקרים
מרכז מבקריםצילום:קובי פינקלר

משך הפעילות, כולל ההסעות, אורכת כשעתיים ורבע. הפעילות מתאימה למבוגרים ולילדים מגיל 9 ומעלה בלבד. לא תתאפשר הכנסת ילדים מתחת לגיל 9. הרשמה מראש בטל': 08-8517564/8

עידן אופן

בקבוץ רבדים, מציע עידן אופן לרוכבים מגוון מסלולים בנוף מרהיב של שדות ירוקים, מטעי פירות, טבע פראי ושרידי העיר הפלישתית עקרון.

ניתן לשכור במקום אופני שטח לכל הגילאים, כסאות אחוריים ונגררים מסוגים שונים לילדים ופעוטות וכן רכבי גולף. עידן הלל, הבעלים של המקום, רוכב אופניים ופורץ שבילים מנוסה, עוסק בתחום האופניים כבר למעלה מ-30 שנה ובתום הרכיבה תוכלו לנוח עם ישיבה מהנה בבית הקפה המציע מגוון כריכים, סלטים, שקשוקות וקינוחי פירות המוכנים במקום. 050-7481238

ממול בשטח של קיבוץ חפץ חיים (שהופרט בינתיים) החווה של חוה.

אין כמו בעלי החיים ההולכים על ארבע, העופות והזוחלים למיניהם השונים, כדי לרומם מצב רוח כל שהוא.

כל טיול לגן חיות כל שהוא, לפארק שבעלי חיים מצויים בו בצורה או אחרת מביא עמו את הנופך המיוחד לו.

פינה נחמדה חדשה וישנה זו לצד זו "החווה של חוה" בקיבוץ חפץ חיים שבתה הפעם שוב את ליבנו.

שנים רבות עסקה חוה, בעלת המקום בחינוך ילדים בגיל הרך "אבל תמיד כשהיה צורך בהמחשה כל שהיא הקשורה בבעלי חיים קשה היה לעשות זאת "היא מספרת " איך מסבירים לילד או אפילו למבוגר מהו העול הקשור לפרה אדומה ככתוב "אשר לא עלה עליה עול". בחווה נותנים לילד להתנסות בכך, מדגימים מהו העול וממילא יוצאים נשכרים מכל הכיוונים. גם טבע, גם בעלי חיים וגם לימוד לשמו" היא מסכמת.

סיפורם המיוחד של בעלי החיים בחווה שובה את הלב. באחת מפינות החמד בחווה (וכמוה יש רבות) ניתן להבחין בשקנאי הגדול. זהו שקנאי מתורבת שההוראות הניתנות לו נשמעות כמו הוראות הניתנות לילד קטן.

"תפתח פה גדול" אומרת לו חוה והוא כמו ילד טוב וממושמע פותח את הפה ונענה להאכלה מידיהם של המבקרים. בפינה אחרת גומע עופר קטן את המרחק ממקום רביצתו עד לגדר בכמה שניות לאחר שהוא שומע את הקריאה "אורי". זה השם שהדביקו לו בחווה.

מגוון אדיר של בלי חיים, בעלי כנף, זוחלים, בהמות, עופות מים וחיות בר ממלאים כל פינה.
המרכז הזואולוגי באבו כביר תרם אף הוא את תרומתו למקום והביא לכאן עשרות בעלי כנף דורסים כולם פגועים על מנת שכאן יטפלו בהם בצורה הטובה ביותר.

עוד במקום: רכיבה על חמורים , חליבת עזים , רכבת לרפת , אפיית פיתות ועוד..

וכשמביטים באוח או בתנשמת מקרוב לתוך העיניים הגדולות והבוהקות יודעים היטב להבחין בין עופות הלילה לעופות היום.

בקרוב, כך מבטיחים לנו, יביא לכאן גם פרה אדומה כדי שתשלים את מגוון בעלי החיים המופיעים בתנ"ך.

בנוסף פועל במקום "מוזיאון החלוץ החרדי", שהקימה בתה של חוה, קרן חמיאל. במוזיאון הקטן אך המיוחד, תמונות ופריטים מחיי החלוצים החרדים , ואפילו שיטות לעיבוד הקרקע בשנת השמיטה. פשוט ללמוד על פועלם של האנשים שהגיעו לכאן ובנו פה את ביתם. טל' 08-8593876.

