מערת המכפלה
מערת המכפלהצילום: אלירן אהרון

בשנת 1267 שלל הכיבוש המוסלמי בארץ ישראל את זכות הכניסה של היהודים למערת המכפלה.

במשך 700 שנה נאלצו היהודים להסתפק בתפילה מן המדרגה השביעית בקיר החיצוני שנמצא בגרם המוביל אל המבנה. רק עם שחרורה של עיר האבות, הורשו היהודים להיכנס ולהתפלל בתוככי המבנה פנימה.

כיום, במלאות יובל לשיבת העם היהודי אל חלקת אבותיו ההיסטורית, נראה כי מעולם לא התקיימה מציאות אחרת במקום. המדרגה השביעית, למרות שהתקדשה עם השנים, איבדה בפועל כל ערך משמעותי. היהודים המעטים שבכל זאת בוחרים להתפלל בה כיום, נראים לעתים ככאלה הסובלים מהרגל גלותי. יחד עם זאת, מנהג בן מאות שנים אינו נמחה במחי יד.

המדרגה השביעית מצטרפת למקומות נוספים שלכאורה התקדשו והתקבלו בחברה הישראליות כאקסיומות שאינן ברות שינוי. כך התקדש הקו הירוק במשך מחצית המאה בעיני רבים בחברה הישראלית. כך התקדש הסטטוס קוו עם הבדואים בנגב ועם הוואקף המוסלמי בהר הבית.

המדרגה השביעית מספרת סיפור של עיוות. עיוות שבמשך השנים עבר תהליך של האדרה ורומנטיקה בכדי לטשטש את אוזלת היד המתמשכת. נכון להיום, המקום היחיד שבאמת התעלו בו מעל המדרגה השביעית הוא חברון. בשאר המקומות - טרם. נראה שהגיע הזמן להתקדם במעלה ההר.

לאחרונה החלטנו לצאת במהלך שבו החברה הישראלית בכללותה תיחשף לאמת הקיימת בחברון ולא כפי שארגוני הדה-לגיטימציה מבקשים להראות. בסיורי הסטודנטים לחברון שואלים החברים מדי פעם שאלות תם. אחת מהן היא: "אם ממילא ליהודים יש זכות להגדרה עצמית בפחות משלושה אחוזים משטח העיר, בשביל מה בכלל המאמץ? האם הזכות להתפלל על קברי אבות באמת מצדיקה את המחיר של רצח יהודים רבים כל כך?".

את שאלת התם הזאת אפשר בעצם להעתיק למחיר הדמים שאנו משלמים למען הארץ כולה. שטח מדינת ישראל עומד על כ‑22 אלף קמ"ר בקירוב. שטח המזרח התיכון כולו עומד 6 מיליון קמ"ר בקירוב. כלומר, מדינת ישראל חולשת על מעט יותר מ‑0.3% משטח המזרח התיכון כולו. ועדיין, למרות שהיהודים הסתפקו הן בחברון והן במדינת ישראל בשטח כל כך קטן ומצומצם להגדרה עצמית, ביחס לשטח העצום שבו אין להם אפילו את הזכות לבקר, ההתנגדות האלימה נגדם היא מבהילה. אובססיה רצחנית של שנאת אדם צרופה.

חברון היא מיקרוקוסמוס של הסיפור היהודי כולו. הגיעה העת שבה נשתחרר מהתפיסות המקטינות את הגדרתנו כאן בארץ לכדי שטח קטן ומצומצם. היצמדות למדרגה השביעית כערך עליון מהווה שימור לתפיסה גלותית, שלאחר 50 שנים חלה עלינו החובה להשתחרר ממנה. תם עידן המדרגה השביעית.

הכותב הוא מנכ"ל תנועת 'אם תרצו'