שירי ילדים שגם מבוגרים ייהנו מהם. האירוע בבית הנשיא
שירי ילדים שגם מבוגרים ייהנו מהם. האירוע בבית הנשיאצילום: מארק ניימן, לע"מ

כשגולן אזולאי, אחד ממשתתפי אלבום שירי הילדים משירי אורי אורבך ז"ל, מספר על העיתונאי והשר לשעבר, נראה שהוא מתקשה לברור מילים. והוא גם יודע למה.

"עד היום מוזר לי שאורי הלך כל כך מהר", אומר אזולאי לאחר מחשבה. "אורי היה יכול להשפיע רבות על עם ישראל. יש תחושה של ואקום שנוצר בגלל שהוא היה אדם כל כך מיוחד וייחודי. אין הרבה אנשים כמותו. הוא הצליח לחבר הרבה קצוות בעם. לא סתם הוא היה בגל"צ, לא סתם הוא עבד עם עירית לינור שעברה מהפך השקפתי, ונראה שיש לו חלק בכך. הוא היה יכול לעשות כל כך הרבה, מעבר לכמות העצומה של הדברים שעשה בחייו הקצרים".

ואכן, גם אחרי פטירתו, נראה שהמעיין הנובע של אורי אורבך ז"ל ממשיך ליצור עוד ועוד. הפעם מדובר באלבום שירי ילדים חדש משיריו, שיזם והלחין ניר סרי, כשהמפיק המוזיקלי הוא אייל מזיג. האלבום ייצא בחודשים הקרובים, כשעל המשתתפים בו נמנים אברי גלעד, דוד ד'אור, גולן אזולאי, חבורת אנדרדוס, אודהליה ברלין, דניאל זמיר, ג'קי לוי ועוד.

הרעיון לאלבום עלה עוד בחייו של אורבך, כאשר המוזיקאי ניר סרי פנה אליו לפני כמה שנים והציע בפניו את הרעיון. אורי הסכים, וניר יצא לדרך, דרך שקיבלה טוויסט אחר בעקבות הפטירה. רק עכשיו, שנתיים אחרי, מוקלטים שירי הפרויקט. יופיעו בו גם קטעי קריאה, שאותם יבצעו חבריו ומכריו של אורבך, כל זה בהסכמתה ובליוויה של משפחת אורבך.

בתחילת השבוע אירחו נשיא המדינה רובי ריבלין ורעייתו נחמה את משתתפי הפרויקט, וכן את משפחת אורבך. במהלך המפגש המרגש סיפרה מיכל אורבך, אלמנתו של אורי ז"ל, על שירי הילדים של אורי ובפרט על השיר "אולי בשבת יזרקו סוכריות". בהמשך ביצעו משירי הפרויקט דניאל זמיר, גולן אזולאי וחברי ההרכב אנדרדוס.

סרי, יוזם הפרויקט, כבר כיוון לקלאסיקה בהתהוות. "אנחנו מרגישים שאנחנו עושים לשירי אורי אורבך את מה שעשה יוני רכטר לשיריו של יהונתן גפן בפרויקט 'הכבש השישה עשר'", הגדיר. סרי סיפר שבשנת תשע"א פגש את אורי והשמיע לו את הלחנים, מתוך כוונה להלחין את שירי הספר 'אולי בשבת יזרקו סוכריות'. אורי הציע להרחיב את ההיצע לספרים נוספים שלו, וכך יצאו השניים לדרך. לאחר פטירתו של אורי, סרי הרגיש כמין שליח, והיום השליחות מתקדמת אל עבר המימוש בפועל.

"ההיכרות האישית שלי עם אורבך נוצרה כשנפגשנו בירושלים בזמן שניהלתי את מרכז חיבה", מספר אזולאי. "אורי ערך שם פעילות לקשישים ולפנסיונרים, וראית שילוב נדיר של אדם שמצליח לשלב אירוניה עם טוב לב, אבל לא עם רוע. בדרך כלל, אתה יודע, אירוניה הולכת עם רוע ועוקצנות. אורי הצליח להכיל את האירוניה בתוך 'ואהבת לרעך כמוך'. בגלל זה הוא הצליח להשתלב במקומות ציניים כמו גל"צ, אבל הוא עשה את זה עם כבוד וגבולות של אהבת הזולת".

שמעת שירים נוספים באלבום, פרט לאלה שתבצע? מה הכיוון?

"אני בחרתי שניים: 'הייתי רוצה להיות רב ראשי' ו'תחרות התחפושות לכבוד החג'", הוא מספר. "בנוסף לכך שמעתי הרבה שירים מתוך הפרויקט. הם מקסימים. תחושה של 'הכבש השישה עשר', רק בעטיפה דתית. אלה מין שירי ילדים שגם מבוגרים ייהנו מהם. רק השבוע היינו בבית הנשיא למפגש מיוחד מסביב לפרויקט, והיה מרגש מאוד. ריחפה שם האישיות הקסומה של אורי ז"ל. היה גם משהו עצוב, אבל עם חיוך. אני חושב שזה הולך להיות אלבום מיוחד מאוד, שיישמע בבתים רבים".