ח"כ יהודה גליק
ח"כ יהודה גליקצילום: פלאש 90

משלחת רשמית של הקונגרס האמריקאי הגיעה אמש לביקור בזק בן 24 שעות בישראל. מטרת ביקורה של המשלחת, שמגיעה מטעם ועדת המשנה לביטחון לאומי של בית הנבחרים, היא בחינה מקרוב של סוגיית העברת שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים - הן מבחינה מעשית בשטח והן מההיבט הפוליטי.

מי שמתדרך את המשלחת הוא חבר הכנסת יהודה גליק עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7 זמן קצר טרם פגישתו עם חברי המשלחת עליה הוא מסביר: "הועדה הזו תפקידה לבדוק החלטות של הקונגרס שטרם יושמו ולבקר את הקונגרס למה עדיין לא יושמו. הקונגרס קיבל החלטה להעביר שגרירות כבר בשנת 1995 והועדה ובראשה חבר הקונגרס רון דה-סנטיס וחבר הקונגרס דניס רוס באה לבדוק למה לא יושמה ההחלטה הזו".

גליק מחדד ומדגיש כי לבד מעצם הבדיקה הביקורתית מדוע לא יושמה ההחלטה עד כה מגיעה הועדה גם לבקר באזורים אליהם ניתן להעביר את השגרירות ולבחון את ההיתכנות לכך במקומות אלה.

על מה שבכוונתו לומר לחברי המשלחת האמריקאית אומר חבר הכנסת גליק: "ירושלים היא בירת העם היהודי וזו עובדה מזה אלפי שנים. כל זוג יהודי שהתחתן אמר 'אם אשכחך ירושלים', על קירות הבתים כתוב כך ובכל תפילה אנחנו מזכירים את ירושלים. כעת השאלה אם העולם יכיר בעובדה הזו או יתכחש למציאות. במהלך הקמפיין חזר נשיא ארה"ב והביע פעם אחר פעם מחויבות להחלטה הזו. מעבר לכך, אין מציאות שבה מדינה אחת תגיד למדינה אחרת שהיא לא מכירה בבירה שלה. לכן הגיע הזמן שנעזוב את הפוליטקלי-קורקט כי זה מרגיז את הרעבים או את האירופאים. לכן אנחנו פונים למשלחת הזו ואומרים לה שהחלטה צריך לקיים ואסור לתת פרס לטרור שמנסה למנוע מהעולם להכיר בהיות ירושלים בירת ישראל והגיע הזמן להפסיק עם הפוליטיקלי-קורקט ולהכיר בעובדה הפשוטה שלישראל יש בירה אחת".

על דברים אלו נשאל חבר הכנסת גליק מדוע המשלחת צריכה לבדוק אתרים שונים להקמת השגרירות בירושלים, ומדוע אין די בהחלפת השלט שמעל הקונסוליה בירושלים לשלט 'שגרירות'. "אצל האמריקאים זה לא עובד בשלוף. צריך להבין את המשמעויות של העניין. לראות אם זה קל או מסובך, לראות אם יש מקום ללשכת השגריר ולכל המחלקות. זה לא משרד קטן לשגריר. אמנם בתלפיות מזרח יש מבנה של קונסוליה שבינו לבין השגרירות בתל אביב יש פערים, ואנחנו נאמר למשלחת שזה דבר בלתי נסבל. השגרירות לא יכולה לקבל אפילו פקס מהקונסוליה בירושלים. זה משהו הזוי שצריך לשנות אותו. יש אתגרים שצריך להתמודד איתם, אבל הם לא מסובכים".

ונמה אם יאמרו האמריקאים שהם מסכימים לכל העקרונות שמציג חבר הכנסת גליק, אך החשש מתבערה במזרח התיכון מוביל למסקנה שנכון לדחות את המהלך מעט? "המדינה החזקה בעולם צריכה להחליט אם היא נכנעת לאיומי טרור, או שהיא עושה את מה שצריך לעשות. מנהיג נבחן בכך שהוא יודע לעשות את מה שצריך לעשות ולהתמודד עם האיומים. הוא לא מכתיב סדר יום ומדיניות על פי איומי טרור. בשנים האחרונות העולם החופשי הכיר בעובדה שהטרור הוא האיום הגדול של העולם החופשי, הצרפתים הבלגים הטורקים והאמריקאים יודעים זאת. ברור שאסור לתת לאיומים לנצח, כי כשאתה נכנע הטרור אתה מקבל עוד ועוד תיאבון של הטרור".

בהתייחסו להערכות פרשנים ולפיהן דווקא ממשלת ישראל היא המבקשת לעכב את המהלך מחשש לאינתיפאדה שתפרוץ ומי שיתמודד איתה יהיו הישראלים ולא האמריקאי, אומר גליק: "אני קורא את הפרשנויות ומנגד שומע את ראש הממשלה פעם אחר פעם. הוא מכחיש את הטענות הללו ואומר במפורש שהעמדה הרשמית שלנו היא לעשות כל שניתן להעברת השגרירות. ראש הממשלה בירך על הפגישות הללו, ולכן אני לא מעלה על דעתי שראש ממשלת ישראל, איש שההתיישבות והגאווה הישראלית בראש מעייניו, פועל כך, אבל אני מסכים שמותר להתחשב בקצב של העולם ולא זבנג וגמרנו, אבל צריך לקבל החלטה ברורה ולקבוע תאריכי יעד ברורים להעברת השגרירות ולהתגבר על האתגרים שבדרך".

מוסיף גליק ומציין כי החיצים על הממשל בארה"ב הם אדירים, כלשונו, וכדי לסייע לממשל להתמודד יש להפעיל לחצי נגד, ולשם כך מתקיים קמפיין יהודי ולא יהודי המעודד את ההכרה בירושלים כבירת השלום האלוהית.