משחק הנווטים – המשחק שמחבר את האנשים לארץ דרכיה וסיפוריה

ירון אי"ש טיולים מביא דרך חדשה להכיר את הארץ, "טיול שהוא משחק, משחק שהוא טיול".

המשחק משלב טכנולוגיה עם חוויה של ארץ ישראל וכל אחד מוצא את עצמו שותף במשחק ובחיפוש התוכן להשגת המטרה.

קישור לסרטון על המשחק מדגים פעילות משפחות (פעילות של 5 שעות צומצמה לחמש דקות סרטון ).

http://www.youtube.com/watch?v=HcGkb1Or27w

המשחק מודפס על מפה בקנה מידה מיוחד של 1:25,000 ( קנה מידה גדול המאפשר התמצאות קלה גם לפחות מנוסים בניווט ) והוא מהווה תוכנית למידה של ארץ ישראל בצורה סמויה ומהווה חיבור לארץ דרכיה וסיפוריה ואינו משאיר את המשחקים בו אדיש. המשחק מתאים לפעילות ברכבים פרטיים, באופניים, ברגל וברכבי שטח ( ג'יפים לבחירת המשתתפים ). לפרטים: 050-7630644

ירוק ולא רחוק
ירוק ולא רחוקצילום:יחצ

והיכן אוכלים? רשת חומוס אליהו- סניף קרית גת

רשת חומוס אליהו הוקמה לפני למעלה מארבע שנים, על ידי אליהו שמואלי, חוזר בתשובה וחסיד ברסלב נמרץ ונלהב המאמין בקירוב לבבות ובניגוב עם גרוב.

התפריט ברשת, כולל מנות חומוס העשויות מגרגרים איכותיים בלבד. ניתן להזמין חומוס פול, חומוס גרגרים, חומוס טחינה וחומוס חמשוקה עם שקשוקה איכותית וטעימה. אפשר להזמין חצי מנה או מנה שלמה, לבחור בתוספת של ביצה קשה ובצד סלט ירקות קצוץ דק מירקות טריים הנבחרים בקפידה. ברשת, ניתן לקבל מילוי מחדש של כוס הלימונדה ושל צלחת החומוס. עוד חידוש מרענן.

לרשת, תעודת כשר למהדרין, חלק מהסניפים פועלים כל יום מהשעה 9:00-17:00, בימים א'- ה', ובימי ו' עד לשעה 14:00 או 16:00. סניפים אחרים פועלים עד לשעה מאוחרת יותר, כאשר לרוב הסניפים נסגרים עם גמר החומוס.

בקרית גת, שם התחלנו את הסיור ואליו נחזור לסגור מעגל ירוק, שעות פתיחת הסניף א'-ד' 16:00- 10:00 (או עד גמר החומוס) ה' 21:00- 10:00 (או עד גמר החומוס)

שישי 10:00-14:00 (או עד גמר החומוס) טלפון: 08-8607706 שדרות צורן פינת הזרחן.

ירוק ולא רחוק

מרחבים ירוקים
מרחבים ירוקיםצילום: קובי פינקלר

עינב אוחיון, מנהלת עמותת תיירות שפלת יהודה מספרת שהפסטיבל יתקיים בין התאריכים ד'-י"ט' באדר תשע"ז ויכלול 8 מתחמי פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה: בתים פתוחים, מרחצאות חמות, תצפיות נוף, אתרי מורשת, מוזיאונים ומיצגים מהקמתה של המדינה דרך מלחמות ישראל ועד היום, טיולי אופניים, ניווטים, סדנאות לילדים ולמבוגרים, הרצאות מרתקות, הפנינג משפחתיים, טיולי יום במוקדי פריחה מרהיבים, משחקים אינטראקטיביים אתגריים, סיורים מודרכים בירידים חקלאיים, שוק איכרים, פעילויות ביערות קק"ל, פסטיבל מספרי סיפורים בגן לאומי בית גוברין, הרכבים אמנותיים מיוחדים, עשרות מוקדים קולינריים ועוד.

בנוסף יתקיימו 9 סיורים מובנים שכמובן ניתן לשלבם בסיור. ירוק ובאמת לא רחוק.

מהרו. הירוק אצלנו הוא זמני כידוע.