"הפרקליטות נוקטת באכיפה בררנית". עו"ד בן גביר עם שניים מהנאשמים.
"הפרקליטות נוקטת באכיפה בררנית". עו"ד בן גביר עם שניים מהנאשמים.צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זמר, חברים שרוקדים עם שלטים וחתן שנישא על כתפיהם, זו הייתה חבורת הנאשמים שהתייצבה ביום שני בבית משפט השלום בירושלים באולמו של השופט מרדכי כדורי.

דומה כי לא בכל יום נפתח בישראל משפט בגין אישומים כה ייחודיים כמו אלה של נאשמי הפרשה המכונה בתקשורת "חתונת השנאה".

כתב האישום מייחס לנאשמים בעיקר עבירות של הסתה לאלימות או טרור והסתה לגזענות. אחד הנאשמים, אגב, הואשם בתמיכה בארגון טרור רק משום שהיה לבוש חולצה שעליה התנוסס סמל תנועת 'כך'. אחרים הואשמו גם בהפרת צווי הרחקה מנהליים או בהחזקת נשק.

עיון בסעיפי האישום מעלה כי למעשה כמעט כל מי שהחזיק במהלך הריקודים בשלט עם הכיתוב 'נקמה', או בתמונת בני משפחת דוואבשה ואף נופף בהם, זכה מיידית להיכלל בכתב האישום. גם מי שהדליק אש בבקבוק, נופף בסכין על התמונה או אחז בנשק כחלק מלהט הריקודים, מצא את עצמו השבוע ניצב מול בית המשפט מואשם בפלילים.

"אם בפרקליטות מחפשים להגיש כתבי אישום בגין חתונות, שיתחילו ברהט ובאום אל-פחם", אומר בתגובה עו"ד איתמר בן-גביר, המייצג את הנאשמים. "לא שמענו עדיין על כתב אישום אחד שהוגש נגד חתונה של ערבים, שם לא משחיתים תמונות אלא מתבצע ירי חי". מבחינתו של בן גביר, מדובר במשפט על גבולות חופש הביטוי והוא סבור כי "בפרקליטות יצטרכו לעבור מבחנים משפטיים רבים כדי להוציא מכאן איזושהי הרשעה".

כבר בדיון הראשון בתיק התלהטו הרוחות בין נציגת הפרקליטות, עו"ד יפעת פנחסי, לסנגוריהם של הנאשמים. עו"ד פנחסי ביקשה בין השאר כי המשפט יתנהל בלוח זמנים קצר, בטענה כי "יש אינטרס ציבורי" שמשפט זה יתנהל במהירות. כמו כן ביקשה כי הגשת הטיעונים תתבצע מראש ובכתב, מה שגם עשוי לקדם את המשפט אל הכרעה מהירה.

עורכי דינם של הנאשמים דחו מכול וכול את בקשותיה של נציגת הפרקליטות, וטענו כי היא מבקשת לנהל "משפט ראווה מזורז עם טיעונים מוכנים מראש", כדברי עו"ד יצחק בם בדיון, שהוסיף: "במשפט הזה המאשימה פועלת מתוך מניע פסול של עוינות וגזענות כלפי הציבור אותו אני מייצג". עו"ד דוד הלוי קבע כי התובעת למעשה "מבקשת מבית המשפט לעסוק בסתימת פיות".

מה רוצים מהזמר?

לפני כארבעה חודשים הוגש כתב אישום נגד 13 מהמשתתפים בחתונתם של יקיר ורוני אשבל, חמישה קטינים ושמונה בגירים, בהם החתן עצמו והזמר שהרקיד את החוגגים. החתונה, שהתקיימה בירושלים לפני יותר משנה, התרחשה זמן קצר לאחר התפוצצותה של פרשת העינויים של עצורי דומא, בה ספג השב"כ ביקורת קשה על התנהלותו בחקירות העצורים. סרטון קצר שתיעד ריקודים מהחתונה הודלף לתקשורת, במקרה או שלא במקרה, בדיוק בזמן שבו השב"כ מנסה להדוף מעליו את הביקורת בפרשת עצורי דומא. בסרטון נראים החוגגים מניפים את תמונת התינוק עלי דוואבשה, שנהרג יחד עם הוריו בשריפה שפרצה בביתו בכפר דומא כחצי שנה קודם לכן. חלק מהרוקדים נעצו סכין בתמונה, אחרים הדליקו אש במה שהיה חיקוי לבקבוקי תבערה, או נופפו בכלי נשק שהיו לחיילים חברי החתן. כל זאת כשברקע משמיע הזמר את השירים המבוססים על פסוקים מהמקורות "זוכרני נא" ו"הכפירים שואגים".

