סטודנטים לרפואה
סטודנטים לרפואהצילום: אייסטוק

סרטן השד, שפוגע כיום באחת מתוך 8 נשים, הוא מחלה לא פשוטה. הטיפולים המוצעים במקרים כאלה הם מגוונים והם מותאמים נקודתית לאופי המחלה וגם למצבה הבריאותי של האישה.

ככל שמגלים את המחלה בשלביה המוקדמים, הסיכוי להירפא ממנה גבוה יותר. ככל שמספקים את המענה הטיפולי הנכון, האפשרות להחלים היא רבה וההתמודדות עם המחלה מוצלחת יותר.

אילו תרופות קיימות בשוק?

אחד מהפתרונות הרפואיים המוצעים לנשים החולות בסרטן השד הוא תרופות ייעודיות. ישנם סוגים שונים של תרופות: תרופות ביולוגיות, הפועלות כנגד התאים הסרטניים. הן מכילות חלבונים שאותם מייצרים בתנאי מעבדה, הדומים לאלה המיוצרים באופן טבעי בגוף. תרופות אלו פועלות באופן ישיר כנגד הגידול הסרטני, המורכב מתאים שאיבדו את היכולת לבקר את תהליך חלוקתם.

בניגוד לתרופות כימותראפיות, למשל, הפוגעות ביכולת חלוקתם של התאים, התרופות הביולוגיות המוצעות כיום תוקפות אך ורק את התאים המזיקים, את התאים הממאירים.

סוג נוסף של תרופות הוא התרופות האימונותרפיות. מדובר בדור חדש של תרופות, המעוררות את המערכת החיסונית וגורמות לה לתקוף באופן ישיר את התאים הסרטניים. בדרך כלל, המערכת החיסונית מאתרת את התאים ומשמידה אותם, אולם לעיתים היא כושלת בזיהויים, מה שגורם להם להפוך לאלימים. הדבר מוביל להתפתחות המחלה ולהתפשטותה. תרופות אימונותרפיות מונעות את הצמדות מולקולת ה-PD לקולטן PDL, מה שמאפשר למערכת החיסונית לזהות את התאים ה"סוררים" ולפעול כנגדם.

האם הן ממומנות בסל הבריאות?

אף על פי שמרבית התרופות נגד סרטן השד נמצאות בסל הבריאות וממומנות על ידי המדינה, חלק נכבד מהן ובעיקר החדשות שבהן איננו נמצא בסל, מה שהופך את עלותן לגבוהה מאד עבור החולות. מעבר לכך, אם בעבר אפשר היה להוזיל את עלותן על ידי ניצול הביטוח המשלים, הרי שכיום הסיפור הוא אחר והדבר איננו אפשרי יותר. חולות רבות פונות גם לוועדות חריגים כדי שייבחן מצבן האישי ושתיבדק אפשרות של קבלת התרופה לסרטן השד במחיר מוזל יותר, אולם לרוב מדובר בפרוצדורה ארוכה שסיכויי הצלחתה אינם בטוחים.

ייבוא התרופות מהודו – אפשרות לשלם פחות

לא בכדי יותר ויותר חולים מחפשים דרכים אלטרנטיביות לרכישת תרופות. מכיוון שחלק גדול מהתרופות, הן במקרים של סרטן והן במקרים של מחלות קשות אחרות, אינו ממומן בסל הבריאות והעלות של התרופות הללו גבוהה מאד, יש צורך במציאת פתרון זול יותר שיאפשר לחולים להתמודד עם המחלה מבלי להוציא על כך סכומי כסף גבוהים שפעמים רבות קשה להשיגם.

הודו, הנחשבת כיום לבית המרחקת העולמי המבוקש ביותר, מספקת לחולים מכל העולם – וגם מישראל – תרופות המיוצרות על ידי חברות מקומיות במחירים זולים במיוחד. מדובר בתרופות הנחשבות לכאלו המצילות חיים, תרופות שאותן ניתן לרכוש במחיר נמוך מאד בהשוואה למחירן בארץ. התרופות הן גרסאות גנריות חדשות לתרופות המקוריות, שמתבססות על רכיבים הזהים לאלו שבתרופה המקורית עצמה.