הצלם דוד רובינגר ז"ל
הצלם דוד רובינגר ז"לצילום: Oren Nahshon / FLASH90

דוד רובינגר, מצלמי העיתונות הותיקים והמוערכים במדינת ישראל וחתן פרס ישראל לתקשורת בשנת תשנ"ז, הלך לעולמו והוא בן 92.

רובינגר יובא למנוחות מחר (שישי) בירושלים. מלשכת העיתונות הממשלתית נמסר כי הלוויה תחל בשעה 10:00 בבית ההספד הר המנוחות בגבעת שאול.

רובינגר צילם לאורך קריירת הצילום הארוכה שלו תמונות רבות שהפכו לנכסי צאן ברזל של כתיבת ההסטוריה של מדינת ישראל.

רובינגר היה הצלם החביב על ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון, ורבות מתמונותיו המפורסמות של בן גוריון צולמו במצלמתו של רובינגר.

בין התמונות המפורסמות אותן צילם רובינגר ניתן למנות את פריצת באר הנפט בשדה הנפט חלץ ב-1955 בו נראים עובדים עומדים שמחים ליד מקור פריצת הנפט. תמונה מפורסמת נוספת שצילם היתה של קבלת הפנים השמחה למשחררי המטוס שנחטף לאנטבה ושוחרר במבצע יונתן ב-1976.

אולם, התמונה המפורסמת ביותר שצילם רובינגר היא תמונתם של כמה מהצנחנים משחררי העיר העתיקה עומדים סמוך לכותל בעיצומה של מלחמת ששת הימים. רובינגר, שהצטרף לכוחות צה"ל שפרצו לעיר העתיקה, צילם גם את הרב גורן תוקע בשופר סמוך לכותל.

הרב שלמה גורן בכותל
הרב שלמה גורן בכותלצילום: דוד רובינגר, לע"מ

רבים מראשי המדינה ספדו לרובינגר עם היוודע דבר פטירתו. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פרסם הודעה רשמית בה נכתב, "דוד רובינגר, ידיד יקר לנחמה ולי, נפרד מאיתנו הבוקר. יש הכותבים את דפי ההיסטוריה ויש היוצרים אותה בעדשת מצלמתם. דוד, הנציח בצילומיו את ההיסטוריה כפי שזו תהיה חקוקה בנו תמיד. את יצירתו נמשיך לחוש מעיני הצנחנים הנושאים עיניהם אל הכותל, מתווי הפנים מלאי ההבעה של מנהיגי ישראל אותם לכד בשעות הקשות והמרוממות ביותר של חיינו".

"כשנכנסתי אל לשכת הנשיא, תליתי על הקיר את תמונתו של בן גוריון. דוד הגיע לבקר עם עותק מיוחד וחתום וסייע לי למקם אותה לצד תמונת ז׳בוטינסקי שליוותה אותי לאורך השנים. אמשיך לשאת את דמותו המיוחדת איתי, כשהוא חמוש במצלמה הוותיקה והנאמנה", הוסיף ריבלין.

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, ספד אף הוא לרובינגר, "הצלם דוד רובינגר היה ויישאר גדול המתעדים של הישראליות. הוא היה שם תמיד כדי להנציח את רגעי התהילה והמלחמה, את האושר והכאב. הוא ליווה באופן צמוד עשרות שנים את הכנסת ואת ההוויה הפוליטית הישראלית של דור שלם וזכיתי לחנוך בכנסת תערוכה מתצלומיו".

"לא פחות משזכרו יישאר ברוך, ישארו מאות רבות של תמונותיו כסיפורה של ישראל ושל הנהגתה. דוד היה גם אישיות מיוחדת ונעימה, משכמו ומעלה. אני שולח תנחומים כנים למשפחתו ולכל אוהביו", ציין אדלשטין.

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, כינה את רובינגר "מארק שגאל של הצילום הישראלי. אמן דגול שבמצלמתו סיפר את סיפורה של ישראל משחר קיומה וברגעים גדולים וכואבים. אדם מקסים. יהי זכרו ברוך".