לא רצו להכריע. נתניהו גנץ ויעלון
לא רצו להכריע. נתניהו גנץ ויעלוןצילום: חיים זך. פלאש 90

עם תא"ל במיל' צביקה פוגל, מי שהיה בעבר ראש מטה פיקוד דרום, חזרנו ללקחי דו"ח מבקר המדינה סביב אירועי 'צוק איתן'.

"מעט מאוד אנשים שמו לב שהדוח התמקד בנושא המנהרות, דו"ח חלקי ממבצע של 51 ימים שהישגיו לא מרשימים", אומר פוגל ביומן ערוץ 7.

לדבריו ישראל נכנסה למערכה "כשיודעים שיש מנהרות, אבל כלום מעבר לכך, לא הבנו את גודל האיום, חלק קראו לו אסטרטגי וחלק טקטי, אבל המשותף הוא שלא עשו בעניין הזה דבר, והעניין נשאר לטיפול בידי הכוחות בשטח".

דבריו אלה של תא"ל פוגל מתיישבים היטב עם המחמאות שחלק מבקר המדינה למח"ט גבעתי, תא"ל עופר וינטר, שבכלים שהיו ברשותו תמרן כדי למצוא פתרונות לסוגית המנהרות, סוגיה שלא טופלה בידי קברניטי המדינה והמערכה כולה. "חטיבת גבעתי פיתחה, בחודשים שקדמו למבצע, אמל"ח לכוחות היבשה לזיהוי בשטח של מנהרות על בסיס מוצר מדף. פעולה זאת הביאה לתוצאות שיש לציינן לחיוב", כתב המבקר.

פוגל מצידו קובע כי אכן זו תמונת הדברים ו"אם לא היו לנו מפקדים וחיילים טובים ודבקים במשימתם כל כך המבצע היה נכשל. בזכות היוזמה של עופר וינטר ומפקדים כמותו הצלחנו להסב נזק לחמאס". עם זאת שב פוגל ומדגיש כי למעט מהסבת נזק לחמאס המערכה לא הניבה תוצאות שתהיינה רצויות לצד הישראלי מאחר ולא הגדירה לעצמה יעדים ברורים למבצע כולו, ומשימה זו הייתה מוטלת על הדרג המדיני ועל צמרת הצבא.

"לכולם היה נוח לא להציב יעדים. לדרג המדיני היה נוח, כי לא רצו לתת אחר כך דו"ח על מימוש היכולות, והדרג הצבאי, אלה שניהלו את המלחמה לא היו עוברים את בהד 1, שם אומדים את עקרונות המלחמה – פשטות, תחבולה, גמישות, התקפיות יוזמה הפתעה וכו', כל אלה לא באו לידי ביטוי על ידי המפקדים. יכולנו לסמוך רק על מפקדי השטח".

פוגל שב ותוהה כיצד קורה שאחרי מבצע ארוך כל כך וכזה שגבה מחיר כבד כל מה שניתן לומר הוא שייתכן ויכולנו לפגוע באמצעים של חמאס, "זה ההישג הגדול של המלחמה? ההרס ברחובות עזה וחאן יונס?". לטעמו הצבא לא הביא את יכולות חיל האוויר לידי ביטוי "כי שכחו שלנצח עולה מחיר".

"המבקר דיבר על הפינה של המנהרות, אבל חובתנו היא לשים את הדברים על השולחן. אני רוצה שהאויב יחשוש מזה שאנחנו מפיקים לקחים, ולא ישמח מכך שאנחנו מורידים ראשים", מתייחס פוגל לאופן בו מתקבלת התגובה הישראלית בעיני האויב, בעיקר כאשר זו עסוקה באיתור האשמים ודרישת העמדתם אל עמוד הקלון הציבורי. "צריך להבין שאין מועד ב' וחייבים לנצח, או לפחות שהצד השני יוכרע בצורה ברורה".

לנוכח דבריו אלה נשאל תא"ל פוגל אם להערכתו כאשר אותם קציני שטח שהוכיחו מקוריות ותעוזה ראויים לשבח במהלך המבצע יתמקמו בראש הפרמידה ויובילו את הצבא כולו, גם אז יוכיחו את אותה איכות פיקודית או שמא משהו יקרה ותסמונת מובילי 'צוק איתן' תחזור על עצמה גם אצלם.

"אין לי ברירה אלא לקוות שהם יגיעו עם הלקחים שהם הפיקו ואומץ הלב שהם הוכיחו גם לצומת ההחלטות הכי קשה שיש", אומר פוגל ומזכיר גם את אחריותם של ראשי הדרג המדיני. "אני לא פוטר את הדרג המדיני, אבל בחרנו בהם. אז או שנחליף אותם או שנבהיר להם שאנחנו סומכים עליהם שייקחו את אותן החלטות שאנחנו לא יכולים לקחת. הם היו שותפים למחדל שיתקנו".

"חמאס ממשיך לחפור מנהרות ולהתעצם, יורה רקטות ומעיף כלים לא מאוישים. הם עושים זאת כי הם לא מכירים בזכותנו להיות כאן, אז מההנהגה אני דורש, קבלו החלטה אמיצה של הכרעה ואל תיגררו להגדרות של אנשים מסוימים שעזה זו ביצה שאסור להיכנס אליה. ניתן להכריע את המערכה בלי לכבוש את כל עזה. יש תכניות מגירה לכך. יש אנשים מוכשרים לשם כך", קובע פוגל ומעיר כי "אם לא נדע להבהיר לצד השני שאנחנו עובדה קיימת כאן ושנכריע אותו - נשלם מחיר. האויבים שמסביב הפכו לסמי-מדינות והם ימשיכו לחפש את הדרך לגרש אותנו, וללא הרוח והעוז לקבל החלטות קשות אני לא בטוח שהם לא יצליחו".