Donald Trump
Donald TrumpReuters

התקשורת בארה"ב ובישראל עוקבת אחרי ריבוי תופעות האנטישמיות באמריקה, איומים טלפוניים על מוסדות יהודיים, כתובות גרפיטי הכוללות סממנים ניאו-נאציים ופגיעה בבתי עלמין יהודיים הופכים לחלק מהשגרה בחודשים האחרונים.

על התופעה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם אבי ברמן, מנכ"ל ה-OU ישראל, מי שעומד מתוקף תפקידו בקשר רציף עם קהילות יהודיות בצפון אמריקה ומספר על התחושות שם, בממלכתו של דונלד טראמפ.

בראשית דבריו מנסה ברמן להכניס את הדיווחים על פגיעות ואיומים אנטישמיים בארה"ב לפרופורציה: "בארץ יש רצון לדבר על כל תקיפה אנטישמית שיש. אני לא מזלזל בזה ולא חושב שצריך להתעלם, אבל אנחנו מנסים לומר שאנחנו תחת טרור אבל גם שם החיים לא מדהימים. לא ברור לי מה גורם לנו כישראלים לדבר על האנטישמיות. כשמסתכלים על האתרים בצפון אמריקה זה לא תופס שם את אותו מקום כמו בישראל. זה אמנם תופס מקום בשיח, אבל לא בסדר גודל כזה".

באשר לטענות לפיהן העמדות אותן מציג טראמפ הן הגוררות אחריהן תופעות מעין אלה, הוא אומר: "מתנגדי טראמפ יאשימו אותו בכל דבר כמו שבזמנו האשימו את אובמה. זה טבע העולם להאשים את מי שנמצא בראש, ולטעון שהיה עליו לדעת על כל מה שקורה. זה מדיר מנוחה מיהודי צפון אמריקה, אבל לא עד כדי כך שיארזו".

בדבריו מזכיר ברמן כי גם לפני כשנתיים היו בארה"ב תופעות אנטישמיות שהובילו רב בכיר להמליץ להסתיר סממנים יהודיים. הרב אמנם חזר בו, אך נותרה בדבריו העדות לתופעות מהסוג הזה כחלק מהשגרה האמריקאית של לפני שנתיים ויותר. "לא ניתן לומר שבגלל בחירת טראמפ הכול החל. כשיש חוסר יציבות בעולם וחוסר בהירות לגבי העתיד אנשים מנסים להוציא את זה על מישהו".

"אני מקווה שלא רוצים לטייח", הוא אומר בהתייחסו לטענות לפיהן לא אנטישמיות גרמה להשחתת בית העלמין בברוקלין, "אבל מה שברור הוא שכשרואים סגן נשיא מפנה מהזמן שלו והולך יחד עם רב הקהילה לנקות את בית העלמין זו אמירה שהממשל הזה, שאוהד את מדינת ישראל, לא רוצה ולא מחפש אנטישמיות. טראמפ נפגע מהשאלה על כך".

בעקבות הדברים נשאל ברמן אם יתכן והאנטישמיות גואה בעקבות היחס למיעוטים אותו מוביל טראמפ כשהוא מתייחס לשחורים, מוסלמים, מהגרים ועוד. התוצאה מכך לכאורה היא התבדלות והתנשאות של האמריקאי הלבן השורשי ואלה מתבטאות לעיתים באנטישמיות. ברמן אינו מקבל גישה זו ומציין כי "כשמסתכלים מבחינת אחוזי הצבעה, יותר שחורים הצביעו לטראמפ מאשר לכל מועמד רפובליקאני בהיסטוריה. חברים אפרו אמריקאיים שלי מספרים לי שהצביעו לטראמפ אבל "אל תגלה". אני שואל 'למה לא לגלות' והם אומרים שהם לא מדברים על זה גם בפני נשותיהם. זה לא פופולארי".

"יש תחושה של איבוד שליטה של הקהל הליבראלי שהצביעו להילארי ובתוכם הרבה יהודים שרובם הצביעו להילארי. הם מרגישים שמאבדים שליטה על הממשל, וכשמאבדים שליטה רוצים להראות כוחניות", אומר ברמן הסבור כי זו הסיבה להפגנות המיליונים נגד טראמפ ומול טקס הכתרתו. "אבדן השליטה הזו יוצר מצב של 'חייבים לעשות משהו'. האם זה מה שמביא לתופעות של אנטישמיות? יש מטורפים שעושים את זה כמו שיש מטורפים שעושים עוד הרבה דברים אחרים".

בדבריו מזכיר ברמן את המתקפות האנטישמיות שהיו חלק מהשגרה האמריקאית לפני עשרות שנים, כאשר יהודים הוכו והושפלו עד שהשתנתה התפיסה אצל יהודים בהנהגתו של הרב כהנא ואלה השיבו מלחמה שערה, ארבו לתוקפים ומחללי מצבות בבתי העלמין והכו אותם. המהלך ההוא הוביל לשקט יחסי בגזרת האנטישמיות למשך עשרות שנים.

"אני נחרד לחשוב שסבא שלי, שנלחם בשורות הצבא האמריקאי בנאצים, קבור שם והמצבה שלו יכולה לקבל צלב קרס עליה. זה מדיר שינה מעיניי, כך שלא נכון לקבל את הדברים בקלות. צריך לדרוש ביטחון לבתי העלמין, שומרים, מצלמות ואכיפה בכל חומרת הדין. יש הרגשה נעימה בצפון אמריקה שכל אחד יכול לשמור על הדת שהוא מאמין בה. האווירה הזו הביאה את ארה"ב למה שהיא היום", אומר ברמן החושש לאבדן תחושת ביטחון זו לנוכח האירועים הנוכחיים במידה ואלה יגברו.

בעוד כשבועיים תתקיים ועידת איפא"ק בה ישתתף גם ברמן עצמו, שם ישוחח עם צעירים יהודיים. לקראת הועידה הוא מציין את חשיבותה בהיותה המבטאת באופן הנכון יותר את יחסה של יהדות ארה"ב למדינת ישראל, יחס המכבד כל החלטה של ממשלה נבחרת בישראל, בניגוד לג'י סטריט "שאומרים שזה שהעם בישראל בחרו בממשלה מסוימת זה לא אומר שלא צריך לחלוק עליהם ולהראות להם מה הדרך הנכונה לשלום וכו'. איפא"ק אומרים שתומכים בצורה מפורשת בישראל".

לדבריו התובנה שצריכה להוביל את ישראל היא שהתמיכה בישראל היא חוצת מפלגות ואינה שייכת רק לרפובליקנים, כפי שהיה עד כה באופן מסורתי. לדבריו סנטורים עימם הוא משוחח מלמדים על ההערכה האמריקאית לישראל ולמה שהיא מייצגת בעוגן יציב במזרח התיכון וכמקור לפיתוחים טכנולוגיים ואחרים המהווים ברכה לעולם כולו.