ליברמן בועדה. הבוקר
ליברמן בועדה. הבוקרצילום: חזקי ברוך

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת שמעה היום (שני) את סקירתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן.

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, התייחס בתחילת הדיון לסוגיית ההדלפות ואמר, ''סיימנו בשבוע שעבר ישיבת ועדה עם ראש אמ''ן ופרטים מתוך הישיבה הסגורה שהייתה מסווגת, דלפו החוצה".

"צריך להבין שמדליף אחד מתוך ישיבה כזו גורם נזק קודם כל לחברי הועדה, בכך שאחרים שמופיעים בפני הועדה יתחילו לצנזר את דבריהם מתוך חשש שמא זה ידלוף. אנחנו פועלים על מנת לנסות ולאתר את המדליף ולגדר אותו. זה לא פשוט כשמדובר בחברי כנסת. אני קורא לנו כחברי כנסת להבין את עוצמת והיקף הנזק שזה גורם לנו. ואני מקווה שנבין את המשמעות של זה'', הוסיף דיכטר.

שר הביטחון פתח ואמר, "לפני יומיים נחשפנו לתמונות שלא הייתי רוצה ראות על מסך הטלוויזיה - ג'יפ מג"ב שמותקף ע"י עשרות רעולי פנים כשלא ברור אם הם מסתערים עליו עם אבנים, עם בקבוק תבערה או עם רימון".

"הכוח לא פעל כמו שצריך, יש נוהל פתיחה באש שהוא ברור מאוד והייתי מצפה שבמקרה כזה כוחות מג"ב או כוחות צה"ל יפעלו בהתאם לו. זה שכל אותם רעולי פנים יצאו ללא פגע מן התקרית הזאת - זה לא בסדר, ואני אומר זאת גם על דעתו של הרמטכ"ל לאחר ששוחחתי איתו בעניין. התמונות כפי שהיו על המרקע, אסור שנראה אותן עוד פעם. אני מקווה שזה מסר מאוד ברור גם למפקדים ולחיילים בשטח", הוסיף שר הביטחון.

השר ליברמן התייחס לנעשה בגזרת לבנון ואמר, "ראינו ושמענו בימים האחרונים שורה של הצהרות עויינות מפי בכירים לבנונים, ובשבת שעברה היה אפילו ניסיון למעשה התגרות בגבולנו הצפוני. לפני כשבועיים שמענו את נשיא לבנון, מישל עאוון, מצהיר שמדינת לבנון, צבא לבנון וחיזבאללה הם כולם מערך אחד המכוון נגד ישראל. שמענו גם את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מאיים על ישראל וכמו שהזכרתי ראינו גם את ההפגנה שאורגנה ע"י חיזבאללה מגיעה לגבול ישראל מבלי שכוחות הביטחון הלבנוניים ימנעו זאת".

"הדברים האלו מבהירים שכיום צבא לבנון הוא יחידה נוספת במערך של חיזבאללה ומישל עאוון הוא עוד פעיל של נסראללה. לכן, מה שצריך להיות ברור לכולם הוא שמבחינתנו התשתיות של צבא לבנון ומדינת לבנון והתשתיות של חיזבאללה - חד הם", הצהיר ליברמן.

הוא ציין גם ש"המגמה המדאיגה ביותר, גם בלבנון וגם בעזה, הן הברחות נשק שובר-שוויון מסוריה ללבנון וייצור נשק שובר שוויון, בעיקר טילים מדויקים וכט"במים וגם אמצעים נוספים, בלבנון ובעזה. הכל נעשה בטכנולוגיה, הדרכה ומימון איראני".

בהקשר האיראני והפלסטיני סיפר השר לחברי הוועדה כי בכנס מינכן בו היה לאחרונה, שמע את שר החוץ הסעודי מדבר באופן גלוי ובתקיפות רבה כנגד האיראנים, ולעומת זאת, אף נציג בכנס לא העלה מיוזמתו את הנושא הפלסטיני.

השר מסר לוועדה את דיווחו השנתי על רמת הכשירות של מערך המילואים, כמתחייב בסעיף 3 לחוק המילואים. לחברי הוועדה הוצג המודל החדש המכיל מספר מדדים המתכנסים לכדי מדד כשירות מערך המילואים, וחברי הוועדה התרשמו כי חל שיפור משמעותי בכשירות המערך.

יו"ר הוועדה שאל את שר הביטחון אודות נושא שעלה מספר פעמים בוועדה והוא גיוסם לצה"ל, בעת חירום, של שוטרים, לוחמי אש ופרמדיקים ממגן דוד אדום, אשר נחוצים גם בעורף באותה עת, אולי אף יותר מבשגרה. השר השיב כי "אין ספק שהשמיכה קצרה. הרי יוצאי היחידות הקרביות ביותר הם אלו המרכיבים יחידות עלית כמו היס"מ. זו משוואה אשר מאוד קשה למצאו בה פתרון ועמק שווה שיספק צד אחד באופן מלא".

השר הוסיף כי הבעיה המרכזית בנושא זה היא מול המשרד לביטחון הפנים, ורק לאחרונה התקיימה ישיבה רבת משתתפים בין בכירי המשרדים, אך טרם נמצא פתרון.

יו"ר הוועדה שאל את שר הביטחון גם אודות תלונות שהגיעו לוועדה מראשי רשויות, על הסתננויות דווקא באזורים בהם הושלמה הגדר. התשובה לשאלה ניתנה ע"י תא"ל ערן אופיר, במסגרת סקירתו על כלל פעילות משרד הביטחון על בניית הגדרות והמכשולים בגבולות השונים, אשר אמר כי באזור זה קיימת גדר אינדיקטיבית, אשר תוקנה כבר עשרות פעמים, אך נפרצת ונהרסת כל פעם מחדש בשל מחסור בכוחות ביטחון שוטף באזור.

נושא המסננים והשב"חים עלה גם בהקשר של כניסת כ-40 אלף פלסטינים מיו"ש לישראל ללא אישור, בנוסף ל-80 אלף בעלי היתר העבודה.

ח"כ אליעזר שטרן (יש עתיד) שאל את השר אם לאור הביקוש האדיר שמביא לנתונים אלה, לא נכון יהיה להנפיק יותר היתרי עבודה, שגם יאפשרו רישום מדויק יותר של הנמצאים בשטח ישראל.

השר השיב כי הוא שמח על הביקוש הקיים וכי המשרד מגדיל כל העת את כמות האישורים, תוך ניסיון למצוא את שביל הזהב בין דרישות הביטחון, צרכי המשק בישראל, והמצב הכלכלי והתעסוקתי ביו"ש. "לתפיסתי, יציבות כלכלית ביו"ש היא אינטרס ביטחוני ישראלי ויצירת מרכזי תעסוקה בשטחי C ודאי יהוו פתרון שישחרר הרבה לחצים", אמר השר.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר לשר הביטחון כי התקציב שהוקצה למרכיבי הביטחון ביישובים בכל הגזרות אינו מספיק ושאל לעמדתו של השר שהשיב, "מבחינתנו, במערכת הביטחון, קיים פער משמעותי בכל הנוגע למיגון העורף בין החלטות הממשלה שהתקבלו בעניין והתקציבים שנקבעו לכך, לבין מה שקורה בפועל. תקציבים לא הועברו או הוקפאו ואסור להשאיר את המצב הזה ככה ולחכות לדו"ח הבא – חייבים להיערך לזה מראש".