ח''כ רוזנטל
ח''כ רוזנטלצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הפסיק בצהריים (שלישי) את דיוני הוועדה בעקבות דרישתם של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שלא לדון כלל ולא להעלות על סדר יומה של הוועדה נושאים ובקשות של משרד האוצר.

לאחר שתי ישיבות שקיימה הוועדה הבוקר, היא החלה לדון בחוק בענייני מיסוי מקרקעין ושני חברי הכנסת הגישו לגפני מכתב עליו החתימו עשרה ח"כים מהוועדה, שבו הם דורשים שלא לעסוק בעניינים הקשורים למשרד אוצר עד שהיחסים בין האוצר לוועדה יוסדרו באופן הראוי למשטר דמוקרטי עם הפרדת רשויות.

חברי הכנסת הודיעו כי למעט ח"כ רועי פולקמן (כולנו) הם יחתימו את כל חברי הוועדה, מכל סיעות הבית, שכבר הביעו תמיכה במהלך ורק מסיבות טכניות עלה בידם עד כה להחתים עשרה ח"כים בלבד.

סמוטריץ' ורוזנטל אמרו כי אם בכל-זאת יתקיימו דיונים בעניינים הקשורים לאוצר, הרי שהם יפילו אותם בין בהצבעות ובין באי הגעתם לוועדה, לרבות כל הח"כים האחרים התומכים במהלך. נוכח התעקשותם הודיע יו"ר הוועדה גפני כי הוא מקיים הפסקה על-מנת להגיע עימם להסכמות לגבי הימים הקרובים.

גפני הודיע כמו-כן, כי בכל מקרה, בכוונתו להחזיר את מצב היחסים בין האוצר ובפרט אגף התקציבים לוועדה למצב אופטימלי, תוך כבוד הדדי והכרה בסמכויות השונות של כל גורם.

"הכנתי נוהל חדש לנושא ההעברות התקציביות שאביא אותו לדיון בקרב חברי הוועדה בימים הקרובים ואגף התקציבים יצטרך להתיישר לפיו. בכוונתי להבהיר לאנשי האוצר כולם, מהם גבולות הסמכות שלהם ביחס לסמכויות שלנו כרשות המפקחת על הממשלה", אמר גפני.

ח"כ רוזנטל אמר כי "בהתנהלותם, אנשי האוצר חצו את הקווים האדומים הנובעים מהפרדת הרשויות במשטר כמו שלנו, ואיני מוכן לעבור על-כך לסדר היום".

ח"כ סמוטריץ' הדגיש: "זה לא עניין אישי וחוברים כאן יחדיו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, למעט חבר סיעתו של שר האוצר. על ועדת הכספים לעמוד על כבודה שלה ושל הכנסת בכלל, ולהבהיר לאנשי האוצר מיהו הריבון במדינה דמוקרטית".

בהמשך הודיע יו"ר הוועדה גפני כי "ביום שלישי הבא אזמן את ראשי אגף התקציבים, ואקיים דיון עם חברי הוועדה לפני כן לגבי נוהל להעברות תקציביות שגם הוא יידון בישיבה עם ראשי אגף התקציבים. אני לא בעד שיימשך העימות אלא שנגיע לפתרון, אך נוצר מצב שיש מתח גדול בין אגף התקציבים והאוצר לוועדה, ולכן נעתרתי לבקשת חברי הוועדה והפסקתי את הדיונים.

''אין ספק שאנשי האוצר עברו את הגבול בכל הנוגע ליחס בין האוצר לוועדה, והפרו את ההסכמות וההבנות שהיו עד היום לגבי תחום הסמכות של ועדת הכספים והכנסת לבין תחומי הסמכות של האוצר כמשרד ממשלתי וכחלק מהרשות המבצעת".

ח''כ גפני הדגיש כי ''המצב הזה לא יימשך ועל פקידי האוצר כולם להפנים שוועדת הכספים איננה חותמת גומי של האוצר, ועליהם לכבד את עקרון הפרדת הרשויות ואת הסוברניות של הכנסת לקבל החלטות, לרבות בענייני תקציב, העברות תקציביות ונושאים אחרים שעל סדר היום של הכנסת ומדינת ישראל".