יצחק ומיכל הרצוג בביקור ב''צהלי''
יצחק ומיכל הרצוג בביקור ב''צהלי''צילום: ללא קרדיט

יו"ר המחנה הציוני וראש האופוזיציה, ח''כ יצחק הרצוג, ביקר אתמול (חמישי) במכינה הקדם צבאית לבנות ''צהלי'' שבקיבוץ עין צורים.

המכינה נקראת על שמה של נווטת הקרב הדתייה תמר אריאל ז"ל שנספתה באסון בהרי ההימליה לפני כמה שנים.

בפוסט שפרסם בפייסבוק סיפר הרצוג על הביקור המיוחד במכינה הקדם צבאית הראשונה לבנות דתיות.

הפוסט המלא:

"מיכל ואני ביקרנו אתמול אחר הצהריים במכינה הקדם-צבאית 'צהלי' שבקיבוץ הדתי עין-צורים שבשפלת יהודה. 'צהלי' היא המכינה הראשונה לבנות דתיות, שהוקמה לפני כעשור על ידי 'מרכז יעקב הרצוג ליהדות', ונקראת על שמה של טייסת חיל האוויר בת היישוב משואות יצחק סגן תמר אריאל ז"ל, שנספתה באסון בהרי ההימליה לפני כמה שנים.

"המפגש עם עשרות בנות המכינה, אותה מלווה מיכל מזה כמה שנים, התקיים לקראת סיומו של יום צום תענית אסתר ובשיא הסערה בעקבות דבריו של הרב יגאל לוינשטיין במכינה הקדם-צבאית בעלי.

"מיכל ואני סיפרנו על הקשר העמוק וארוך השנים של משפחתנו עם המקום, ועל כך שמרכז יעקב הרצוג בעין צורים, הנושא את שמו של דודי, ד"ר יעקב הרצוג, איש ציבור ומדינה שידע לשלב בין הלכה ומדינה, נוסד מתוך הרצון של המשפחה להנחיל את תפיסת עולמו ששילבה בין אורח חיים דתי לחובת השירות למען העם והמדינה שאותה ספג בבית אביו הרב הראשי לישראל, סבי הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל.

"בשיחה שהתפתחה, סיפרו בנות המכינה, שכולן מגיעות ממקומות שונים בארץ: ירושלים, לוטן, בית-שמש, גוש עציון, תל-מונד, מזכרת בתיה, עקרון, רחובות, הושעיה, זכרון-יעקב, אפרת, מורשת, ועוד ועוד מקומות ברחבי הארץ, על ההחלטה שלהן להתגייס לצה"ל. זה לא קל בכלל אך מה שהיטה את הכף הוא רצונן העז ליטול חלק פעיל בחברה ולתרום את חלקן למדינה בשירותן הצבאי. הן סיפרו בהרחבה על הדילמה- על הדיאלוג שקיימו עם ההורים, המורים והמשפחה ,על הבחירה ללמוד במכינת 'צהלי' מתוך רצון להתפתח רוחנית ודתית ולהגיע לבקו"ם שלמות עם עצמן ומוכנות לשירות הצבאי, כולל האתגרים הגדולים שבשירותה של צעירה שומרת מצוות במסגרת צבאית.

"הדברים שאמרו, שבאו מן הלב, בשלהי יום צום, עוררו במיכל ובי תחושת גאווה גדולה. בנות 18-19 בלבד, עם מודעות חברתית, בגרות, עצמאות ותפיסת עולם ערכית שאם הייתה המצפן החברתי של כולנו, באמת שהיינו חיים בעולם הרבה יותר טוב. אלה אותן תכונות המשקפות בני ובנות נוער מכל הקבוצות בחברה הישראלית שאני פוגש כל העת בכל רחבי הארץ , בפסיפס הישראלי המרתק.

"שיא השיחה, היה כמובן כשהתייחסנו לדבריו הקשים והחמורים של הרב יגאל לוינשטיין. בתשובה לאמירתי כי בשל דבריו הפוגעניים המתנשאים והמדירים כלפי נשים, ולא בפעם הראשונה, על הרב לוינשטיין להתפטר לאלתר מתפקידו כמנהל המכינה בעלי, השיבו החניכות כי הן מדברות בנושא מתוך כבוד וכאב.

בני השכבה שלהן מושפעים מאד מהרב יגאל, כך אמרו, אבל דבריו פגעו בהן מאד. ואז הגיעו לעיקר: "הוא לא מכיר אותנו" אמרו והוסיפו "לו יכולנו היינו מזמינות אותו להגיע לכאן למכינה שלנו דווקא בשבת הזו שבת פרשת "זכור", במהלך חג הפורים. טוב היה אם היה בא להקשיב לנו ולשוחח אתנו ועם בוגרות המכינה שבאות לעשות אתנו שבת ולקרוא עמנו במגילת אסתר, על חוויית השירות הצבאי של בנות דתיות, ועל כך שאין סתירה בין אמונתה של אישה שומרת מצוות ויכולתה להתמיד בה ובין שירותה צבאי. צה"ל השתנה והחברה משתנה. צר לנו שאין הוא מכיר בנו ובתרומתנו להגנת המדינה".

''גם החניכות וגם המדריכות חזרו והדגישו כי מניסיונן של בוגרות המכינה המשולבות היום בכל מעגלי השירות הצבאי, בהחלט ניתן לקיים אורח חיים דתי אמוני אדוק ולשרת במגוון תפקידים בצה"ל. הן בהחלט יכולות לעמוד באתגר .

''המילים הללו, שבאו מן הלב וחדרו אל הלב, סיפרו משהו חדש ומרתק אם כי חשוב לומר שלכל אורך המאבק לעצמאות ישראל נשים, כולל נשים דתיות נטלו בו חלק פעיל. החוזק של הנערות-נשים שישבו מולנו נסך בטחון שהשינוי הוא אמיתי . הן יודעות שהן יכולות להיות גם נשים, גם דתיות וגם לשרת בצבא. ושום אמירה מתנשאת, פוגענית, מקטינה ומזלזלת ככל שתהיה, לא תערער את ביטחונן ובוודאי שלא תשכנע אותן אחרת.

''כך במקרה יצא שבשבוע שבו אנו מציינים את יום האישה הבינלאומי ואת סיפורה של של אסתר המלכה, קיבלנו שיעור מרתק על עוצמה נשית ואמונה בעולם משתנה. חיזקו ואימצו''.