המו"מ כשל. נתניהו והרצוג
המו"מ כשל. נתניהו והרצוגצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לפני כחצי שנה ליו"ר המחנ"צ, יצחק הרצוג, מסמך ובו מופיעה הצהרה משותפת אותה אמורים היו לשאת השניים במטרה להתניע יוזמת שלום אזורית.

המסמך, שנחשף הבוקר (ראשון) בעיתון "הארץ", כלל נכונות של נתניהו לפשרות טריטוריאליות על בסיס פתרון שתי המדינות ולריסון משמעותי של הבנייה בהתיישבות ביו"ש.

המסמך הועבר להרצוג כחלק מהמשא ומתן להצטרפותו והצטרפות מפלגתו לממשלת נתניהו. אולם, כשלושה שבועות אחרי שהמסמך הועבר להרצוג החל נתניהו על פי הדיווח לסגת ממנו.

הרקע לנסיגת נתניהו מההסכם היה על פי הדיווח משבר עמונה, ובעקבות כך נכנסו המגעים לצירוף המחנ"צ לקואליציה למבוי סתום.

המסמך הועבר להרצוג על ידי נתניהו ב–13 בספטמבר, אחרי יומיים של מגעים. למעשה מדובר כאמור בטיוטה של הצהרה משותפת שהשניים היו אמורים לשאת בפסגה שתתקיים בקהיר או בשארם א־שייח.

באותה פסגה היו אמורים להשתתף גם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי וייתכן שגם מלך ירדן עבדאללה השני.

הפסגה במצרים היתה צפויה להיות תחילתה של יוזמת שלום אזורית, ומיד עם חזרתם לארץ אמורים היו נתניהו והרצוג להודיע על משא ומתן מרתוני להקמת ממשלת אחדות.

על פי הדיווח, שורה של גורמים בינלאומיים היתה מעורבת במהלך. בין אלו שנחשפו למסמך היו בכירים בממשלות מצרים וירדן, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שר החוץ של ארה"ב לשעבר, ג'ון קרי, וכמה מיועציו.

מ‏לשכת ראש הממשלה נמסר כי התיאור של אי־מימוש של מהלך אזורי אפשרי שגוי מן היסוד, ובלשכת יו"ר האופוזיציה סירבו להתייחס לפרטי המסמך.