טראמפ
טראמפReuters

חברי הפרלמנט האירופי דורשים לנקוט בצעד תגובה לצו החדש של הנשיא טראמפ שיאסור הגירה ממדינות מוסלמיות לארה"ב. חברי הפרלמנט דורשים כי אזרחים אמריקאים יצטרכו לקבל ויזה על מנת להיכנס לתחומי האיחוד.

בימים האחרונים הצביעו חברי הפרלמנט האירופי על הצעה שקראה לנציבות האירופית להעביר בתוך חודשיים הצעת חוק שתקבע כי אזרחי ארה"ב לא יוכלו להיכנס יותר למדינות האיחוד האירופי באופן חופשי, אלא יצטרכו לבקש ויזה.

הצעד מגיע גם בעקבות הצו החדש עליו אמור לחתום טראמפ בימים הקרובים שיאסור על כניסת מוסלמים לארה"ב, וגם בשל העובדה כי אזרחי חמש מדינות באירופה – פולין, בולגריה, קרואטיה, קפריסים ורומניה, נדרשים להוציא ויזה על מנת להיכנס לתחומי ארה"ב.

חברי הפרלמנט האירופי שעומדים מאחורי ההצעה טענו כי "לאיחוד האירופי יש חובה חוקתית להשעות למשך שנה לפחות את תוכנית הויתור על ויזה שנחתמה עם ארה"ב, לאחר שהממשל האמריקאי לא עמד ביעד הזמן שהוקצב לו על מנת לממש תוכנית של הדדיות בפטור מויזה".

ראשי הנציבות האירופית הודיעו כי הם מתנגדים לדרישה של חברי הפרלמנט האירופי, מאחר ולטענתם צעד כזה יפגע ביחסי התיירות והמסחר עם ארה"ב ויביא לפגיעה כלכלית קשה במדינות האיחוד האירופי.

"אנו מבינים ומכבדים את מנגנון הויתור ההדדי על ויזה המוטבע בחוקה האירופית, שמבטיח כי כל אזרחי האיחוד האירופי ייהנו מתנאים שווים מפטור לויזה. עם זאת, אנו מודאגים מאוד מההשפעה הכלכלית והפוליטית שעלולה להיגרם כתוצאה מויתור על ויזה חופשית לאזרחי ארה"ב. אם נקשה על אזרחי ארה"ב להגיע לאירופה, הדבר ישלול הכנסות חיוניות מתעשיית הנסיעות והתיירות במדינות האיחוד האירופי, ויעמיד בסיכון אלפי מקומות עבודה במספר מגזרים באיחוד האירופי שראו לאחרונה צמיחה משמעותית בתעסוקה", אמר מנכ"ל וועדת התיירות של האיחוד האירופי, אדוארדו סנטנדר.

עם זאת, חברי הפרלמנט האירופי הודיעו כי הם לא מתכוונים לסגת מהדרישה לבטל את הויזה החופשית לאזרחי ארה"ב, כצעד תגובה לצו איסור ההגירה של טראמפ והעובדה כי חלק מאזרחי אירופה נדרשים להוציא ויזה על מנת להיכנס לארה"ב.