ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ושר הביטחון אביגדור ליברמן השתתפו הבוקר (ראשון) יחד עם צמרת צה"ל בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע.

"כאן, איתכן משפחות יקרות, חשים את הכאב הנורא מכל. את כאבו של הספק, כאבו של הלא נודע. ההר הזה מלא בכאב, אך ברוב הפעמים זהו כאב של וודאות. הוודאות הממוטטת של המוות, בשורת האיוב. כאן, אנחנו מציינים את הכאב של היעדר הוודאות. בניכם, יקירכם, בני המשפחה והחברים היקרים והאהובים, הלכו לבלי שוב. לבלי שוב כפשוטו. ובהיעדר קבר ומצבה אנו מביאים את כאבנו לכאן, למרגלות גן הנעדרים", אמר הנשיא ריבלין.

"בימים אלה, כשדו"ח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן מטלטל את כולנו, איננו יכולים לשכוח ולו לרגע שיש כאלה שעבורם המערכה לא הסתיימה. משפחות שכולות. חיילים שנפצעו פיזית ונפשית. וכן גם משפחות שבניהן לא שבו הביתה. משפחות שהספק עוד קורע את ליבן," אמר הנשיא והדגיש: "מדינת ישראל והחברה הישראלית לא שוכחות ולא ישכחו את אורון והדר. החברה הישראלית וממשלת ישראל יעשו כל שלאל ידן בכדי להשיב את הדר ואורון הביתה. על חמאס להפנים שתביעות הומניטריות, אינן יכולות להיות מופנות רק כלפי ישראל".

בסיום דבריו, אמר הנשיא: "משפחות יקרות, המחויבות שלנו גם כלפיכן, משפחות החיילים הנעדרים היא איתנה ומוחלטת. 'אין לנו קבר החייל האלמוני', כך אמר מורי, איש ירושלים יהודה עמיחי. משום שבלב כולנו ובפינו כולנו, יש את המחויבות והתקווה. מחויבות להשבת הבנים. תקווה להסרת הספקות. נמשיך ונעשה כל שביכולתנו כדי שאף משפחה לא תתמודד עם נטל הספק. יהי זכרם של בנינו, חללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע, ברוך וצרור בלבנו לעד".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בטקס, "אנו, כמו כל ממשלות ישראל מאז ומתמיד, עושים הכל על-מנת לשפוך אור על גורלם של הנופלים שמקום קבורתם אינו נודע. זהו חוב מוסרי ראשון במעלה, בראש ובראשונה לכם, בני המשפחות, לבנים שאינם עִמָּנוּ ולחיילי ולמפקדי צה"ל שאנו שולחים מידי יום למשימות מסכנות חיים. משפחות יקרות, המאבק שבשמו יצאו יקיריכם למערכה – עודנו רחוק מסיום. בסביבה הקרובה והרחוקה שלנו ממשיכים לפעול מדינות וארגונים חסרי מעצורים, שמבקשים לערער את שגרת החיים בארצנו. גם אחרי עשרות שנים של מאבק, עוד לא אבדה תקוותנו לחיות בשלום עם שכנינו. אך אינני מציע לאיש לבחון את מידת נכונתנו להגן על תושבי ישראל. מי שיבקש לפגוע בנו ימצא מולו צבא נחוש, חזק, מוכן ומלוכד, שישיב מכה קשה לכל איום במעגל הקרוב והרחוק".