הסרטון עורר סערה ציבורית וזכה לגינויים חריפים על המעשים שהוצגו בו. מאידך, כאשר החלה המשטרה במעצרים והפרקליטות הודיעה כי יוגשו כתבי אישום, נשמעו לא מעט קולות שסברו כי ריקודים בחתונה, גם אם סגנונם אינו מתקבל בעין יפה, לא מצדיקים פתיחת חקירה פלילית.

אבל החלק המפתיע ביותר בכתב האישום הוא זה של הזמר סיני תור. התביעה מתארת תחילה בדקדקנות כיצד החל הזמר בשירת 'זוכרני נא', ואף טורחת לציין את מקורו והקשרו, בתפילת שמשון לנקום בפלישתים. היא ממשיכה ומצטטת את הפסוק מתהילים "הכפירים שואגים לטרף ולבקש מא‑ל אוכלם", שהיה השיר השני ברקע אירועי ההסתה לכאורה במהלך הריקודים. בהמשך היא חוזרת על תיאור הריקודים עם תמונות התינוק הערבי, כלי הנשק והסכינים, ומדגישה: "כל זאת בעוד הנאשם מעודד ומלהיב אותם בשיריו ומעת לעת מחליף את מילות השיר פלישתים בפלסטין. בשיר הכפירים שואגים הוסיף הנאשם את המילים 'ריבונו של עולם, אנחנו עוד רעבים', על מנת לשלהב את הרוקדים ולתמוך במעשיהם".

"הם מאשימים שהזמר הלהיב את הקהל", אומר עו"ד דוד הלוי מארגון 'חננו', המייצג את הזמר, "מה הם רוצים שזמר בחתונה יעשה? יגרום לקהל לבכות?!". עו"ד הלוי מספר כי הזמר המום מכך ששמו נקשר בכלל לאותו אירוע מסוים בחתונה. "בסך הכול מדובר באמן. הדבר האחרון שהעלה בדעתו היה שבעקבות זה שהלך לשיר בחתונה, הוא ימצא את עצמו עם כתב אישום על הסתה לאלימות. שילמו לו כדי לשמח אנשים, ומעמידים אותו לדין על כך. אני לא יודע מה עלה במוחם של הפרקליטים. האמן לא עשה שום פעולה למעט זה ששר שיר. הוא לא נופף בתמונה, לא דקר אותה, רק שר שיר מספר תהילים. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו".

עו"ד הלוי טוען כי החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד הזמר, סובלת מאפליה בצורה בולטת. "אם שירים הם קריטריון להעמדה לדין, ניתן להעמיד לדין לא מעט זמרים ויוצרים ששרים שירים שפחות נעימים לאוזנן של אוכלוסיות שונות. במקרה הזה מדובר רק בפסוק מתהילים, אולי יעמידו לדין את מי שחיבר את המילים הללו?" הוא תמה.

גם עו"ד בן גביר מזהה "אכיפה בררנית" כהגדרתו בהתנהלותה של הפרקליטות בכל הנוגע לתחום חופש הביטוי. "כשאני שולח מכתבים לפרקליטות על מעשים משמאל או במגזר הערבי, יש ריטואל קבוע. הם כותבים לי שאכן המעשה חמור ולא יפה, אבל הם לא פותחים על זה כתב אישום. כך למשל כשכתבתי להם על העבודה של תלמידת בצלאל, שהציגה את ראש הממשלה עם חבל לצווארו; כך כשכתבו לי ולחבריי בפייסבוק שצריך לרצוח אותנו; שם הפרקליטות השיבה שזה אמנם לא יפה, אבל מדיניות האכיפה שלהם בתחום חופש הביטוי מאוד מצומצמת. פתאום במקרה של החתונה הם מגישים כתב אישום מנופח, הם מאשימים כל מי שהם יכולים".

עו"ד בן גביר מדגיש אמנם כי גם לטעמו השחתת התמונות בחתונה לא הייתה מעשה יפה, אולם "לא כל מה שלא יפה הוא פלילי. יש קו ברור בין השניים". לדבריו, כל גיבוש האישומים מושתת על אי הכרה של המנטליות בציבור הדתי: "הם הבעירו אש והדליקו נייר. מי שנמצא בחתונות של המגזר הדתי רואה שיש שם כל מיני משחקים עם אש. ולגבי השחתת תמונת התינוק – הרי מדובר בתינוק שמת כבר, איזו אפשרות ממשית יש כאן לפגיעה בו? איזו הסתה יש כאן?".

כאמור, המשפט יצא השבוע לדרך, אולם את הפרשה כולה מסכם אחיו של הזמר באירוניה: "גם את הבלנית, אולי יעצרו גם את הבלנית והכלה? צריך לעצור אותה גם. ואת הקייטרינג, לא עוצרים אותם?".