אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Serge Attal/Flash 90

ניו ג'רזי החרדית נאבקת על החינוך הפרטי: ועדת החינוך של בית הנבחרים בניו ג'רזי דנה בקריטריונים הקיימים להענקת מימון ממשלתי למוסדות חינוך.

לדברי נציג אגודת ישראל המקומית, הרב אבי שנאל, מחוזות רבים בניו ג'רזי סובלים מגירעונות תקציביים חמורים בשל הקצאת משאבים על־ידי המדינה למחוזות בתי־ספר באמצעות נוסחת מימון המבוססת על יחס של מיסי רכוש ומספרם של תלמידי בתי־ספר ציבוריים.

לפי חוק הרפורמה במימון בתי־ספר מ־2008, כל מחוז עם אחוז גבוה של תלמידי בתי־ספר לא־ציבוריים מוצא עצמו בנחיתות תקציבית מכיוון שהוא חייב לספק לכל תלמידי בתי הספר במחוז את השירותים המתחייבים על־פי החוק, כגון הסעות, אך הוא לא מקבל כל מימון עבור אותם שירותים.

"מחוז בתי־הספר של לייקווד מהווה דוגמא לבעיה", אמר. "המחוז מקבל מימון רק על בסיס של 6,000 תלמידים הלומדים בבתי־הספר הציבוריים המקומיים, אך עדיין עליו לספק שירותי חובה ל־ 30,000 תלמידים נוספים הלומדים בבתי־ספר פרטיים, ביניהם תלמודי תורה, ישיבות קטנות ובית יעקב".

בשל הנוסחה הזו, בשנה שעברה הגיע מחוז בתי־הספר בלייקווד לגרעון של 12 מיליון דולר, והגרעון הצפוי לשנה זו עתיד להגיע ל־10 מיליון דולר.

"תלמידי בתי־הספר הפרטיים הם 'הילדים השקופים' של ניו ג'רזי. הם בהחלט קיימים, והוריהם משלמים מיסים כחוק," ציין הרב שנאל, "אך הילדים הללו נעלמים לפתע כאשר מגיעים לחישוב נוסחת המימון".

לדבריו, הפתרון הפשוט ביותר לבעיה, הוא לקבוע נוסחה הלוקחת בחשבון את כל 150 אלף תלמידי בתי-הספר הפרטיים המתגוררים בכל מדינת ניו ג'רזי.

הרב שנאל הודה בדבריו ליו"ר בית הנבחרים, וינסנט פרייטו, ולנשיא הסנאט סטיב שוויני, על מאמציהם למען תלמידי בתי־הספר הפרטיים הרבים המתגוררים במדינה. "צריך להתחשב בכל התלמידים במדינה, ולא משנה באיזה בית־ספר הם לומדים", אמר הרב שנאל, "ויש להתחשב בכל התלמידים ולכלול את כולם בנוסחת המימון של המדינה".