שולי מועלם
שולי מועלםצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, מקדמת ביחד עם תנועת "אמונה" הצעת חוק המחמירה את הסנקציות נגד סרבני גט ממין זכר. אבל מה לגבי סרבניות ממין נקבה? בנושא זה היא ממלאת פיה מים.

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה את החוק, שישלול מסרבן גט פריבילגיות הניתנות לאסיר השומר על אורח חיים דתי, כולל שהות באגף התורני, לימודים ואחזקת ספרים, השתתפות בשיעורי תורה ושימוש בספרי קודש. בנוסף, הסרבן לא יורשה לקבל ארוחות בכשרות מהודרת.

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק הובהר כי הוא נועד להחמיר עם סרבנים ממין זכר. "אדם הבוחר בחיים לפי ההלכה היהודית לא יכול להחליט על חלקים שהוא מקבל וחלקים שהוא דוחה", אמרה מועלם רפאלי. "היהדות כוללת את עיקרון היסוד של ואהבת לרעך כמוך".

יותר סרבניות מסרבנים

שאלנו את הח"כית אם היא תקדם סנקציות גם נגד נשים סרבניות. זאת, לנוכח הנתונים שפורסמו באחרונה ע"י הנהלת בתי הדין הרבניים, מהם עולה כי יש יותר סרבניות גט – כלומר, נשים המסרבות לקבל גט מבעליהן – מאשר סרבני גט.

לדברי הנהלת בתי הדין, בניגוד לסרבנים ממין זכר, הרי שהסרבניות לא נשלחות למאסר. כל זמן שהן עומדות בסירובן, הן זכאיות לקבל מזונות אישה, באם אינן עובדות. הגברים המסורבים יכולים אמנם לקבל "היתר מאה רבנים" להינשא בשנית, בניגוד למסורבות, אך היתרים אלו הם נדירים.

ח"כ מועלם רפאלי אמרה לנו כי אינה רוצה לענות לשאלתנו.

נוסיף כי הפרקליטות הודיעה לפני כחודשיים כי תתייחס לסרבנות גט כעבירה פלילית. ביקשנו אז ממשרד המשפטים לומר לנו אם ההחמרה תחול גם על סרבניות. מלשכת שרת המשפטים הפנו אותנו לדובר הפרקליטות, אך הדובר סירב לאפשר לנו לערוך ראיון בנושא עם מי מאנשי הפרקליטות.